دو ديپلمات ارشد سابق آمريکايي بر لزوم گفتگوي آمريکا با ايران به منظور يافتن راه حلي براي بحران در سوريه تاکيد کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه الوطن کويت، "جيمز بيکر" وزير امور خارجه سابق آمريکا و "ادوارد جرجيان" سفير سابق آمريکا در سوريه و اسرائيل در ديدار با برنارد گويتزمن مشاور شوراي روابط خارجي آمريکا به بررسي سياست آمريکا در خاورميانه و به ويژه بحران سوريه و راه هاي خروج از آن پرداختند و تاکيد کردند واشنگتن به جاي آن که فقط به واکنش نشان دادن در برابر حوادث اکتفا کند،‌بايد راهبردي فراگير و منسجم در خصوص منطقه تدوين کند.

"جيمز بيکر" درباره کنفرانس دوم ژنو که به زمان نامعلومي موکول شده است و اين که آيا راهي براي خروج مسالمت آميز از بحران سوريه وجود دارد؟ گفت: اشتباه بزرگ سياست آمريکا در سوريه اين بود که از زمان آغاز کشمکش در اين کشور به طور محرمانه و علني اعلام کرد که بشار اسد بايد کنار برود. اين سياست آمريکا موجب شد واشنگتن امکان استفاده از نفوذ خود را به گونه اي که نظام سوريه را به سوي مذاکره با مخالفان سوق دهد از دست بدهد. اما روس ها اعلام کردند بشار اسد همچنان رئيس جمهور قانوني است نبايد کناره گيري او به عنوان پيش شرط مطرح شود. همين مسئله بود که موجب شد دستيابي به توافق ديپلماتيک بين وزيران امور خارجه آمريکا و روسيه درباره نحوه پيشبرد مذاکرات در ژنو (به گونه اي که امکان آتش بس و سپس آغاز مذاکرات بين نظام سوريه و مخالفان را فراهم کند) کند شود. 

بيکر درباره پيشنهاد اعزام فرستاده ويژه آمريکا به دمشق نيز گفت: روشن است که هرگونه راه حلي براي بحران بايد از طريق مذاکره بين نمايندگان نظام سوريه و مخالفان به دست آيد. ولي اکنون به نظر مي رسد که فراط گرايي در اين کشور در حال گسترش است ... در چنين شرايطي آمريکا بايد هرچه در توان دارد براي حمايت از روند انتقالي پس از کناره گيري اسد به کار بگيرد... آمريکا بايد با روسيه براي يافتن راه حلي براي بحران سوريه همکاري کند. به عبارتي بهتر است با روس ها در اين باره به تفاهم برسيم زيرا در غير اين صورت به هيچ نتيجه اي نخواهيم رسيد.

جيمز بيکر در پاسخ به اين سئوال که آيا مشارکت دادن ايران در مذاکرات مربوط به آينده سوريه ضروري است؟ گفت: طبعا در صورتي که با ايران در يافتن راه حل مشارکت داشته باشند، ديپلماسي مي تواند پيشرفت کند. اما به احتمال زياد آمريکا، ايران را به ميز مذاکره دعوت نخواهد کرد ولي ما بايد به خاطر داشته باشيم که رئيس جمهور جديدي به نام حسن روحاني در ايران انتخاب شده است که گفته مي شود ميانه رو و علاقه مند به مذاکره است.

"جرجيان" نيز در پاسخ به اين سئوال که آيا مي توان با روحاني پس از آغاز به کار او همکاري کرد؟ گفت: طبعا مي توان، ولي بايد در مذاکره با ايراني ها واقع گرا باشيم زيرا مسائل زيادي وجود دارد که بايد درباره آنها با ايراني ها مذاکره شود مانند اوضاع سوريه،‌ عراق و افغانستان. 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار