یکی از اصلی ترین غذاهای ماه مبارک رمضان در بلوچستان «تباهگ» است که در وقت سحر صرف می شود و مخلوطی از برنج و گوشت خشک شده می باشد که بسیار خوشمزه و لذیذ است و طرفداران زیادی در میان قوم بلوچ دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ،این خوراك خوشمزه از قرن ها پیش در میان مردم بلوچستان رواج داشته است وبا توجه به نبود برق در زمان گذشته این غذا بهترین و آسان ترین راه برای نگهداری طولانی مدت گوشت به شمار می رفته است.

خوارک مرسوم دیگر در بلوچستان شیرینی «چانگال» است که معمولا بر سر سفره افطار گذاشته می شود و مواد اولیه آن خرما، خمیر نیمه پخته، روغن محلی حیوانی و افزودنی های معطر است.

«بَّت ماش» نوع دیگری از غذاهای مورد علاقه مردم بلوچستان به خصوص افراد مسن و یا خاص در ماه مبارک رمضان است.

این غذا كاملاً نرم است و از موادی مانند برنج، روغن، ماش و افزودنی های معطر تهیه می شود و در مناطق جنوبی بلوچستان همراه با ترشی انبه و یا لیمو صرف می شود.

قوم بلوچ عقیده دارد مصرف بت ماش در هنگام سحر از گرسنگی شخص روزه دار در طول روز جلوگیری می کند.

حلوا شکری، حلوا شیرگی، خرما شیرگی، کتوک، هارگ، نان روغنی، مربای خرما، انواع ترشی های لیمو و انبه از دیگر خوراکی های محلی است که بر سر سفره های افطار مردم بلوچ یافت می شود.

نان «تیموش» نیز در بلوچستان به علت سبكی و هضم سریع در ماه مبارک طرفداران زیادی دارد.

«پكوره» نیز یکی دیگر از غذاهای مورد علاقه بلوچ ها است که از مخلوط آرد نخود، آرد گندم، گشنیز، ادیه های معطر، روغن، فلفل و سیب زمینی تهیه می شود./س

برچسب ها: غذا ، بلوچستان ، ماه ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.