سفره‌های افطاری مردم کرمان از تنوع غذایی زیادی برخوردار است.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، استان کرمان نیز مانند سایر استان‌های کشور آئین و رسوم خاصی در ماه مبارک رمضان داشته و در مقایسه با دیگر شهرهای کشور، آنچه جلوه ای خاص به آداب و نیایش‌های مردم کرمان در این ماه می دهد.

در مورد خوراكيهاى مردم كرمان در ماه رمضان بايد يادآور شويم كه غذاى مردم در اين ماه تفاوت زيادى با ساير ماههاى سال ندارد.

اما در برخى مناطق مثل بردسير قبل از رمضان غذاهايى را آماده مي‌كنند. در بردسير كرمان، چند روز قبل از ماه رمضان گوسفندى را كه چند ماه پروار كرده‏اند مى‏كشند و گوشت آن را در ديگ مي‌‏پزند و در پوست همان گوسفند كه خوب تميز كرده و به شكل هميان درآورده‏اند و در محلى كه به آن سختو مي‌گويند، مي‌ريزند.



سختو را در جاى خنكى مي‌گذارند و در ماه رمضان سحر و افطار از اين گوشت به عنوان قاتق استفاده مي‌كنند.

در بردسير همچنين همه روزه در ماه رمضان آشى به نام آش روزه مى‏پزند. براى پختن اين آش، ابتدا مكانى را مثل مسجد يا حسينيه يا خانه‏اى در نظر مي‌گيرند. تعدادى ديگ و كاسه از خانه‏‌ها به امانت گرفته و چند نفر زن و مرد را براى پختن آش و تقسيم آن بين اهالى دعوت مي‌كنند.

همه روزه مواد غذايى مثل گندم، برنج، روغن، پول و گوشت از خانه‏ها جمع مي‌شود و براى افطار آش مي‌پزند و بين خانه‏‌هاى آبادى تقسيم مي‌‏كنند.



در رفسنجان در شب بيست و يكم ماه رمضان، افطار «قاتق عدس» مي‌خورند و عقيده دارند، قاتق عدس، اشك چشم را زياد مى‏كند و آنها بهتر مي‌‏توانند براى امام على عليه‏‌السلام عزادارى و گريه كنند./ز
برچسب ها: کرمان ، افطاری ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.