مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست کشور از آغاز فاز اول تکثیر یوزپلنگ آسیایی در آینده ای نزدیک خبر داد.

محمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: احداث مرکز تکثیر و پرورش یوزپلنگ آسیایی در شرایط اسارت در دستور کار سازمان قرار دارد و نزدیک به یک ماه است پیمانکار جدید پارک پردیسان فعالیت خود را آغاز کرده تا این مرکز در کنار مجموعه ای که قبلاً برای شیرها طراحی شده بود آماده شود.

وی ادامه داد: مشاوره بین المللی این طرح تا به حال دو بار به ایران سفر داشته و گزارشات مقدماتی را ارائه داده است و با توجه به این که ابتدا قرار بود این مرکز در یکی از استان ها احداث شود اما طبق نظر آقای شان مک کوین که متخصص تکثیر یوزپلنگ در اسارت است پارک پردیسان به عنوان گزینه مناسب انتخاب شد.

محمدی با اشاره به اجرای این طرح در قالب سه فاز اظهار داشت: در این طرح یک فضای اختصاصی برای تکثیر، یک فضا برای نگهداری و پرورش موالید و یک فضا برای آماده سازی توله ها و معرفی آن ها به طبیعت در نظر گرفته شده که فاز اول آن در پارک پردیسان و فاز دوم و سوم در استان سمنان و یا خراسان اجرا خواهد شد.

مدیر کل حیات وحش سازمان محیط زیست با اشاره به در اسارت نگه داشتن دو یوزپلنگ نر و ماده در توران و میاندشت اذعان داشت: با توجه به این که امکان گرفتن یوز از طبیعت برای تکثیر در اسارت وجود ندارد دو یوز را از زمان تولد در اسارت نگه داشته ایم تا زمان جفت گیری آن ها فراهم شود به این ترتیب دلبر که در منطقه توران نگه داری می شود حالا دو ساله شده و به سن بلوغ نزدیک می شود و کوشکی نیز که از سال 86 در میاندشت در شرایط اسارت به سر می برد حالا 6 ساله شده که بعد از آماده سازی این مرکز به پارک پردیسان منتقل می شوند.

محمدی افزود: اگر چه امکان  جفت گیری گربه سانان در اسارت مثل پلنگ خیلی سخت است اما با توجه به خصوصیات یوز امیدواریم این شرایط در یوزپلنگ بهتر باشد تا شاهد تکثیر این گونه با ارزش باشیم.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست ، معرفی یوزهای در اسارت را به طبیعت از سخت ترین مراحل کار برشمرد و خاطر نشان کرد: در دنیا نیز تجربه ی مفیدی برای معرفی گوشتخواران و گربه سانان  متولد شده در اسارت به طبیعت وجود ندارد ما نیز سعی داریم تا با استفاده از فناوری روز و دستگاه های رد یاب و برنامه های از این قبیل یوزهای متولد شده در اسارت را به طبیعت معرفی کنیم./ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار