سی.دی.اس‌های ایران و کرۀ جنوبی برای اتصال بازارهای سرمایۀ دو کشور اولین گام را بر می‌دارند.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویۀ وجوه (سمات)، تفاهم‌نامۀ همکاری برای اتصال بازارهای سرمایۀ دو کشور، بیست و چهارم شهریور در تهران، به امضای مدیران عالیرتبۀ CSD ایران و KSD کرۀ جنوبی خواهد رسید. این تفاهم‌نامه که آغازگر همکاری بلندمدت شرکتهای سپرده‌گذاری دو کشور خواهد بود، راههای اتصال بازارهای سرمایۀ ایران و کره را بررسی و حرکت به سوی این هدف را آغاز خواهد کرد.

اتصال بازارهای سرمایه در جهان به روشهای مختلفی صورت می‌گیرد که کم‌هزینه‌ترین و ساده‌ترین آنها اتصال نهادهای ثبتی و تسویه و پایاپای است تا شهروند یک کشور را قادر سازد با مراجعه به دفاتر کارگزاری کشور خود، سهام و اوراق بهادار کشور دیگری را معامله کند. این کار که اکنون بین برخی کشورها متداول است، نیازمند فراهم شدن بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، و آگاهی سرمایه‌گذاران یک کشور از اوضاع بازار سرمایه و شرایط سرمایه‌گذاری در کشور دیگر است که همکاری همۀ بخشهای بازار سرمایه و حتی بخشهایی در بیرون بازار سرمایه را می‌طلبد.

تاکنون، نهادهای ثبتی و تسویه و پایاپای پاکستان، اندونزی و ترکیه، تفاهم‌نامه‌های اولیه برای اتصال به نهاد مشابه خود در ایران را امضا کرده‌اند و کرۀ جنوبی چهارمین کشوری است که تفاهم‌نامۀ Linkage با ایران امضا می‌کند. عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه‌ها در چند سال آینده، امکان این را فراهم خواهد کرد که یک ایرانی سهامی از بازار سرمایۀ پاکستان را بفروشد و با معادل ارزی پولش سهامی از بازار سرمایۀ کره یا اندونزی را بخرد.

با توجه به بلندمدت بودن طرحهای Linkage انتظار می‌رود بورس ایران در افقی تقریبا پنجساله، بین‌المللی شود.

برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار