تنفیذ دو ریاست جمهور ایران، آغاز سفر «کریستُفْ کُلُمْبْ» برای کشف آمریکا، اعلان جنگ آلمان به فرانسه در آغاز جنگ جهانی اول، ربوده شدن امام موسی صدر و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 12 مرداد 1392 خورشیدی برابر با 25 رمضان 1434 هجری و 3 آگوست 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

تأسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی (1359 ش)

برگزاری مناسبت‌ها، مراسم عمومی و راهپیمایی‌های سراسری کشور، علاوه بر تعظیم شعائر مذهبی، ملی و انقلابی، دارای اثرات بالقوه بالای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است که با بازتاب‌های گسترده بین‌المللی، وجهه مردمی نظام مقدس جمهوری اسلامی را به نمایش می‌گذارد. موضوع فعالیت مرکزی توانا و پویا برای تقبل مسؤولیت یاد شده و اداره صحیح و سازماندهی در جریان حرکت عمومی مردم، در قالب «شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی» رسمیت یافت.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، به عنوان مرکز هماهنگی، مشارکت و هم فکری تشکیلات فرهنگی - تبلیغی نهادهای انقلابی در حرکت‌های عمومی و فراگیر جامعه و اجرای طرح‌های تبلیغی مشترک و عمومی، انقلاب اسلامی را یاری می‌دهد. این شورا با تأیید حضرت امام و سرپرستی شهید حقانی تأسیس شد.

برگزاری انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی (1358 ش)
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری اولین انتخاباتی که منجر به تعیین نوع حکومت و تشکیل جمهوری اسلامی در ایران گردید، بحث درباره تعیین قانون اساسی نظام در محافل مختلف گسترش یافت. از این رو پیش‌نویس قانون اساسی که از قبل به دستور امام خمینی (ره) نگارش یافته و متن آن توسط شورای انقلاب و هیئت دولت موقت مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود جهت جلب آراء و نظرات مردم و اندیشمندان در 24 خرداد 1358 در روزنامه‌های کثیرالانتشار در 12 فصل و 151 ماده منتشر گردید. پس از آن و با تاکید حضرت امام مبنی بر تشکیل مجلس خبرگان بررسی نهایی قانون اساسی، لایحه قانون انتخابات جهت تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی به تصویب هیئت دولت و شورای انقلاب رسید. در نهایت بنا به تصویب دولت موقت، برگزاری انتخابات خبرگان قانونِ اساسی، در دوازدهم مرداد 1358 اعلام گردید و این انتخابات با شرکت گسترده مردم و انتخاب 75 نفر نماینده، برگزار شد. سرانجام این مجلس در 28 مرداد سال 58 با پیام حضرت امام افتتاح شد و به تدوین قانون اساسی پرداخت.

درگذشت استاد «جواد بدیع زاده» موسیقی دان معاصر (1358 ش)
جواد اناری که بعدها به بدیع‌زاده مشهور شد در سال 1280 ش در تهران به دنیا آمد و به سبب صدای خوشی که داشت به خوانندگی روی آورد. بدیع‌زاده اولین خواننده‌ای است که ترانه‌هایش را خودش ساخته است. وی از آغاز تأسیس رادیو، شروع به فعالیت در آن نمود و با ارکسترهای رادیو همکاری داشت بدیع‌زاده که عضو شورای موسیقی بود، آثار بسیاری از خود به یادگار گذاشت. او به ردیف موسیقی ایران، آشنایی داشت و نخستین صفحه صدای بدیع‌زاده در سال 1304 ضبط شد. وی به هنگام فوت، 78 سال داشت.

تنفیذ حکم دوره اول ریاست جمهوری حجت الاسلام «هاشمی رفسنجانی» توسط رهبر انقلاب (1368 ش)
پس از آن‌که پنجمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم‌زمان با همه‌پرسی اصلاحیه قانون اساسی در تاریخ ششم مرداد ۱۳۶۸ش برگزار شد، کم‌کم مقدمات آغاز به‌کار دولت جدید فراهم گردید. تشکیل هرچه سریع‌تر این دولت در شرایط ویژه آن روزهای کشور، به‌عنوان اولین دولت بعد از رحلت حضرت امام (ره)، اهمیت فوق‌العاده‌ای داشت. مطابق قانون اساسی، به‌منظور ایجاد بستر لازم برای تشکیل این دولت، لازم بود تا حکم رئیس‌جمهور از سوی رهبر معظم انقلاب تنفیذ شود.
بر این اساس طی مراسمی که در تاریخ ۱۲ مردادماه ۱۳۶۸ش با حضور مسئولین کشور و رئیس‌جمهور منتخب در محضر آیت‌الله خامنه‌ای در حسینیه جماران برگزار شد، هاشمی رفسنجانی از سوی رهبر انقلاب به سمت رئیس‌جمهور ایران منصوب و حکم وی تنفیذ گردید. از این تاریخ به‌بعد همواره تنفیذ دولت‌ها از سوی رهبر انقلاب در این تاریخ انجام می‌شود.

تنفیذ حکم دوره اول ریاست جمهوری حجت الاسلام «سید محمد خاتمی» توسط رهبر انقلاب (1376 ش)

در دوازدهم مرداد 1376، مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام و المسلمین خاتمی، از سوی مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای با حضور مقامات بلند پایه داخلی و خارجی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد.

درگذشت محسن بدیع، از بنیانگذاران صنعت لابراتور فیلم در ایران (1368 ش)
تولد و وفات: (۱۲۸۷ -۱۳۶۸) شمسی محل تولد: مشخص نیست. شهرت علمی و فرهنگی: هنرمند وی اولین صداگذار و مؤسس اولین لابراتوار رنگی در ایران به‌سال ۱۳۴۵ش بود. سال‌های کودکی و نوجوانی را به‌همراه پدرش در شهر بصره گذراند و پس از اخذ دیپلم، جهت ادامهٔ تحصیل راهی انگلستان و فرانسه شد و پس از دریافت مدرک فوق‌لیسانس در رشتهٔ مکانیک و برق، در سال ۱۳۲۱ش به‌ایران بازگشت و به صداگذاری فیلم در ایران پرداخت. او مرکز خدمات صنایع فیلم ایران را بنیاد نهاد.

تغییرات وسیع دکتر هوشنگ نهاوندی رییس جدید دانشگاه تهران (1350 ش)
دکتر هوشنگ نهاوندی رئیس جدید دانشگاه تهران تغییرات وسیعی در سطح دانشکده ها داد از جمله دکتر محمد نصیری به ریاست دانشکده حقوق، دکتر عبدالله شیبانی به ریاست دانشکده علوم، دکتر کمال الدین آرمین به ریاست دانشکده پزشکی، مهندس شمس ملک آراء به ریاست دانشکده فنی، دکتر مهدی کوثر به ریاست دانشکده هنرهای زیبا، دکتر معین زاده به سرپرستی دانشکده دندان پزشکی منصوب شدند. دکتر نهاوندی، دکتر داود کاظمی، دکتر جمشید اشرفی را به معاونت دانشگاه برگزید.

وفات «ابن عطیّه» مفسر و محدث مسلمان (541 ق)
ابومحمّد عبدالحق بن غالب بن عطیه، مفسر و محدث مشهور مسلمان، در آندلس و در خاندانی پرورش یافت که افراد آن همه از بزرگان علم و ادب به شمار می‌رفتند. اگرچه ابن عطیه، بیشتر به عنوان یک مفسر و محدث شهرت دارد، اما بسیاری از شرح حال نویسان، مهارت او را در فقه، اصول فقه و متون ادبی ستوده‌اند. مهم‌ترین اثر به جا مانده از ابن عطیه، کتابی در تفسیر قرآن است که شامل مقدمه‌ای است که در نوع خود از بهترین تالیفات علوم قرآنی محسوب می‌شود. اثر دیگر وی، البَرنامَج نام دارد.

رحلت فقیه شیعه «بهاءالدین حسن اصفهانی» معروف به «فاضل هندی» (1137 ق)
محمدبن حسن بن محمد اصفهانی ملقب به بهاءالدین و معروف به بهاء، تاج الفقها، فاضل اصفهانی و فاضل هندی از افاضل علمای اواخر حکومت صفوی، ف‌در سال 1062 ق به دنیا آمد. فاضل هندی در تمام علوم دینی اصلی و فرعی، یگانهٔ روزگار و اعجوبهٔ دهر بود به طوری که گویند قبل از 12 سالگی شروع به تالیف نمود. از جملهٔ آثارش تفسیر القرآن، التَّمحیص و شرح الکافیه و کتاب مشهور کِشْفُ الِّلثام از کتب استدلالی فقه است. بهاءالدین را به سبب این که در اوایل زندگی به همراه پدر در هندوستان بوده است، فاضل هندی نیز گفته‌اند. وی در تخت فولاد اصفهان مدفون است.

اعلان جنگ آلمان به فرانسه در آغاز جنگ جهانی اول (1914 م)
جنگ جهانی اول در واقع با ترور ولی‌عهد اتریش در 28 ژوئن 1914 آغاز شد. این بهانه‌ای بود تا کشورهای اروپایی برای حل اختلافات متعدد خویش و برطرف نمودن سوءظن نسبت به یک‌دیگر و در حقیقت برای فرونشاندن عطش قدرت‌طلبی خود جنگی را آغاز نمایند که مدت 4 سال سراسر اروپا را در برگرفت. اتریش و آلمان که با یک‌دیگر قرارداد مودت داشتند به حال آماده باش درآمدند. آلمان در مرحله نخست لوکزامبورگ را اشغال نموده و در 3 اوت 1914 م نیز به فرانسه اعلان جنگ داد.

چند ساعت بعد از آن، دولت انگلستان که موافقت‌نامه دوستی با فرانسه به امضا رسانده بود، به حمایت از این کشور وارد جنگ شد و بدین ترتیب اروپا و بخشی دیگر از سایر نقاط جهان در آتشی فرو رفت که بیش از 8 میلیون تلفات داشت و میلیون‌ها مجروح بر جای گذاشت و سرانجام در 11 نوامبر 1918 م به پایان رسید.

اعدام «آنیسیس بوئس» سیاست‌مدار و فیلسوف معروف ایتالیایی (524 م)
آنیسیس مانیلْیوس سورینوس بوئس سیاست‌مدار و فیلسوف رومی در هفدهم ژانویه 475 م در شهر رم که در آن زمان یکی از مراکز عمده قدرت و ثروت و فرهنگ جهان محسوب می‌شد متولد گردید. او در جریان تحصیلات خود با فلسفه یونانی آشنا شد و قسمت‌هایی از آثار ارسطو و افلاطون را به لاتین ترجمه نمود. او هم‌چنین سال‌ها به عنوان وزیر تئودوریک پادشاه ناحیه گوت ایتالیا خدمت کرد و چون در صدد مبارزه با فساد برآمد، دشمنیِ چند تن از مقامات فاسد را نسبت به خود برانگیخت. آنان سرانجام تئودوریک را متقاعد ساختند که بوئس در خدمت به امپراتور روم شرقی به او خیانت می‌کند.
این اتهامات باعث شد که بوئس به زندان بیافتد. هنگامی که بوئس در زندان، در انتظار روز مرگش بود، یکی از مشهورترین کتاب‌های جهان به نام «درباره تسلی‌بخشیِ فلسفه» را به رشته تحریر درآورد. در این کتاب، سخن از آنجا آغاز می‌شود که سقراط، افلاطون و ارسطو معلمین واقعی بشر هستند و چکیده تعلیمات آنها آن است که آدمی بالاتر و برتر از تغییرات سرنوشت است. بوئس می‌کوشد عظمت و جلال خدا را نیز ثابت کند. او عقیده داشت که وظیفه اصلی فلسفه، تهذیب اخلاق است. آنیسیس بوئس سرانجام در سوم اوت 524 م به اتهام کفر و جادوگری در 49 سالگی به چوخه دار سپرده شد.

آغاز سفر «کریستُفْ کُلُمْبْ» دریانورد مکتشف بزرگ ایتالیایی (1492 م)
کریستف کلمب دریانورد ایتالیایی که در خدمت دولت اسپانیا بود در سال 1451 م متولد گردید و پس از آنکه به علت شکسته شدن کشتی‌اش به اسپانیا رفت، با درخواست‌های مکرر او، فردیناند پنجم، شاه اسپانیا با نقشه او برای دریانوردی به سوی غرب و کشف نقاط جدید موافقت کرد. از این رو در 3 اوت 1492 م این سفر از بندر پالوس اسپانیا و با سه کشتی بادبانی آغاز شد. همراهان کلمب شامل 90 نفر ملاّح می‌شدند که اکثر آنان زندانیان محکوم به اعدام بودند. وی در جریان این سفر بعد از هفتاد روز، در 12 اکتبر همان سال به جزیره سالوادور در شرق برزیل رسید و گمان نمود که به هندوستان رسیده است در حالی که وی قاره امریکا را کشف نموده بود. پس از پایان سفر موفقیت‌آمیز کلمب، وی سفرهای دریایی دیگری انجام داد و در هر سفر نقاط دیگری را کشف نمود. کریستف کلمب سرانجام در 20 ماه مه 1506 م در 55 سالگی درگذشت.

مفقود شدن روحانی مبارز «امام موسی صدر» رهبر شیعیان لبنان در لیبی (1398 ق)
سیدموسی صدر در سال 1347 ق (1309 ش) در عصر حکومت رضاخان در قم به دنیا آمد. پدر وی آیت‌اللَّه العظمی سیدصدرالدین صدر عالمی نامدار و از از مراجع ثلاث پس از آیت‌اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی بود. در سال 1360 ق (1320 ش) وارد حوزهٔ علمیهٔ قم گردید و پس از طی مقدمات و سطوح، در حلقهٔ درس آیات عظام سید احمد خوانساری و حجت شرکت جست و همچنین از درس پدر خویش و نیز حضرت امام خمینی بهره بُرد.

پس از فوت پدر راهی نجف اشرف گردید و در آن جا در زمرهٔ مجتهدان قرارگرفت. احساس وظیفه، او را به لبنان کشاند و رهبری مردمی را پس از علامه شرف الدین به عهده گرفت. امام موسی صدر، در آنجا خدمات فراوانی را به انجام رساند و قصد سر و سامان دادن به اوضاع مسلمانان، او را لحظه‌ای از تلاش غافل نمی‌کرد. سرانجام طی دعوتی رسمی راهی لیبی گردید و پس از یک هفته اقامت، در 25 رمضان 1398 ق در حالی که قصد مراجعت به لبنان را داشت به طور مشکوکی ناپدید گردید.

برخی دیگر از رخدادهای امروز
• 1843: روزنامه «رفورم» La Reforme" با هدف پاسداری از دمکراسی فرانسه در پاریس تاسیس شد.
• 1882: کنگره آمریکا نخستین قانون محدود ساختن مهاجرت به این کشور را تصویب کرد.
• 1914: در این روز در آغاز جنگ جهانی اول، آلمان به بلژیک حمله ور شد و به فرانسه هم اعلان جنگ داد.
• 1960: سرزمین آفریقایی نیژر استقلال خود را از فرانسه به دست آورد.
• 1972: قرارداد محدود کردن شبکه دفاع ضد موشک بالیستیک (ا. ام. بی.) میان شوروی و آمریکا امضاء که در سال 2002 آمریکا از آن بیرون آمد. از همان آغاز کار هم این قرارداد مورد ایراد اصحاب نظر قرار گرفته بود که آیا می شود سلاحهای صرفا دفاعی یک ملت را محدود کرد!
• 1975: یک جت بوئینگ 707 (قدیمی ترین نوع جت مسافر بر که اینک عمدتا از رده خارج شده اند) در اقادیر مراکش به کوه اصابت کرد و 188 تن کشته شدند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار