معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: توجّه و برنامه ریزی بهینه برای الگوی کشت در تنظیم میزان تولید و صادرات موثر خواهد بود.

ایرانی فام در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: بر اساس این الگو متخصصان ترویج کشاورزی تشخیص می‌دهند که در هر منطقه چه محصول و چه مقدار باید تولید شود.

وی با اشاره به این‌که الگوی کشت بر اساس مواردی از قبیل هواشناسی، کیفیت خاک و توپوگرافی بررسی می‌شود، تشریح کرد: این استعدادیابی منجر به طرح الگوی کشت می‌شود و بر این اساس می‌توان تشخیص داد که کدام قطعه زمین برای یک محصول عالی، متوسط یا نامناسب است.

ایرانی فام ادامه داد: با تعیین شدن میزان تولید، تخصیص دادن مصرف داخلی نیز همچون میزان صادرات قابل برنامه ریزی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از توانمند شدن بهره برداران برای آگاهی از سطح زیرکشت محصولات با استفاده از الگوی کشت گفت و یادآور شد: این مدل کمک می‌کند تا با جمع‌آوری کف اطلاعات به میزان سطح زیر کشت و دیگر مولفه‌ها پی ببریم.

وی اظهار داشت: بر اساس این الگو کارشناسان کشاورزی تشخیص می‌دهند که در هر منطقه باید با توجه به پتانسیل موجود کشاورزی، به استعدادیابی اراضی کشور در استان‌های مختلف بپردازد.

ایرانی فام ضمن اشاره به تخصیص مصرف داخلی تاکید کرد: با تعیین شدن میزان تولید، تخصیص دادن مصرف داخلی نیز همچون میزان صادرات قابل برنامه ریزی است./س

برچسب ها: الگو ، کشت ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.