نبيل فهمي در مصاحبه اختصاصي با بی بی سی عربی ، با تمجيد از ملت و تمدن ايران افزود: ما خواهان گفتگوي صريح و جدي با ايران درباره مسايل مختلف هستيم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني بي بي سي عربي، وي درباره خشونت هاي اخير مصر گفت: اين حوادث تاسف آور است و نتيجه متوسل شدن بعضي از تظاهرکنندگان به خشونت در مناطق مختلف، رخ داد. ساکنان اين مناطق درباره خشونت طلبي تظاهرکنندگان از خود واکنش نشان دادند و نيروهاي پليس هم براي کنترل اوضاع وارد عمل شدند. 
فهمي گفت: اين شرايط پس از آن رخ داد که تظاهرکنندگان از منطقه اي که در آن حضور داشتند، خارج شدند و براي بستن بعضي خيابانها تلاش کردند. 
وي خاطر نشان کرد: ما اميدواريم از اين مرحله عبور کنيم و بار ديگر تلاشهاي سياسي براي عملي شدن گفتگوهاي ملي و آشتي ملي بر اساس نقشه راه اعلام شده با مشارکت همه طرفها، از سر گرفته شود. 
وزير امور خارجه مصر گفت: بدون شک تحولات مصر بر خارج کشور هم تاثيرگذار است، اما براي من مسئله مهمتر تاثير آن در داخل مصر است  زيرا باعث تنش و دودستگي در جامعه مي شود. اکثريت ملت مصر حرف خود را گفتند و خواهان پيشرفت و عملي شدن نقشه راه هستند. آنها مي خواهند نظام جديد دموکراتيک در مصر با مشارکت همه طرفها تشکيل شود و هيچ کسي حذف نشود. 
نبيل فهمي افزود: دولت مصر از مخالفان خواست به خشونت متوسل نشوند. دولت مصر تضمين کرد کساني که جرمي مرتکب نشده اند، بدون پيگرد قضايي مي توانند محل تظاهرات را ترک کنند. دولت و سازمانهاي امنيتي مصر اين مسئله را  به صورت علني اعلام کردند. شخصيت هاي سياسي طرف مقابل بايد توجه داشته باشند که مشارکت سياسي براي آنها بسيار بهتر است و باعث خواهد شد در آينده مصر ايفاي نقش کنند. توسل به خشونت فقط باعث خواهد شد که آنها با قانون روبرو شوند. 
نبيل فهمي افزود: ما براي گفتگوهاي سياسي تلاش مي کنيم و مي خواهيم به همه طرفها تضمين بدهيم که هر کسي جرمي مرتکب نشده باشد، تحت تعقيب قرار نخواهد کرد. 
فهمي درباره اينکه بعضي طرفها در خارج مصر آنچه را که در اين کشور رخ داد کودتا مي دانند، گفت: آنچه در مصر رخ داد انقلاب مردمي بود که نيروهاي مسلح در شرايط خاصي از آن حمايت کردند و قدرت را به سرعت به دولت انتقالي به رياست رئيس جمهور موقت واگذار کردند. بنابراين نيروهاي مسلح مصر آغازگر اين تحول نبودند و فقط به خواست مردم پاسخ دادند و حکومت را هم در دست نگرفتند. اگر اين تحول را با آنچه در سال 2011 رخ داد مقايسه کنيم مي بينيم که در آن زمان، نيروهاي مسلح براي يکسال اداره امور کشور را در دست گرفتند. اين بار نيروهاي مسلح بر اساس خواست مردم دخالت کردند، اما اداره کشور را برعهده نگرفتند. بنابراين من به هيچ وجه فکر نمي کنم کودتاي نظامي رخ داده باشد. 
وي درباره درخواست طرف هاي خارجي براي آزادي محمد مرسي رئيس جمهور برکنار شده مصر افزود: هر نوع اظهارنظر درباره جزئيات مسايل، نوعي دخالت در امور داخلي مصر محسوب مي شود که مربوط به خود مصريهاست. اما از اينکه عده اي چنين درخواستي را مطرح کنند تعجب نمي کنيم. ما اطمينان داريم که وضع رئيس جمهور سابق مصر بايد به صورت سياسي يا حقوقي در آينده نزديک مشخص شود. 
