تشکیل جهاد دانشگاهی به فرمان «امام خمینی»(ره)، وقوع غزوهٔ «حنین»، تولد «علامه حلّی»، فاجعه آتشفشان کوه «په له» در «جزیره مارتینیک»، درگذشت «الیور هاردی» و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 16 مرداد 1392 خورشیدی برابر با 29 رمضان 1434 هجری و 7 آگوست 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

تشکیل جهاد دانشگاهی به فرمان «امام خمینی»(ره) (1359 ش)
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تعطیلی دانشگاه ها، حضرت امام با تأیید این حرکت، فرمان تشکیل نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی را صادر کردند تا پس از تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، فرهنگ منحط غربی از مراکز علمی و فرهنگی کشور زدوده شود. این مرکز فرهنگی در سال 1363، به عنوان ستاد اجرایی انقلاب فرهنگی تغییر نام داد تا این که در سال 1364، پس از استقلالِ دانشگاه‌ها و جدا شدن وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مجدداً به عنوان جهاد دانشگاهی مطرح گردید.

بر اساس اساسنامه این نهاد جهاد دانشگاهی نهادی است عمومی و غیر دولتی، زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارای شخصیت مستقل و از لحاظ استخدامی و مالی، تابع مقرراتی است که در چهارچوب اختیارات قانونی به تصویب هیئت امنای جهاد دانشگاهی می‌رسد. از سال 1369، جهاد دانشگاهی به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی کشور معرفی و محل استقرار آن، بیرون از دانشگاه تعیین شد.

درگذشت عالم نیکوکار آیت اللَّه «سیدرضا فیروزآبادی» در ری (1344 ش)
آیت‌اللَّه سیدرضابن‌سیدهاشم فیروزآبادی در حدود سال 1251 ش در فیروزآباد از نواحی اطراف شهر ری در خانواده‌ای کشاورز به دنیا آمد. ایشان در اوایل مشروطیت، چهار دوره، نماینده مجلس شورای ملی بود. حضور وی در مجلس تنها برای دفاع از حقوق ملت را برعهده داشت، چنان که یک ریال از حقوق ماهیانه آنجا را تصرف نکرد و حقوق جمع شده چندین ساله را با اجازه مراجع تقلید به بنای بیمارستانی در شهر ری اختصاص داد. آیت‌اللَّه فیروزآبادی تا اواخر عمر از رسیدگی به وضع بیماران کوتاهی نمی‌کرد و حتی تا نیمه‌های شب به قسمت‌های مختلف بیمارستان سرکشی و از بیماران دردمند عیادت می‌نمود. از آثار خیریه این عالم نیکوکار می‌توان به بیمارستان هزار تخت‌خوابی در ری، زایشگاه، پرورشگاه و دارالایتام، مسجد جامع و مدرسه اشاره کرد. آیت‌اللَّه فیروزآبادی سرانجام در شانزدهم مرداد 1344 ش در 93 سالگی به جوار رحمت حق شتافت و در میان حزن و اندوه دوستداران، در مقبره‌ای که در کنار بیمارستان در ری برای خود بنا نموده بود، به خاک سپرده شد.

انتخاب «جمشید آموزگار» به نخست وزیری رژیم پهلوی (1356 ش)
پس از روی کار آمدن جیمی کارتر به ریاست جمهوری آمریکا، شاه برای جلب رضایت صدرنشین جدید کاخ‌سفید، حاضر به قربانی کردن نزدیک‌ترین کسان خود، حتی هویدا، نخست وزیر مطیع و وفادرش بود. از این رو پس از دوازده سال و نیم نخست‌وزیری هویدا، او را از کار برکنار کرد تا خود را بیشتر از قبل با سیاست‌های آمریکا موافق نشان دهد. شاه برای جانشینی هویدا به دنبال کسی می‌گشت که ضمن فرمانبرداری از او، از اعتماد و توجه ویژه آمریکا نیز برخوردار باشد. تا این که جمشید آموزگار را که به مدت بیست سال در صحنه سیاسی ایران در جریان انواع کارها قرار گرفته بود، به این سمت انتخاب کرد. فاجعه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان، شهادت آیت‌اللَّه سید مصطفی خمینی، اعلام فضای باز سیاسی، چاپ مقاله اهانت‌آمیز علیه امام در روزنامه اطلاعات، وقایع خونبار 19 دی قم و 29 بهمن 56 در تبریز از جمله وقایع دوران نخست وزیری آموزگار بود. سرانجام این عنصر خود فروخته پس از یک سال صدارت، به علت عدم موفقیت در کنترل نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و گسترش انقلاب به سراسر کشور در چهارم شهریور 1357 از مقام خود استعفا داد.

