خرس سياه بلوچستان كه زيستگاه اصلي آن شهرستان كوهستاني نيكشهر در جنوب سيستان و بلوچستان است ، بر خلاف ديگر همنوعان خود خواب زمستاني ندارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ،رييس اداره حفاظت محيط زيست نيكشهر گفت: خرس سياه كه در گويش مردم بلوچ با نام هاي مَم و هرس شناخته مي شود جثه اي كوچك‌تر از خرس قهوه‌اي داشته وداراي گوش‌هايي به نسبت بزرگتر، موهاي بلند و سياه و در وسط سينه لكه سفيدي به شكل ۷ دارد.

حسن كيخا اظهار داشت:. خرس سياه بلوچي شبگرد است و معمولاً در اواخر غروب فعاليت خود را شروع مي كند و قبل از روشن شدن هوا دوباره به لانه برمي‌گردد.

وي با بیان اینکه این خرس به نحو بسيار ماهرانه‌اي از درختان خصوصا نخل به ارتفاع بيش از ۲۰ متر بالا مي‌رود و از خرما نيز تغذيه مي كند، افزود: رويشگاه‌هاي پراكنده درختچه داز و زيتون واقع در مناطق كوهستاني مهرستان، نيك‌شهر، قصرقند، لاشار، آهوران و رشته‌كوه بيرك از مهم‌ترين مناطق زندگي خرس سياه بلوچي است.

رييس اداره حفاظت محيط زيست نيكشهربا اشاره به اینکه حالت تهاجمي خرس سياه بلوچي از گونه قهوه‌اي بيشتر بوده و نداشتن خواب زمستاني از ويژگيهاي آن است، اظهار داشت: طول عمر مم حدود ۲۵ سال است و علاوه بر مواد گياهي، از حيوانات و حشرات، مهره‌داران كوچك، نوزاد پستانداران و گاهي اوقات دام اهلي تغذيه مي‌كند./س

برچسب ها: خرس ، سیاه ، بلوچستان ، خواب ، زمستانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.