نگاه امیرالمؤمنین(ع) به حکومت، نگاهی الهی است؛ نگاهی که با نگاه دنیامدارانه و قدرت‌محورانه به حکومت تفاوت اساسی دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، پیش از زمانی که هابز «لوایتان» را نوشت و حسد، غرور و منفعت‌طلبی مردم را به غولی توصیف کرد که مانع از تعامل درست درون جوامع می‌شود، اندیشمندان و فیلسوفان به ضرورت تشکیل دولت پی برده و چند و چون آن را در صدر ایده‌ها و نظریه‌های سیاسی خود قرار داده‌ بودند.

دوره‌ای کمونیسم با شعار برابری در صحنه سیاسی جولان داد و دوره دیگر فیلسوفان غرب پایه‌های لیبرالیسم را بنا نهادند. تمام این مکاتب انسانی ادعا داشتند که می‌توانند بشر را به سعادت رسانده و نیازهای او را برآورده سازند اما وضعیت امروز دنیا نشان می‌دهد این نظریات شکست خورده هستند.

آزمون و خطاهای این مکاتب برای بشریت تا امروز بسیار گران تمام شده است. جنگ، فقر، نابرابری و ناامنی ارمغان همین مکاتب برای مردم دنیا هستند.

بشریت امروز به تدریج به این نتیجه می‌رسد که برای سعادت خود نیاز به الگویی دارد که عقلی فراتر از عقول بشری آن را طراحی کرده باشد.

الگویی از سوی خالق انسان که به نیازهای او آگاه است. از بین تمام حکومت‌هایی که تا امروز تشکیل شده، حکومت کوتاه علی بن ابی‌طالب(ع) به علت ویژگی‌های خاص خود در تاریخ ماندگار شده و قلب‌ها و فکرهای بسیاری را به خود مشغول کرده است./س

برچسب ها: قم ، الهی ، بودن ، حکومت ، امام ، علی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.