وفات «محمد بن حسن شیروانی» عالم بزرگ مسلمان (1098 ق)
محمد بن حسن شیروانی، فقیه، محدث، متکلم، حکیم و جامع معقول و منقول بوده و در این علوم بسیار مُتِبَحِّر به شمار می‌رود. او را به علت کثرت استعداد و اصابت رَای، به وَحیدُ العَصر، سُلطانُ الحُکما و المُتَکَلِّمین نامیده‌اند. اثباتُ النبوةِ و الامامة، اصول الدین و شرح تهذیب شیخ طوسی از آثار وی می‌باشد. وی سرانجام در 65 سالگی در اصفهان درگذشت و در مشهد به خاک سپرده شد. لازم به ذکر است که علامه شیروانی داماد ملامحمد تقی مجلسی و معروف به ملامیرزا است.

فاجعه آتشفشان کوه «په له» در «جزیره مارتینیک» و مرگ چهل‌هزار نفر (1902 م)

جزیره مارتینیک یکی از جزایر کوچک واقع در اقیانوس اطلس است که 1100 کیلومتر مربع وسعت و نیم میلیون نفر جمعیت دارد. با فعال شدن کوه آتشفشان معروف «په له» در این جزیره در هفتم اوت سال 1902 م، شهرسن پیِر با بیش از 300 هزار سکنه، زیر آتش و لایه غبار پوشانده شد و چهل هزار نفر را به کشتن داد.

درگذشت «ابن فرات» فقیه و مورخ مصری (807 ق)
ابن فرات فقیه، مورخ و خطیب مصری در سال 735 ق در قاهره به دنیا آمد و از اوان نوجوانی در طلب علم برآمد. خصوصیات برجستهٔ ابن فرات، شیفتگی وی به تاریخ بود، به طوری که همواره به تالیف مطالب تاریخی اشتغال داشت. مهم‌ترین اثر این مورخ مسلمان، تاریخ الدُوَلِ و المُلوک نام دارد که به تاریخ ابن فرات نیز مشهور است. او در این اثر، حوادث و وقایع قرون ششم تا هشتم هجری قمری را به نگارش درآورده است. اسماءُ الصَّحابه و تاریخُ العِباد و البِلاد از دیگر آثار اوست.

وقوع غزوهٔ «حنین» به فرماندهی پیامبر بزرگ اسلام (ص)(8 ق)
پس از فتح مکه به دست مسلمانان، گروهی از قبایل اطراف مکه به منظور مقابله با لشکر اسلام متحد شدند. خبر اجتماع این قبایل به رسول خدا (ص) رسید و آن بزرگوار برای درهم شکستن مقاومت مشرکان، سپاهی تجهیز کرد و به سوی حنین حرکت فرمود. در این نبرد ابتدا مسلمین شکست خورده و روی به هزیمت نهادند، اما با تدبیر و تلاش رسول اکرم (ص) و یاران وفادارش همچون علی (ع)، بار دیگر فراریان برگشتند و طی نبردی سهمگین، دشمنان را شکست دادند. بعد از شکست دشمن، غنایم بسیار زیادی نصیب سپاه اسلام شد. پس از این پیروزی، سپاه اسلام برای تعقیب دشمنان به سوی طائف حرکت کرد.