وزير امور خارجه مصر در پاسخ به سوالي در مورد اولويت هاي کاري خود گفت: ما با دو پرونده مهم روبرو هستيم که يکي از آنها دفاع از انقلاب و حمايت از آن است. ما بايد وجهه درستي از انقلاب در خارج ترسيم کنيم و به دنبال جلب حمايت سياسي و اقتصادي در عرصه بين المللي باشيم. پرونده دوم بازگرداندن مصر به جايگاه اصلي در سياست خارجي يعني در بين کشورهاي عربي و آفريقايي است. سياست خارجي مصر در مدت گذشته هدفمند، باثبات و شفاف نبود. ما به همين علت به کشمکش ها و درگيريها در جهان عرب توجه داريم و در روابط به کشورهاي آفريقايي هم به طور ويژه روابط با کشورهاي حوزه رودخانه نيل را پيگيري مي کنيم. 
نبيل فهمي در مورد موضع دولت آمريکا در برابر تحولات مصر خاطر نشان کرد: ما درتعامل با آمريکا با صراحت، صادقانه و با اعتماد به نفس، موضع خود را با شفافيت توضيح مي دهيم. ما تشريح مي کنيم که چه چيزي و چرا در مصر رخ داد. ما با آمريکاييها در مورد چگونه برجسته کردن نقاط مشترک در تعامل با مسايل بين المللي گفتگو مي کنيم. ما در عرصه خاورميانه به ويژه مصر شاهد تحولات و تنش هاي مختلفي هستيم که بر روابط بين کشورها تاثير مي گذارد. به اعتقاد روابط ما با آمريکا در بلندمدت باثبات خواهد بود. 
فهمي در پاسخي در مورد روابط خوب ايران و ترکيه با محمد مرسي رئيس جمهور سابق مصر، گفت: روابط نظام سابق مصر بيشتر به ترکيه نزديک بود تا ايران. مصر بخشي از جامعه جهاني است و نقش کليدي در خاورميانه و آفريقا دارد. بنابراين طبيعي است که ما با همه طرفها گفتگو کنيم و به دنبال روابط مثبت و با ثبات با همه باشيم و اختلافات مان را به صورت حکيمانه و حرفه اي اداره کنيم. گفتگو هدف نيست. مسايل زيادي بين ما و ايران وجود داشت که بسياري از آنها مسايل مورد اختلاف بود که بايد درباره آنها گفتگو شود. در بعضي از اين مسايل هم زمينه مثبتي وجود دارد که بايد از آنها استفاده شود. بدون گفتگوي صريح، امکان حل اين مسايل وجود ندارد. ما در زمان مناسب به دنبال گفتگوي صريح با ايران خواهيم بود. ملت ايران ملت محترم است و ايران تاريخي طولاني دارد و در مصر هم ملت محترم و بزرگي وجود دارد. بنابراين گفتگوها با ايران جدي و صريح خواهد بود. البته اين گفتگوها فقط به صورت دوجانبه نخواهد بود و مسئله روابط ايران با کشورهاي حاشيه خليج فارس و به طور کلي کشورهاي منطقه خاورميانه هم مطرح است. 
فهمي افزود: در مورد روابط با ترکيه هم بايد بگويم که روابط قاهره و آنکارا فراتر از روابط بين احزاب است. منافع ترکيه و مصر هم فراتر از آن است که به اين مسئله بستگي داشته باشد که چه کسي در ترکيه يا مصر حکومت مي کند. نگاه ما به روابط با هر کشوري از جمله ترکيه همين گونه است.
 هر زمان که تنشي در عرصه سياسي به وجود آيد، بدون شک پيامدهاي به همراه خواهد داشت. ما شاهد تلاش مقامات ترکيه براي دخالت در امور داخلي مصر و اظهارنظرهاي نامناسب آنها بوديم. البته نگاه ما به شرايط بلندمدت است و براي روابط مثبت با همه تلاش مي کنيم. ما روابط خارجي خود را با نگاه راهبردي و واکنش تاکتيکي اداره مي کنيم. 
وي درباره آينده روابط مصر با سوريه گفت: موضع کلي ما گفتگو با همه کشورهاست. شرايط و تحولات بر شيوه، نوع و زمان گفتگو تاثيرگذار است. در درجه اول مي گويم که ما از انقلاب سوريه حمايت مي کنيم و به شدت خونريزيها را محکوم مي کنيم. ما بر حفظ يکپارچگي و تماميت ارضي سوريه تاکيد داريم و معتقديم اين بحران فقط راه حل سياسي دارد. 
ما به همين علت از برگزاري کنفرانس ژنو 2 حمايت مي کنيم. ما از جهاد مصريها در سوريه حمايت نمي کنيم و چنين دعوتي را مطرح نمي کنيم. ما به صورت گام به گام با توجه به تحولات، شرايط را بررسي مي کنيم. ما در سايه تحولات آينده در مورد از سرگيري روابط با سوريه تصميم گيري خواهيم کرد. 






برچسب ها: بین الملل ، مصر ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار