در نظام جمهوري اسلامي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از مهمترين نهادها و پست هاي حکومتي به حساب مي آيد.

باشگاه خبرنگاران؛ در نظام جمهوري اسلامي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از مهمترين نهادها و پست هاي حکومتي به حساب مي آيد.

توجه کنيد؛ در کابينه اجرائي کشور چند وزارتخانه امنيتي وجود دارد (وزارت کشور، دفاع، امور خارجه و اطلاعات) همين طور چند وزارتخانه اقتصادي و يا مرتبط با اقتصاد وجود دارد (اقتصاد و دارائي، بازرگاني، نفت و ...) در موارد ديگر هم مي توان نهادها، وزارتخانه ها و معاونت هاي مختلفي را به طور موازي در حال فعاليت در رابطه با يک موضوع رصد کرد، اما فرهنگ است و همين يک وزارتخانه سينما، ادبيات و بازار نشر (البته به طور کامل) و همين طور موسيقي و بسياري موارد ديگر همگي زيرمجموعه وزارت فرهنگ هستند و صد البته اين حوزه ها هرکدام به اندازه کافي،هم حساس هستند و هم حساسيت برانگيز.

در اين نگارش يک نگاه اجمالي و فهرست وار به تمام کساني صورت گرفته که روزي متصدي پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بوده اند.

 "محمدحسين صفار هرندي" متولد 1332 در شهر تهران است او در سال 1352 وارد دانشگاه علم و صنعت شد تا در رشته‌ي مهندسي راه و ساختمان به تحصيل بپردازد با حدوث انقلاب اسلامي و تغيير حاكيميت در ايران "صفار هرندي" به عضويت درامد و از ان روز تاكنون همچنان عضوي از اين نهاد به حساب مي‌آيد.

"هرندي" سال 1372 در دوره ي دانشكده‌ي فرماندهي و ستاد سپاه پاسداران شركت كرد و سال بعد به جمع دانشجويان دوره ي نظري مديريت استراتژيك همان دانشگاه پيوست اما هيچ‌گاه پايان نامه‌ي دكترايش را تنظيم نكرد.
"محمدحسين صفار هرندي" كه تا سال 1372 بطور تمام وقت در سپاه پاسداران مشغول به فعاليت بود از همان سال به بعد به عنوان مامور به روزنامة‌ي كيهان رفت.

تا اين كه در سال 1384 و با روي كار آمدن دولت جديد "احمدي‌نژاد" او را به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به مجلس معرفي كرد و "صفار هرندي" موفق يه اخذ راي اعتماد از نمايندگان خانه‌ي ملت گرديد توانست حدود چهار سال بر صندلي وزارت ارشاد تكيه بزند.
دوران تصدذي‌گري پست وزارت ارشاد توسط او با ناترضايتي و سوء تفاهمات فراواني بين اهالي فرهنگ و مسئولين ذي‌ربط همراه بود فلذا اعتراضاتي را از طرف اهالي هنر متوجه متصديان دولتي كرد كه از جمله‌ي آن‌ها مي توان به نامه‌ي تعدادي از دانشجويان ايراني به آقاي :هرندي" اشاره كرد كه در ان عنوان شده بود؛ ناشران از فقدان قانون روشن در تعريف خطوط قرمز لغو مجوزهاي نشر و مفقود شدن كتاب‌ها پس از ارائه براي بررسي انتقاد كرد‌ه‌اند در ادامه‌ي اين نامه آمده بود بارها ديده شده مسئله اي كه به ممنوع شدن نشر يك كتاب منجر شده در كتاب ديگري كه منتشر شده به ميزبان زيادي وجود دارد.

البته عدم شفافيت در قوانين فرهنگي مشكلي بود كه از ابتداي تاسيس وزارت ارشاد موضوع بحث‌ها بوده و هم‌اكنون نيز برطرف نشده اما دوران تصدي گري اين پست توسط آقاي "هرندي" اين مشكل در حد اعلائي خود نمايي كرد.
"صفار هرندي" در روزهاي اخر دولت نهم در حاليكه دكتر "احمدي‌نژاد" به عنوان رئيس دولت بعدي هم مشخص شده بود از طرف ايشان عزل گرديد.

اما با توجه به اين كه با عزل "صفار هرندي" تعداد اعضاي كابينه از حد نصاب مي‌افتاد و دولت منحل اعلام مي‌شد ساعاتي بعد رئيس‌جمهور از تصميم خود منصرف شد و اين اتفاق نامه نگاري "صفارهرندي" را به رئيس‌جمهور در پي خواهد داشت كه در ان اعلام كرد شايعه ي ابقاي خود را جدي نمي‌گيرد و با توجه به ابلاغ اوليه‌ي بركناري خود را وزير نمي‌داند.

"صفار هرندي" پس از پايان كار دولت نهم به سپاه پاسداران بازگشت و اكنون در سمت مشاور عالي فرمانده‌ي كل سپاه پاسداران مشغول به فعاليت است.

تاکنون ده دولت در جمهوري اسلامي سرکار آمده و اين دولت ها نيز در مجموع ده وزير فرهنگ را به خود ديده اند، اکنون که به شروع دولت يازدهم نزديک مي شويم، گمانه زني ها درباره کيستي وزير فرهنگ آينده بيشتر از تمام وزراي ديگر انجام شده و حتي نام يکي از ده نفري که سابقا در اين پست بوده اند، دوباره مطرح گرديده. صرفنظر از اينکه چه کسي وزير فرهنگ آينده در اين کشور خواهد بود، حرف و حديث ها درباره اين وزارتخانه مي توانست بهانه اي باشد تا نگاهي اجمالي به وزراي گذشته آن بيندازيم و نامي از تک تک آنها ببريم. /ص



ميلاد جليل‌زاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار