رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در چهارماه سال جاری 10هزار و 14 ماموریت نیروهای اورژانس 115 این استان انجام داده‌اند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ضیاء رسولی افزود: بیشترین حجم ماموریت‌های غیر‌تصادفی، 412 مورد بیماری‌های قلبی با 6 درصد افزایش، 402 مورد مسمومیت با 4 درصد افزایش، 272 مورد بیماری تنفسی با 14 درصد افزایش و 166 مورد سقوط از ارتفاع با 6 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل را داشته‌ایم .

وی اظهار کرد: در این مدت از تعداد کل ماموریت‌های انجام شده تعداد یک هزارو 194 مورد ماموریت تصادفی توسط اورژانس 115 استان انجام گرفته که یک هزارو 333 نفر مجروح در پی داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد افزایش داشته که از این تعداد 1003 نفر به بیمارستان‌های استان منتقل و بستری شده و 330 نفر از مجروحان نیز در محل توسط امدادگران 115 مداوا شد‌ه‌اند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در این تصادفات 28 فوتی در صحنه حادثه را قبل از رسیدن نیروهای اورژانس 115 داشته‌ایم که 20 درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

وی گفت: لازم به ذکر است در این مورد(فوتی‌های حوادث‌) سازمان پزشکی قانونی آمار کلی در اختیار دارد و این آمار ما بر اساس حضور نیروهای اورژانس در ماموریت‌هاست.

رسولی بیان کرد: در چهار ماهه سال جاری تعداد 64هزار و 843 مورد تماس با مراکز پیام 115 استان برقرار شده که بیش از 58 درصد از تماس‌ها را مزاحمان تلفنی به خود اختصاص داده‌اند که میانگین سنی مزاحمان بین 10 تا 27 سال و عمدتا" مرد بوده و مالکان تلفن‌های خطوط ایرانسل بیشترین درصد مزاحمان را تشکیل می‌دهند که این کار باعث اخلال در امر امدادرسانی به بیماران و مردم می‌شود، چرا که با فرستادن یک آمبولانس به محل واهی، جان افراد نیازمند خدمات پزشکی را به خطر انداخته و سبب هدر رفتن وقت و انرژی نیروهای امدادی می‌شود که جا دارد مسوولان در این زمینه فرهنگ سازی کرده و شهروندان را نسبت به وظایف اورژانس 115 آگاه کنند.

وی با بیان این مطلب که تعداد 29 پایگاه در سطح استان مشغول به خدمت است که 9 پایگاه در سطح شهرها و 20 پایگاه در جاده‌های استان مستقر هستند، تصریح کرد: با گسترش و گستردگی جاده‌های فرعی و روستایی با پایگاه‌ها و لجستیک و امکانات فعلی در حد استاندارد جوابگوی نیاز مردم نخواهیم بود.

وی گفت: در برنامه چهارم توسعه 6 پایگاه دیگر باید در سطح استان راه‌اندازی شود که بدلیل کمبود اعتبار و عدم تخصیص منابع مالی انجام نشد، البته اکنون و با این تعداد پایگاه ما 100 درصد جاده‌های اصلی استان را تحت پوشش قرار داده‌ایم.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در این استان 240 نفر نیرو اعم از پزشک‌، کارشناس و کاردان فوریت‌ها، امدادگر اورژانس، اپراتور مراکز پیام و کارشناسان ستادی در اختیار داریم که بالغ بر 99 درصد از آنها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

رسولی عنوان کرد: 40 دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک دستگاه موتورلانس در اختیار پایگاه‌ها و نیروهای عملیاتی اورژانس است که با توجه به موقعیت و کوهستانی بودن و صعب العبور بودن بعضی از نقاط استان احتیاج به بالگرد و امدادهوایی و آمبولانس‌های کمک‌دار است.

وی گفت: میانگین حضور نیروهای اورژانس استان در صحنه حوادث و در سطح شهرها چهار دقیقه و هفت ثانیه و در جاده‌ها پنج دقیقه و 46 ثانیه است که استاندارد حضور کشوری در شهر هفت دقیقه و در جاده‌ها 14 دقیقه است.

وی ادامه داد: اورژانس 115 استان یکی از بهترین شاخص‌های زمانی رسیدن بر بالین بیماران در کشور را داراست، البته قابل ذکر است در بعضی از موارد در شهرها بدلیل ترافیک و راه بندان‌ها و در جاده‌ها در مسیرهای فرعی و روستایی میانگین زمان حضور امدادگران افزایش می‌یابد‌.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به مردم استان توصیه کرد‌ که در زمان بروز حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و با 115 تماس بگیرید و در تصادفات اگر خطر انفجار و برخورد دیگر خودروها و سقوط مجروحان را تهدید نمی‌کند، از جابجایی و حرکت دادن مصدومان سوانح ترافیکی خودداری کرده تا نیروهای اورژانس به محل برسند، همچنین برای کودکان نیز از کمربند ایمنی و برای خردسالان از صندلی مخصوص عقب خودرو استفاده کنند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: آمبولانس ، اورژانس ، پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.