مدیر کل ثبت احوال خراسان شمالی گفت:خراسان شمالی جایگاه چهارم ازدواج را در کشور دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، سن ازدواج یکی از شاخصه های مهم برای ارزیابی میزان سلامت و بهداشت جسمی و روانی افراد یک جامعه محسوب می شود.

در کشور ما که هنجارهای دینی نزد عموم مردم از مطلوبیت خاصی برخوردار است و جوانان بخش غالب جمعیتی را تشکیل می دهند،این ارزیابی در حوزه اخلاق اجتماعی و روحیه جمعی نیز مطرح می شود و دامنه تاثیر سن ازدواج را به حوزه های رفتاری و فرهنگی هویتی نسل جوان می کشاند.

سر شماری ها و آمارگیری های اخیر نشان می دهد که سن ازدواج با شدت بیشتری در ایران افزایش یافته است.

مدیر کل جمعیت دفتر آمار و اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال کشور در خصوص دستاوردهای ازدواج به موقع گفت:افزایش امنیت درونی ،بازیابی شخصیت و حتی رفع برخی مشکلات ذهنی و روانی ارزش هایی هستند که در کنار بلوغ فردی و اجتماعی،افزایش مهارت،انگیزه و تولید ثروت می توان آنها را جزو پیامدهای ازدواج به موقع دانست و پاسخ گویی به نیازهای عاطفی را بزرگ ترین دستاورد ازدواج دانست که به سلامت شخصیتی فرد می انجامد.

محزون با بیان این که عوامل موثر بر افزایش فرهنگی سن ازدواج را باید واقعیات جامعه و تلقی نسل جوان از مفهوم تاهل و استقلال جستجو کرد افزود:الگوهای رفتاری معاصر به دنبال رفاه است ، از این طریق توقع مادی بیشتری ایجاد می کند که بالطبع دستیابی به آن امری زمانبر محسوب می شود و نیز تحول الگوهای دختران که ادامه تحصیل و کسب شان شغلی و اجتماعی را تشویق می کند و ازدواج را مانع دستیابی به آنان می پندارد.

مدیر کل جمعیت دفتر آمار و اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال کشور به راهکارهایی برای کاهش سن ازدواج اشاره کرد و تصریح کرد: فرهنگ سازی برای ازدواج ساده ،فراهم شدن امکانات ضروری زندگی زوجین توسط نهادهای دولتی یا ان . جی . او ها،حمایت های متنوع بیمه ای و مالی از جوان ها در آستانه ازدواج،قرارگیری متاهلان در اولویت برخی خدمات اجتماعی و شغلی،ساخت مسکن ارزان قیمت و واگذاری به زوجین ،افزایش اشتغال زایی،کاهش تورم از راهکارهایی برای کاهش سن ازدواج هستند.

محزون افزود:نقش خانواده نیز در تشویق به ازدواج ساده و حمایت خانوادگی بسیار مهم است و دولت نیز باید به این انگیزه های درونی شده پاسخ دهد و با ایجاد بسترهای اجتماعی و اقتصادی مناسب برای ازدواج،جوانان را حمایت کند.

مدیر کل ثبت احوال خراسان شمالی در خصوص آمار ازدواج طی سال 91 گفت:در سال 91 تعداد 12 هزار و 270 ازدواج به ثبت رسیده که از این تعداد 7 هزار و 818 ازدواج مربوط به مناطق شهری استان بوده و 4 هزار و 452 ازدواج مناطق روستایی است.

وی افزود:خراسان شمالی جایگاه چهارم کشور را در ازدواج به خودش اختصاص داده است. که به طور تقریبی به ازای هر یک هزار نفر جمعیت ساکن در آن تعداد 14 واقعه ازدواج ثبت شده است .

زاهدی نیا تصریح کرد:طی سال 91 تعداد 1 هزار و 724 طلاق به ثبت رسیده که به طور تقریبی از هر 7 ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده است که خراسان شمالی را در جایگاه سیزدهمی کشور قرار داده است.

مدیر کل ثبت احوال خراسان شمالی در خصوص سن ازدواج سال 91 در استان بیان کرد:میانگین سن ازدواج برای مردان 26.2 و برای زنان 21.7 بوده است و در 4 ماهه سال 92 برای مردان 26.1 و برای زنان 21.6 و به این معنی است که سن ازدواج حدود یک ماه برای مردان و زنان کاهش پیدا کرده است و امید است این روند کاهش سن ازدواج ادامه پیدا کند و آمار ازدواج نیز روز به روز افزایش یابد./ب

برچسب ها: رتبه ، چهارم ، ازدواج کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.