رئيس کميسيون اجتماعي مجلس گفت: رشد جمعيت در کشور در آينده‌اي نه چندان دور به عدد منفي مي‌رسد از اين رو بايد افزايش زاد و ولد و تسهيل ازدواج جوانان در اولويت کاري قرار گيرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، "عبدالرضا عزيزي" در نشست کميسيون اجتماعي با نمايندگان نهادهاي مختلف در خصوص افزايش جمعيت اظهار داشت: مجلس نقش اساسي در ايجاد دغدغه افزايش جمعيت در سطح کلان کشور دارد و در حال حاضر رشد جمعيت در کشور ما بسيار ملايم است و در آينده‌اي نه چندان دور ، در اصل 1425 رشد جمعيت منفي مي‌شود.

رئيس کميسيون اجتماعي ادامه داد: براساس تأکيد مقام معظم رهبري مابايد از اين شرايط خارج شويم و افزايش زادو ولد را در کشور بوجود آوريم.

وي گفت: براي اين موضوع کميته جمعيت حمايت از خانواده در کميسيون اجتماعي تشکيل شده است و در جلسات متعدد طرح 50 ماده اي براي حمايت از ازدواج جوانان و حمايت از زاد و ولد تهيه شده است.

عزيزي اضافه کرد: درحال حاضر اين طرح به کميسيون فرهنگي داده شده ولي هنوز کميسيون هنوز در اين باره جلسه‌اي برگزار نکرده است.

رئيس کميسيون اجتماعي تصريح کرد: همچنين من بعنوان رئيس کميسيون اجتماعي طرحي را براي تسهيل ازدواج جوانان با 50 امضا به صورت دو فوريت در زمان تصويب بودجه به مجلس ارائه دادم که به دليل همزماني با تصويب بودجه به بعد از زمان تصويب بودجه موکول شد.

وي اذعان داشت: پس از آن يک فوريت اين طرح در مجلس تصويب شد واکنون اين طرح در کميسيون اقتصادي و برنامه و بودجه قرار دارد.

اين نماينده مجلس با انتقاد از نحوه پرداخت وام ازدواج به جوانان افزود: پس از بررسي‌هاي انجام شده در بانک مرکزي متوجه شديم بانک‌ها مقدار زيادي از اعتبارات مربوط به وام ازدواج را به صورت وام به کارمندان خود پرداخت مي‌کنند.

عزيزي گفت: در حال حاضر خيلي از خانواده‌هايي که مشکل مالي ندارند تمايل به زاد و ولد ندارند ما اگر به موقع حمايت نکنيم ممکن است جوانان از سن ازدواج عبور کنند که اگر اين اتفاق بيافتد بسياري از ما مقصريم.

در ادامه اين جلسه خانم خزعلي رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان گفت: براساس مباني جمعيت‌شناسي بحران جمعيت وقتي اتفاق مي‌افتد که به سمت پيري پيش رويم و پس از وقوع اين موضوع جبران آن بسيار سخت است.

وي با تأکيد براينکه براي حل اين مشکل بايد تا قبل از سال 95 راه حل پيدا کنيم ادامه داد: تاکنون رهبر معظم انقلاب 7 بار در اين باره تأکيد کرده‌اند، نمايندگان مجلس نيز اين موضوع را به کارگروهي واگذار کرده‌اند براين‌اساس انتظار مي‌رود که تمام قوانين کنترلي لغو و برداشته شود و مجلس اقدامي صورت دهد که بودجه 500 هزار ميليارد توماني اختصاص يافته به موضوع حل بحران جمعيتي در کشور در جاي خود استفاده شود.

عبدالرضا عزيزي رئيس کميسيون اجتماعي در ادامه اين جلسه در پاسخ به اظهارات خزعلي گفت: ما بايد براي موضوع سالمندي نيز فکري کنيم در حال حاضر ايران 5 ميليون جمعيت سالمند دارد و اگر تهديد نسل جدي گرفته نشود در 20 سال آينده 24 درصد جمعيت ايران سالمند خواهند بود.

در ادامه خانم حاجي‌علي نماينده دولت در مرکز امور زنان رياست‌جمهوري با اشاره به طرح حمايت از ازدواج جوانان و زاد و ولد گفت: در پيش‌نويس اين طرح ايرادات متفاوتي وجود دارد چرا که اين طرح به موضوعات مختلفي ورود کرده که نبايد به همه آنها يکجا پرداخته شود.

وي افزود: بسياري از موارد اين طرح با ساير قوانين و با مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي مغايرت دارد و روح حاکم در پيش‌نويس اين طرح به دليل تهيه آن ازسوي کميسيون بهداشت و درمان، بهداشت و سلامت است.

اصلاني رئيس بسيج خواهران کشور در ادامه اين جلسه با بيان اينکه دغدغه افزايش جمعيت بايد فراگير شود گفت: متأسفانه هنوز تابلوهاي فرزند کمتر زندگي بهتر در جامعه مشاهده مي‌شود نبايد ما به سمتي پيش رويم که موضوع نسل با مسائل اقتصادي گره بخورد.

حشمتياني معاون وزير آموزش و پرورش نيز در اين جلسه اظهار داشت: آموزش و پرورش نقش کليدي‌تري نسبت به افزايش جمعيت دارد و کيسيون اجتماعي مي‌تواند در محور‌هاي اساسي از آموزش و پرورش مشورت گيرد.

در ادامه ارشدي رئيس کميته بانوان شوراي مشورتي مصلحت نظام درباره افزايش جمعيت تصريح کرد: براي اينکه افزايش جمعيت در کشور همه‌گير شود بايد از ابزارهاي متعارف شدن اين موضوع استفاده کنيم همچنين کميسيون اجتماعي مي‌تواند با ايجاد يک مرکز استراتژيک اجتماعي به موضوع افزايش جمعيت دقيق‌تر بپردازد.

وي در پايان آموزش‌هاي کلاسيک و همچنين مذهبي در کنترل جمعيت را ضروري دانست و گفت: بايد سهم هر يک از دستگاه در افزايش جمعيت مشخص شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: رشد ، جمعیت ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار