بقعه متبرکه پیرشرفشاه از معتبرترین و مشهورترین بقاع متبرکه ی تالش و مهم ترین زیارتگاه مشترک شیعیان و اهل تسنن است .

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گیلان ؛ بقعه پیرشرفشاه در روستای دارسرا در 5 کیلومتری رضوانشهر از توابع تالش در استان گیلان واقع شده است .

این عارف متقی با یازده واسطه از نوادگان امام موسی کاظم (ع) به شمار می آید و بر اساس مستندات تاریخی ، پیرشرفشاه از عرفا و شعرای قرن هشتم هجری است که به زبان گیلکی شعر می سرود و دیوان اشعار او به چاپ رسیده است .

بنای بقعه ی پیرشرفشاه ؛ یکی از معروفترین زیارتگاه های منطقه است که با مساحت تقریبی 244 مترمربع از آجر ساخته شده و گنبدی بتونی دارد که از خارج با فلز توسط معماران اصفهان کار شده است .

ضریح چوبی مشبکی هم که متعلق به دوره ی قاجاریه است بر مزار وی نصب است .

مساحت تقریبی محوطه ی بقعه 7 هزار متر مربع است و در اطراف آن قبرستان عمومی قرار دارد . وجود درختان بلند آزاد و همچنین رودخانه ای آرام ، جذابیت این فضای عرفانی و معنوی را دو چندان کرده است .

رویش درختان قدیمی در کنار مقبره نشان از قدمت آن دارد ؛ در دو طرف بنا ، در جهت های شرق و غرب تعداد 10 اصله درخت آزاد دیده می شود که قطر تنه ی بعضی از این درختان 3 متر است .

ورودی اصلی بنا از سمت جنوب است و بر روی سر درهای ورودی ، کاشی کاری های زیبا دیده می شود . بنا در دو طبقه و در داخل بدون تزئینات است .

یازده اتاق زائرسرا ، سرایداری و سرویس بهداشتی ، امکانات رفاهی این بقعه اند . /س
برچسب ها: بقعه ، پیرشرفشاه ، تالش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.