آئین سحرخوانی در منطقه بلوچستان همچون مناطق شمالی استان سیستان و بلوچستان از سابقه و قدمتی دیرینه برخوردار است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ، سال ها قبل از اينكه وسايل ارتباط جمعي وارد زندگي مردم بلوچستان شود از نوعي دهل براي بيدار كردن مردم در سحرگاهان استفاده مي شد و شخصی كه مسئوليت دهل زدن را بر عهده داشت در سه مرحله اين كار را انجام مي داد.

دهل زن در مرتبه اول دهل را براي بيدار كردن مردم می نواخت و در مرتبه دوم نوازنده براي هشدار كساني كه خواب مانده بودند يكبار ديگر دهل را در كوچه های شهر يا روستا به صدا در مي آورد و در مرتبه سوم براي ياد آوري زمان اذان دهل نواخته می شد.

در این آئین هنگام سحر اشخاصی که زودتر بیدار می شود برای اطلاع دیگران و همسایه ها به درب منازل آنها رفته و آنها را بیدار می کنند.

در گذشته به طور معمول در هنگام سحر تعدادی از بزرگان و ریش سفیدان با رفتن بر روی بام فریاد می زنند «پاد آیت، پاد آیت» به معنای بیدار شوید، بیدار شوید و تا بیدار شدن همگان به صدا زدن ادامه می دادند.

در شهرستان نیکشهر نیز با آغاز ماه مبارک رمضان هر شب قبل از اذان صبح عده‌ای از مردم برای بیدار کردن اهالی با زدن طبل و خواندن اشعاری که اغلب از سروده‌های عامیانه منطقه است، مردم را هنگام سحر بیدار می‌کنند.

امروزه با وجود وسايل مختلف ارتباط جمعي، ديگر شاهد چنين مراسمي در بلوچستان نيستيم و مراسم دهل زني در اين منطقه به طور كامل به فراموشي سپرده شده است/س

برچسب ها: سحر ، خوانی ، بلوچستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.