مدير روابط عمومی سازمان انتقال خون ايران با تاکيد بر اينکه روزه داران نباید اهدای خون را تنها به شبهای قدر موکول نکنند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ بشير حاجی بيگی، مدير روابط عمومی سازمان انتقال خون ايران با تاکيد بر اينکه روزه داران عزيز اهدای خون را تنها به شبهای قدر موکول نکنند، گفت : حجم خون از دست رفته با نوشيدن مايعاتی چون آبميوه ، به ميزان زياد و خوردن ميوه های آب دار در مدت 2 تا 3 ساعت پس از اهدا خون جايگزين ميشود و سلولهای خونی هم با تحريک مغز استخوان در 2 تا 3 هفته پس از اهدای خون به حالت عادی بر می گردد.

دکتر بشير حاجی بيگی ؛ مدير روابط عمومی سازمان انتقال خون ايران با تاکيد بر اينکه روزه داران نبایدا هدای خون را تنها به شبهای قدر موکول نکنند، گفت: در ماه مبارک رمضان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون جهت اهدا خون کم شده تا جاییکه در تهران ميزان مراجعه تا 40 درصد نسبت به قبل از ماه مبارک رمضان کاهش يافته است.

وی در ادامه افزود:از هر کيسه خون تنها يک واحد پلاکت گرفته ميشود که از آن برای درمان بيماران سرطاني و افرادی که در نتیجه ابتلا به بيماری ارثی به تزریق خون نیاز دارند،استفاده ميشود.

حاجی بيگي با بيان اين مطلب که روزه داری مانعی برای اهدای خون نيست و اهدای خون موجب نشاط معنوی و جسمانی در افراد روزه دار می شود، اذعان داشت:‌ حجم خون از دست رفته در روزه داران با نوشيدن مايعاتی از جمله آبميوه و خوردن ميوه های آب دار در مدت 2 تا 3 ساعت پس از اهدا خون جبران ميشود و سلولهای خونی هم با ترمیم مغز استخوان در 2 تا 3 هفته پس از اهدای خون به حالت عادی بر می گردد.

اين مقام مسئول سازمان انتقال خون ضمن اشاره به اين مهم که با اهدای يک واحد خون به نجات جان 3 بيمار کمک ميشود، تصریح کرد: از يک کيسه خون (که خون کامل يا whole blood است ) ؛ يک واحد پلاکت گرفته ميشود که از آن برای درمان بيماران سرطاني و بيمارانی که مريضی های خونريزی دهنده ارثی دارند استفاده شده و از پلاسمای اين خون برای درمان افراددچار سوختگی و مبتلايان به بيماريهاي کبدی همچون سيروز کبدی که مصرف پلاسما در آن ها بالا ست، بهره می گيرند و کرايو آن نیز به بيماران هموفيلی داده ميشود.
همچنين، گلبول قرمز فشرده شده ( يا Pack cell) خون اهدايی ، به بيماران تالاسمی ، بيماران خاص و بيماران دياليزی و در کليه اعمال جراحی از جمله جراحی قلب باز و جراحيهای زنان و زايمان مورد استفاده قرار گرفته و از whole blood يا خون کامل نیز در تعويض خون نوزاداني که دچار زردی هستند و نياز به تعويض خون دارند، استفاده ميشود.

حاجی بیگی یادآور شد : نياز به خون و فرآورده های خونی مختص به زمان خاصی نيست . بلکه يک نياز هميشگی و همه روزه است و تنها در شهر تهران نزديک به 170 بيمارستان و مرکز درمانی وجود دارد که بصورت روزانه از سازمان انتقال خون استان نزديک به 3 هزار واحد خون و فرآورده های خونی درخواست می کنند.

وی در خصوص شرايط فرد اهدا کننده خون گفت :‌ هر مرد سالم 4 بار و خانمها 3 بار در سال می توانند خون اهدا کنند. وزن اهدا کننده خون بايد بالای 50 کيلوگرم باشد و سن اهدا کننده خون در ايران 17 سال تمام و سن پايان آن 60 سالگی است. البته افرادی که اهدا کننده مستمر هستند يعنی حداقل 2 بار در سال اهدا خون داشته اند، می توانند تا 65 سالگی خون خود را اهدا کنند. لذا جوانان را دعوت به اهدا خون می نماييم تا جانشين کسانی بشوند که از پروسه اهدا خون خارج ميشوند.

دکتر حاجی بيگی ضمن اينکه استان تهران را دارای بيشترين اهدا کننده خون و بزرگترين مصرف کننده خون و فرآورده های خونی درميان استانهای کشور دانست، تصریح کرد:‌ مصرف خون در استانهای سيستان و بلوچستان ، فارس ، مازندران ، گيلان ، بوشهر و هرمزگان و خوزستان بدليل تعداد بيماران تالاسمی در این مناطق زياد است، درحاليکه مراجعين به مراکز انتقال خون در اين شهرها جهت اهدا خون بسيار کم هستند.

وی خاطرنشان کرد:‌ بدليل گرمای هوا و طولانی بودن مدت روزه داری در اين ايام جهت رفاه حال مردم، مراکز انتقال خون در تهران بعد از افطار نيز باز خواهد بود./ح
برچسب ها: اهداخون ، روزه ، شب قدر ، پلاسما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.