تولد دانشمند کم نظیر و عالم بزرگوار شیعه «علامه حلّی» (648 ق)
ابومنصور حَسن بن سدید الدین یوسف در شب 29 رمضان سال 648 ق از خاندانی پاک‌سرشت در شهر حله در عراق به دنیا آمد. وی پس از درگذشت محقق حلی، در حالی مرجعیت مسلمانان را به عهده گرفت که تنها 28 سال از عمر شریف او می‌گذشت و این امر حاکی از نبوغ و شخصیت والای اوست که در این سنین، تمام دانش‌ها و فضایل اخلاقی و کرامت‌های معنوی را کسب کرده و به مقام شامخ مرجعیت نایل گشته بود. مورخان، عصر علامهٔ حلی را دورهٔ توسعهٔ فقه شیعه و پیشرفت دانش در سراسر جهان اسلام دانسته‌اند. علامه حلی برای نشر علوم اسلامی، تلاش خستگی‌ناپذیری انجام داد. او نخستین فقیهی بود که ریاضیات را واردِ فقه نمود و فقه استدلالی را تکامل بخشید. کشفُ المَقال فی احوالِ الرِّجال، تبصِرَةُالمُتعَلِّمین، تَذکِرَةُالفُقهاء، الاَسرار و ده‌ها کتاب ارزشمند دیگر از آثار وی می‌باشد. علامه حلی در 21 محرم سال 726 ق در 78 سالگی بدرود حیات گفت و در نجف اشرف مدفون شد.

درگذشت «آنتونی فانْ دیکْ» نقاش معروف بلژیکی (1641 م)
آنتونی فان دیک، نقاش معروف بلژیکی در 23 نوامبر 1599 م بلژیک به دنیا آمد. دوره ایتالیایی کارِ فان‌دیک با چهره نگاری و نقاشی موضوعات مذهبی، به شیوه‌ای شخصی، براساس دست‌آوردهای استادان ونیزی مشخص می‌شود. وی سالیانی نیز در انگلستان حضور یافت و به مقام نقاش دربار چارلْزْ اول پادشاه انگلیس رسید. فان دیک در انگلستان شیوه‌ای در چهره‌نگاری و رسم پُرْتْرِه یا صورت ابداع کرد که با سلیقه اشرافیت انگلیسی سازگار بود به طوری که پُرتْره‌های او از اشراف و بچه‌هایشان در میان زیباترین آثار فان دیک قرار دارند. فان دیک استانداردهای ویژه‌ای برای پُرتره انگلیسی وضع کرد که از ویژگی‌های فان دیک در نقاشی، پوشاک فراوان بود. فان دیک غالباً مدل خود را به طرزی با وقار و پرشکوه بر پس زمینه‌ای از منظره طبیعی، نقاشی می‌کرد که این شیوه کار او تا دو قرن بعد سرمشق چهره‌نگاران انگلیسی قرار گرفت. از فان دیک صدها اثر مهم بر جای مانده که چارلز اول در شکار و رستاخیز مسیح (ع) از آن‌جمله‌اند. آنتونی فان دیک به عنوان مشهورترین نقاش پُرتْره‌پرداز قرن هفدهم، سرانجام در هفتم اوت 1641 م در 42 سالگی درگذشت.

امضای قرارداد موستار میان مسلمانان و کروات‌ها (1996 م)
این توافق‌نامه برای پایان دادن به بحران‌ها در شهر موستار میان کروات‌ها، مسلمانان و اتحادیه اروپا به امضا رسید. طبق قرارداد موستار، نمایندگان اتحادیه اروپا شش ماه پس از امضای این قرارداد در شهر موستار حضور یافتند و به‌طور رسمی اداره آن را به عهده گرفتند و در این توافق‌نامه هم‌چنین مسائلی چون تأسیس اداره شهرداری مؤثر با همکاری کامل با فرستاده ویژه اتحادیه اروپا، برپائی گردهمایی شورای شهرداری در ماه اوت و انتخاب شهردار و معاون آن و کروات بودن شهردار قید شده بود.

درگذشت «الیور هاردی»، کمدین آمریکایی (1957 م)
الیور هاردی (به انگلیسی: Oliver Hardy) با نام اصلی نورویل هاردی (به انگلیسی: Norvell Hardy) (۱۸ ژانویه ۱۸۹۲ - ۷ اوت ۱۹۵۷) هنرپیشه کمدی سینمای آمریکا است.

وی همراه استن لورل گروه دو نفره تشکیل دادند که به مدت سی سال فیلم‌های کمدی بسیاری را تولید کردند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار