کميته رفع تبعيض عليه زنان سازمان ملل متحد از سطح بالاي خشونت عليه زنان در افغانستان انتقاد کرد و از مقامات اين کشور خواست به مصونيت مجرمان از مجازات پايان دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ اين کميته در گزارش خود در مورد وضع زنان در افغانستان،‌ در مورد سطح بالاي خشونت عليه زنان به رغم برخي پيشرفت هاي قانوني، به شدت ابراز نگراني کرد. در اين گزارش به ويژه از خشونت عليه زنان خانه دار،‌تجاوز به عنف و سنگسار ابراز نگراني شده است.

اين گزارش همچنين از ازدواج هاي اجباري که گاهي موجب مي شود  افرادي که قرباني خشونت شده اند خود را مجبور به خودسوزي  بينند و برخي ديگر نيز به تلاش براي فرار از خانه متهم شوند، انتقاد مي کند. نيکل املين رييس اين کميته در کنفرانس مطبوعاتي گفت:«افغانستان نمونه اي از خشونت هايي است که بيشتر آنها به نظام قديمي پدرسالارانه ارتباط دارد و اين موضوع در مناطقي که تحت کنترل دولت نيست ،‌ تشديد مي شود.»

گزارش سازمان ملل همچنين از مصونيتي که مجرمان از آن برخوردار هستند و نيز اينکه برخي اقوام قربانيان مانع از شکايت کردن مي شوند، ابراز تاسف مي کند.کميته رفع تبعيض عليه زنان سازمان ملل متحد از نقش کمرنگ زنان در عرصه سياسي به ويژه در شوراي عالي صلح افغانستان انتقاد کرد. حامد کرزاي رييس جمهور افغانستان شوراي عالي صلح را با هدف تلاش براي مذاکره با شورشيان ايجاد کرده است.

املين گفت:ما در مورد افغانستان نگرانيم زيرا در برحه زماني حساسي قرار داريم. اگر نتوانيم حقوق زنان را پس از صرف اين همه انرژي ،‌ابزار و حمايت در اين کشور حفظ کنيم، اين موضوع شکستي براي جامعه جهاني خواهد بود.وي همچنين از جامعه جهاني خواست سازوکار مداومي براي کمک به مقامات افغانستان با هدف تحکيم و توسعه پايه هاي قانوني حمايت از حقوق زنان ايجاد کنند. رييس کميته رفع تبعيض عليه زنان سازمان ملل متحد اين موضوع را تکليفي براي جامعه جهاني دانست.


برچسب ها: افغان ، زن ، سازمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار