یعنی كسی كه قرار است وارد عرصه ی فرهنگ شود باید دردمند باشد و دارای انگیزه باشد.و دارای تفكراتی اسلامی باشد و دولت جدید باید از ظرفیت های فرهنگی به خوبی استفاده كند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی مهدی رمضانی، معاون مرکز و مدیر عامل موسسه ی فرهنگی هنری و انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی در گفتگویی با این روابط عمومی،با اشاره به فعالیت آینده موسسه بیان داشت:خاطرات حجت الاسلام ناطق نوری، به همراه كتاب صوتی آن به زودی منتشر خواهد شد.

متن گفتگوی ذیل درباره آخرین فعالیت های موسسه ی فرهنگی و هنری و انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی می باشد؛

1.لطفا كمی از فعالیت های انتشارات در این چند ماه اخیر بفرمایید؟
درابتدا باید بگویم سال گذشته.به دلیل تحولاتی كه در حوزه های مختلف به وجود آمد سال تلخی برای ناشرین بود.و این تلخی به دلیل عدم توجه مسوولین فرهنگی دوچندان شد. لذا ما آن فرایند روبه رشد را كه در حوزه ی چاپ داشتیم با منتشر نشدن كتاب های چاپ اول هم برای ما و هم برای سایر ناشرین متوقف شد.با ورود به سال 92وانتهای سال 91ما سعی كردیم با انجام اقدامات لازم در نمایشگاه كتاب دست خالی وارد نشویم.لذا با فعالیت های فشرده توانستیم حدود 10 و یا دوازده عنوان كتاب جدید را به چاپ برسانیم و درنمایشگاه عرضه كنیم. كه با استقبال خوبی هم مواجه شد .كه پرفروش ترین كتاب هم كتاب ماه بندان بود كه 2 چاپ را در نمایشگاه تجربه كرد.یك بحث دیگری كه ما در چند ماه اخیر با آن مواجه بودیم بحث انتخابات بود. علی رغم این كه  شاید به ظاهر وظیفه ای برای مركز اسناد انقلاب اسلامی در انتخابات متصور نباشد، ما یك بحث تبیینی و ایجابی برای بحث انتخابات را در نظر گرفتیم و براساس این نقشه یك سری كتاب ها كه بخشی از آن ها آماده بود به فضای انتخابات رساندیم و بخشی از آن ها را هم برای انتخابات اماده كردیم برای مثال اگر قرار باشد چند كار را به عنوان كار شاخص معرفی كنم این كتاب ها عبارتند از:مردم سالاری دینی از نظر مقام معظم رهبری را داشتیم كه یك كار مبنایی به حساب می آید و یا كتاب اصول گرایی در اندیشه ی امام خمینی ر ا داشتیم كه بحث مبنایی در انتخابات به شمار می رود و یا در بحث تبیین فتنه ، كه ما فتنه را به دلیل تحولاتی كه در فضای سیاسی كشور اتفاق افتاد ما فتنه را تمام شده نمی دانیم، لذا در این حوزه به دلیل تاكیدات مقام معظم رهبری و وظیفه ای كه داریم هم چنان باید روشنگری صورت گیرد كه خدای نكرده غافل نشویم لذا در این موضوع مجموعه اعترافات فتنه جلد سوم را منتشر كرده ایم و در واقع در این حوزه كاركرده ایم.

2.در حال حاضر وضعیت چاپ و نشر را در سطح كشور چگونه می بینید؟وآیا با استقرار دولت جدیدتغیراتی هم به وجود می آید؟
یكی از نكاتی كه همه ی افرادی كه در فضای انتخابات حاضر بودند،وبرسر آن اتفاق نظر دارندبحث كار فرهنگی بوده است. یكی از مهم ترین شاخه های فرهنگی حوزه ی كتاب می باشد كه در واقع پر تیراژترین كالای فرهنگی است و بسیار دارای اهمیت است .و هم چنین این اهمیت را می توان در تاكیدات رهبری متوجه شد . برای مثال می توان اشاره كرد  كه ایشان برای یك موضوعی مثل جشنواره فیلم فجر بازدید ندارند ولی هرساله در نمایشگاه كتاب حاضر شده و به بازدید از نمایشگاه كتاب می پردازند. و یا در مقاطع مختلف سال، در حوزه ی كتاب وارد شده و اظهار نظر كرده اندو می توان گفت به معنای واقعی كارشناس كتاب هستند.و این ها را میتوان نشانه ی اهمیت حوزه ی كتاب دانست.حال برای این حوزه ی مهم  باید انرژی زیادی گذاشته شود .در دولت دهم معاونت فرهنگی وزیر ارشاد كه متصدی كتاب هست ،3 بار تغییر كرد همین عدم ثبات و تزلزل در جایی كه نیاز به ثبات دارد ،نتایج  ناگواری را به وجود می آورد . در كنار این ها، بحث تحولات اقتصادی و فراز و فرود های نشر اتفاق می افتدهمچنین در ابتدای سال 91 یكی از تاكیدات مقام معظم رهبری با ناشرین این بوده است  كه كاغذ به عنوان كالای پایه ای حوزه ی تولید در نظر گرفته شود و دولت در این زمینه سرمایه گذاری لازم را انجام دهد.كه این اتفاق متاسفانه نیفتاد. و یا بحثی مانند افزایش قیمت كارگر و پایه های هزینه ها رو داشتیم . در نتیجه ،این تزلزلات باعث ضربه زدن به حوزه ی نشر شد.كه تاثیر اصلی آن هم افزایش قیمت كتاب است كه مخاطب را تحت فشار قرار می دهد . در مرحله بعد قدرت مالی ناشر را كه بعضا" از بنیه مالی ضعیفی برخوردار هستند را كاهش داد،  البته باید بگویم كه هدف بنده سیاه نمایی كردن نیست بلكه بیان شرایطی است كه بوجود  آمده است. اما باید به این نكته اشاره كنم كه این شرایط فرصت هایی را هم ایجاد می كند .برای مثال كاركردن در بحث كتاب خوانی است در قالب امانت گرفتن كتاب .و یا كاركردن در زمینه ی كتاب الكترونیك است ولی خب این ها هم باید یك پشتیبانی داشته باشد ولی متاسفانه این دغدغه هنوز جود ندارد.ولی بازهم با تلاش هایی كه از سوی ناشرین انجام شد ،كتاب های جدیدی در نمایشگاه كتاب عرضه شد .     در مجموع با انجام دادن فعالیت هایی مانند صرفه جویی در بعضی حوزه ها از افزایش قیمت تا حدی كه بشود جلوگیری كردیم.وحال در دولت فعلی كه به قول رئیس جمهور منتخب دولت همه ی مردم است امید داریم به حوزه ی فرهنگ بسیار توجه شود . امید بخش بودن بستگی به انتساباتی دارد كه صورت خواهد گرفت .یعنی كسی كه قرار است وارد عرصه ی فرهنگ شود باید دردمند باشد و دارای انگیزه باشد.و دارای تفكراتی اسلامی باشد .و دولت جدید باید از ظرفیت های فرهنگی به خوبی استفاده كند.

3.لطفا كمی از فعالیت های انتشارات در زمینه ی تولید كتاب های صوتی بفرمایید ؟
بعد از تشكیل موسسه ی فرهنگی و هنری یكی دیگر از اهداف ما استفاده از سایر ظرفیت های حوزه ی فرهنگ و هنر بوده است .كه یكی از آن ها استفاده از كارهای صوتی و تصویری است كه با مخاطب به خوبی ارتباط برقرار می كند .و منظور از كارهای صوتی ،كارهای صوتی است كه توسط فعالین انقلابی بیان شده است .و كتاب های صوتی كه الان در جامعه مرسوم است ،قرائت كتاب می باشد كه البته لزوما همه ی كتاب نیز قرائت نمی شود.این كتاب های صوتی كه در گام اول در ذهن ما بود جز بخش خاطرات مركز اسناد است و راوی، خود صاحب خاطره است . این كار را ما گام اولش را شروع كردیم وبرای مثال كتاب آقای ناطق را آماده انتشار نیز كردیم و حتی مقدمات رونمایی آن را هم حتی فراهم كردیم ولی در مرحله نهایی جناب آقای ناطق فایل كتاب را كه گوش دادند ،نكاتی را برای بهتر شدن كار و ارتقای كار به ذهنشان رسید وبه خاطر همین فایل صوتی را متوقف كردیم ولی انشاء الله با انجام اصلاحات ، بر روی فایل صوتی، كتاب صوتی خاطرات ایشان منتشر خواهد شد و تلاشمان این است كه با توافق یكی از شبكه های رادیویی،فایل صوتی كتاب را در غالب یك برنامه رادیویی پخش بكنیم .كتاب دیگر،كتاب خاطرات آیت الله مهدوی كنی می باشد كه مقدمات آن فراهم شده است .البته لازم به ذكر است كه كتاب صوتی خاطرات جناب آقای سلیمانی كه از محافظان امام بوده اند نیز منتشر شده است و بر روی سایت مركز اسناد هم قرار داده شده است .

4.دلیل عدم حضور انتشارات مركز اسناد  انقلاب اسلامی در نمایشگاه قرآن چیست؟
عدم حضور انتشارات مركز اسناد انقلاب  دو دلیل دارد .حدودا 3 سال پیش آخرین حضور انتشارات مركز اسناد انقلاب ،در نمایشگاه قرآن برای دومین سال پیاپی بود .اگرچه از آن سال تا الان حتما تفاوت هایی در نمایشگاه قرآن ایجاد شده است .یكی از دلایل این است كه ما به لحاظ امكانات وپشتیبانی هایی كه در مركز داریم امكان حمایت یك ماهه از یك نمایشگاه در زمان خاص ،در نمایشگاه قرآن را نداریم كما این كه همه ی نمایشگاه های كشوردر حوزه ی كتاب را هم نمی توانیم شركت كنیم .دلیل دیگر این است كه تكلیف  نمایشگاه قرآن با حوزه ی نشر مشخص نیست یعنی شما نمی دانید اگر قرار باشد در نمایشگاه شركت  داشته باشید ،قرار است در كدام قسمت  حضور داشته باشید. در یك زمان مشاهده می شود كه یك سالن برای ناشرین اختصاص داده می شود ویا برای مثال در یك زمان تخصصی برخورد می شود و می گویند كه برای مثال شما باید در بخش انقلاب اسلامی حضورداشته باشین و یا می گویند اصلا شما نباید حضور داشته باشید .مجموع این دلایل باعث شد كه ما در نمایشگاه قرآن شركت نكنیم اما اگر بستر مناسب فراهم شود حتما از حضور در نمایشگاه ، استقبال خواهیم كرد .البته باید اشاره كنم كه در سال گذشته بحث فتنه را پیگیری كردند و ما هم كتاب هایی كه در این زمینه تالیف شده بود در نمایشگاه عرضه كردیم.ویا در یك سال غرفه انقلاب اسلامی ایجاد شده بود كه ما علاوه بر كتاب اسناد  انقلاب را در آن غرفه به نمایش گذاشتیم .یعنی در آنجایی كه بستر فراهم بوده ما هم شركت كرده ایم./ص
برچسب ها: مرکز اسناد ، ادبیات ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار