از قديم الايام رصد آسمان و اجرام ساکن در آن براي تمامي افراد حاضر در زمين از اهميت و جذابيت خاصي برخوردار بوده و در فصل تابستان نیز به دلیل ابری نبودن و هوای دلپذیری که در انتهای یک روز گرم و یا صبحگاه قبل از طلوع خورشید حاکم است علاقمندان بی شماری چشم به آسمان پر رمز و راز مي دوزند.

 به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران ؛

مثلثي تابستانی از ستارگان درخشان

یکی از بحث برانگيزترین اجرام قابل رصد در آسمان فصل تابستان مثلث تابستاني است که از سه ستاره در سه صورت فلکي تشکيل شده و دقيقا در اين شب ها در بالاي سر ما يعني در راس آسمان قابل رويت خواهد بود.

 هر کدام  این سه ستاره متعلق به سه صورت فلکی که در کنار هم جاي گرفته اند مي باشد نام ستاره اول نسر است که پر نورترین ستاره صورت فلکی شلیاق محسوب مي شود نسر طاير دومین ستاره که در صورت فلکی عقاب جاي گرفته مي باشد و ستاره آخر با نام ردف مربوط به صورت فلکی دجاجه است.








هرکول نجومي

زانوزَده ،هرکول یا جاثي یکی از صورت‌های فلکی هاي بسیار بزرگی آسمان که به دليل نداشتن شکلي خاص پیدا کردن آن دشوار است مي باشد.

صورت فلکی جاثي در شب های گرم تابستان در قسمت جنوبی آسمان جای گرفته و که نام ستاره آلفای آن رأس جاثی به معنای سر زانو زده است که داراي قدر یا درخشندگی ظاهری حدودا 3+ مي باشد و رصد آن با چشم غیر مسلح به سختی صورت می گیرد به طوري که با استفاده از یک تلسکوپ‌ کوچک آماتوری می توان یک جفت ستاره زیبا قابل تفکیک در آن را به راحتی رصد کرد.




صورت فلکی چنگ

شلیاق یا چنگ رومی نام یکی از صورت‌های فلکی های تابستانه است که توسط گروهی از ستارگان کوچک در آسمان شکل گرفته و به آسانی قابل رویت است و ستاره کرکس نشسته که در این پیکر جای گرفته پنجمین ستاره درخشان آسمان محسوب می شود که در ۲۶ سال نوری از زمین قرار گرفته است.

این ستاره که ستاره آلفای این صورت فلکی راتشکیل می دهد روشنایی ظاهری یا قدر آن  03/0 است و ستاره بتای آن در فاصله ۳۰۰ سال نوری از زمین جای گرفته که دارای قدر متغییری بین 3/3 تا 3/4  است و با چشم غیر مسلح روشنایی اش به اندازه 4 است اما با دوربین دوچشمی به صورت دو ستاره تفکیک شده رصد می شود.




صورت فلکی عقرب 

صورت فلکی عقرب در رده صورت فلکی های کوچک آسمان جاي گرفته که پرنور ترین ستاره ان در آلفاي اين صورت فلکي جاي گرفته که به قلب العقرب معروف شده است این ستاره یک ابرغول است که قطری حدود ۶۰۰ برابر قطر خورشید را به خود اختصاص داده است.

درخشندگي يا قدر آن 1/0 در آسمان است و داراي یک ستاره همدم آبی رنگ از قدر پنجم است که در فاصله ۶۰۰ سال نوری اززمين جاي گرفته است.




صورت فلکي قو

دجاجه يا قو صورت فلکی روشن و وسیعی در آسمان نیکره شمالی است که با ستارگان اصلي خود شکلی شبیه به صلیب را در آسمان ترسيم مي کند بخشی از راه شیری را در فصل تابستان پوشش می‌دهد و دارای خوشه‌های ستاره ای و سحابی های زیادی است که نورانی‌ترین ستاره دجاجه در دم قو جای گرفته  که با نام ردف یا دمچه ماکیان معرفي شده است.




صورت فلکی قوس یا کمان 


صورت فلکی کمان یا قوس با مساحت ۸۶۷ درجه مربع در منطقه البروج قرار گرفته و ستاره اپسیلون قوس که به نام کمان جنوبی نیز شناخته شده است در فاصله ۸۵ سال نوری از زمین قرار دارد که با درخشندگی و قدری حدود 9/1+ در آسمان خودنمایی می کند این ستاره پر نورترین ستاره صورت فلکی قوس است.



خبرنگار: حديث حدادي
برچسب ها: کیهانی ، اجرام ، آسمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار