تکرار/عراقچی در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران خبر داد

آمادگی بیش از 45 کشور برای حضور در مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب/ پوشش مراسم توسط 400 خبرنگار خارجی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران به تشریح آخرین اطلاعات در خصوص صدور ویزای خبرنگاران خارجی و اعلام آمادگی کشورها برای حضور در مراسم تحلیف "حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی" و همچنین اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص مسئله دستگیری یک تبعه ایرانی در ایتالیا پرداخت.

"سید عباس عراقچی" سخنگوي دستگاه ديپلماسي در گفتگوي تفصيلي با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، به تشريح آخرين اطلاعات در خصوص صدور ويزاي خبرنگاران خارجي و اعلام آمادگي کشورها براي حضور در مراسم تحليف "حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني" و همچنين اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص مسئله دستگيري يک تبعه ايراني در ايتاليا پرداخت.

متن اين گفتگو به شرح ذيل است:

باشگاه خبرنگاران: لطفا بفرماييد خبرنگاران کدام يک از شبکه‌هاي شاخص بين‌المللي براي حضور در مراسم تحليف "حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني"  از وزارت امور خارجه در خواست صدور ويزا کرده‌اند؟

در اين رابطه درخواست‌هاي زيادي از رسانه‌هاي خارجي براي پوشش مراسم تحليف به وزارت امور خارجه واصل شده است به طوري که همکارانمان در اين وزارت‌خانه طي چند روز گذشته تلاش‌هاي فراواني را انجام داده اند تا بتوانند مجوزهاي لازم را براي حضور اين خبرنگاران کسب کنند و تاکنون حتي براي حدود 50 نفر ويزا هم صادر شده‌ است.

اين خبرنگاران از 16 کشور مختلف و متعلق به 20 رسانه بين‌المللي اعم از شبکه‌هاي راديو_تلويزيوني، خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هاي معتبر هستند که اين رسانه‌ها از پراکندگي در کليه قاره‌ها برخوردارند و شامل رسانه‌هاي اروپا، آمريکا، آسيا و شرق آسيا مثل ژاپن و حتي از کشورهاي آفريقايي است که البته از کشورهااي اسلامي هم در اين مراسم حضور خوهند يافت.

البته در کنار اين رسانه‌ها خبرنگاران نزديک به 12 دفتر از دفاتر خبرگزاري‌هاي خارجي که در تهران مستقر هستند و همچنين خبرنگاراني که همراه هيئت‌ها به ايران خواهند آمد، نيز مراسم را پوشش خواهند داد و طبق ليست‌هاي مختلفي که ارائه شده است حتي تا 20 خبرنگار نيز برخي روئساي جمهور را همراهي مي‌کنند.

در کل حدود 400 خبرنگار خارجي مراسم را پوشش خواهد داد.

باشگاه خبرنگاران: آيا موردي بوده که برخي شبکه‌هاي بين‌المللي درخواست ويزا کرده باشند و شما جواب منفي به آنها داده باشيد؟

صدور ويزا براي خبرنگاران خارجي يک روال مشخصي داشته و بايد مسير آن طي شود که تاکنون اين مسئله انجام شده به طوري که براي اکثر کساني که درخواست داده بودند، ويزا صادر شده و بقيه موارد در حال بررسي است.

باشگاه خبرنگاران: آيا اين احتمال وجود دارد به خاطر برخي مسائل سياسي به برخي شبکه‌ها از قبيل BBC و VOA مجوز داده نشود؟

اين مطلب روال خاص خود را دارد و در حال حاضر نمي‌توان به صورت مصداقي در اين باره صحبت کرد اما  به هر حال برخي از اين شبکه‌ها سوابقي دارند که  اين موارد مد نظر قرار خواهد گرفت ولي تا به حال  ويزاي اکثر کساني که درخواست داده بودند، صادر شده است.

باشگاه خبرنگاران: تاکنون چه شخصيت‌هايي از کشورهاي مختلف اعلام حضور کرده‌اند و رئيس جمهور چه کشورهايي در مراسم حاضر خواهند شد؟

دعوت ما از سران کشورها براي حضور در مراسم صورت گرفته است و تا به حال بيش از 45 کشور آمادگي خود را براي حضور در سطح رييس جمهور يا يکي از مقامات ارشد و يا يک فرستاده از سوي رييس جمهور، اعلام کرده‌اند.

البته ما اعلام کرديم به خاطر فضاي محدود موجود در مجلس و به لحاظ محدوديت‌هاي تشريفاتي تنها هيأت‌هايي را که در سطح وزير و يا بالاتر حاضر شوند، خواهيم پذيرفت که اين 45 کشور هيأت‌هايي با سطح وزير يا بالاتر را اعزام مي‌کنند و در بين آن‌ها حدود 10 کشور در سطح رييس جمهور و تعدادي نخست وزير در مراسم حاضر خواهند شد.

حدود 6 الي 7 کشور در سطح رييس مجلس و 4 الي 5 کشور در سطح معاون رييس جمهور و 7 الي 10 وزير خارجه و به همين ميزان هيأت‌هايي با وزرايي غير از وزير امورخارجه در مراسم شرکت مي‌کنند و ليست ما همچنان در حال کامل شدن است و ظرف 2 الي 3 روز آينده ليست نهايي اعلام خواهد شد.

اين يک تجربه جديد براي ما بود به طوري که براي اولين بار در مراسم تحليف از مقامات خارجي دعوت مي‌شود و از آنجايي که در فاصله کوتاهي اين تصميم گرفته و اجراي آن شروع شد ظرف 2 الي 3 هفته اخير کار بسيار فشرده‌اي در وزارت خارجه انجام گرفت.

باشگاه خبرنگاران: آيا 10 کشوري که در سطح رييس جمهور در مراسم حاضر مي‌شوند از کشورهاي خاورميانه هستند؟

مراسم تحليف رياست جمهوري آنقدر واقعه بزرگ بين‌المللي محسوب نمي‌شود که کشورها در سطح وسيعي در اين مراسم شرکت کنند  و به طور معمول در جهان کشورها براي اينگونه مراسمات کشورهاي همسايه و کشورهايي که روابط خاصي دارند را دعوت مي‌کنند.

تمرکز ما هم براي دعوت از سران کشورهاي منطقه، همسايگان و دوستان جمهوري اسلامي بوده است اما استقبال بيش از حد انتظار بود به طوري که علي‌رقم شرط ما مبني بر پذيرش هيأت‌هايي با سطح وزير و بالاتر، بيش از 45 کشور اعلام آمادگي کردند که مجموعه‌اي بسيار قابل توجه است.

باشگاه خبرنگاران: از آنجا که مسائل مربوط به دعوت و ورود و خروج ميهمانان خارجي بر عهده وزارت خارجه است اين وزارتخانه تصميم دارد مراسم را با چه کيفيتي برگزار کند؟

خود مراسم توسط مجلس شوراي اسلامي برگزار خواهد شد اما هماهنگي نزديکي بين بخش تشريفات وزارت امور خرجه، تشريفات رياست جمهوري و تشريفات مجلس صورت گرفته و کار تيمي بسيار نزديکي بين آن‌ها در حال انجام است تا مجموعه مراسم اعم از خود مراسم، حواشي آن و ورود و خروج‌ها آبرومند و باشکوه برگزار شود.

انشاءالله يک نمونه کوچک‌تري از اجلاس سران عدم تعهد که در سال گذشته بسيار باشکوه برگزار شد، تکرار خواهيم کرد.

باشگاه خبرنگاران: برخي سفارتخانه‌ها اعام کرده‌اند براي حضور خود در مراسم شروطي دارند، آيا اين مطلب صحيح است؟

خير، بلکه ايران شرط گذاشته و اعلام کرده است هيأت‌ها بايد در سطح وزير و يا بالاتر حاضر شوند و حتي وقتي 10 کشور در سطح پايين‌تر يعني در سطح معاونين وزير امورخارجه اعلام آمادگي کردند ما به شرط خود پايبند بوده و از آن‌ها عذرخواهي کرديم.

کشورهاي زيادي براي حضور ابراز علاقه کرده و همگي شرط ما را رعايت کردند.

باشگاه خبرنگاران: آيا در مورد دستگيري نقاش ايراني که در ايتاليا به صورت خشونت آميزي صورت گرفته است توضيحاتي داريد؟

جزئيات اين مطلب هنوز از طرق رسمي دريافت نشده و بيشتر اطلاعات از طريق رسانه‌ها در اختيار ما قرار گرفته است اما سفارت ما در رم در حال پيگيري اين مطلب است.

به هرحال سفارت جمهوري اسلامي مأمن همه ايرانيان بوده و اهتمام آن اين است که هر موردي از اين دست را پيگيري کند اما اگر چنانچه افراد ايراني جرمي را در کشورهاي ديگر مرتکب شده باشند ما به آن جرم وارد نخواهيم شد و بايد طبق قوانين آن کشور با او برخورد شود با اين حال سفارتخانه‌هاي ما پيگيري مي‌کنند تا حقوق فرد متهم که همان حقوق کنسولي فرد اعم از دسترسي به وکيل و برخورداري از محيط مناسب در زندان است، رعايت شود. سفارت ما در اين موضوع خاص هم در حال پيگيري است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار