رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انجام اعمال ظاهری مانند تلاوت قرآن و به سر گرفتن آن و نماز و دعا در شب قدر در جای خود ارزشمند است، تأکید کرد: بهترین اعمال شب قدر اعمال درونی هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، یک شب قدر دیگر آمده است. می گویند دراین شب قرآن از لوح محفوظ بر بیت المعمور نازل شده است و پس از آن بر قلب پیامبر. می ‌گویند در این شب سرنوشت تمام جهانیان بر قطب عالم امکان عرضه می‌شود. می ‌گویند در این شب فرشتگان نازل می ‌شوند و بر گرد امام عصر طواف می‌ کنند. می ‌گویند در این شب فرشتگان از کنار هیچ مومنی عبور نمی ‌کنند جز آن که بر او سلام کنند. می گویند در این شب آرامش بر تمام کائنات حکمفرماست. می گویند از شب تا به سحر، نعمت‌ها و الطاف خداوند است که بر بندگانش نازل می شود...

و با این همه ما از شب قدر چه می دانیم که چه بزرگ است؟ خطاب "ما ادرئک" در سوره قدر ما هستیم نه رسول الله که او شهر علم است، ولی بی گمان راه دانستن مسدود نیست. باید تلاش کنیم. باید در این مسیر خواب را از چشم سر و چشم دل بیرون کرده و گوش به ندای فطرت بدهیم.

توجه، تفکر، محاسبه نفس، تلاوت قرآن، نماز، دعا و صدقه همه از اعمال این شب هستند. به هر یک از این عبادت ‌ها که نگاه می ‌کنیم، گویا پله ‌ای از نردبانی را می ‌بینیم که انتهایش به آسمان هفتم می‌رسد. اگر راه را درست انتخاب کرده باشیم در این مسیر تا کوی دوست همراه فرشتگان الهی خواهیم بود.

سئوال پیرامون شب قدر بسیار است. هر چند که پی بردن به ذات این شب در محدوده عقل‌ بشری جای نمی ‌گیرد. با این حال باید تلاش کرد تا حتی به اندازه چند جرعه از این چشمه زلال نوشید. در این رابطه گفت‌وگویی ترتیب داده ‌ایم با حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، استاد حوزه علمیه قم و رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی که در پی می ‌خوانید./س

برچسب ها: قم ، اعمال ، شب ، قدر ، درونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.