برنامه "صفحه تقويم" دوشنبه 7 مردادماه به بيان چگونگي ماجراي وزارت ابن شجري مي پردازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي رسانه ملي ؛در برنامه "صفحه تقويم" روز دوشنبه 7 مرداد 1392 هجري شمسي، مطابق با 20 رمضان المبارك 1434 هجري قمري و برابر با 29 جولاي 2013 ميلادي ست. و اما مهمترين رويدادهاي تاريخي  بيان مي شود.
 
دومين شب قدر؛ فتح مكّه ي معظمه به دست سپاهيان اسلام به فرماندهي پيامبر اكرم (ص) بنا به روايتي در سال 8 هجري قمري؛ درگذشت ياقوت حِمَوي، جغرافي دان شهيد اسلام در سال 626 هجري قمري و وفات (ابن شجري) اديب و نحوي مسلمان در سال 542 هجري قمري از مهمترين اين رويدادها است.
 
يكي از رويدادهاي تاريخي  روز بيستم ماه رمضان المبارك، وزارت ابن شجري ست در سال 542 هجري قمري است.
 
ابوالسعادت هِبَهُ الله بنِ عليِ عَلَوي حَسني، نحوي، لغوي، اديب و شاعر شيعي، در سال 450 هجري قمري، به دنيا آمد.
 
نَسَبِ (ابن شجري) به امام حسن مجتبي (ع) مي رسد و به همين سبب علوي حسني، ناميده شده است. وي از نوجواني به فراگيري ادب، نحو، حديث و علوم زمانه پرداخت و هرگز از دانش آموزي بازنماند. ابن شَجَري 70 سال به تدريس علم نحو اشتغال داشت و در اين مدت طولاني، بسياري از مشاهير نحو و لغت از او دانش آموختند.
 
از اين عالم بزرگ، آثار فراواني برجامانده كه از ميان آن ها مي توان به (اَمالي) (حماسه) و (منظومه ي ابن شجري) اشاره كرد. ابن شجري در 92 سالگي در بغداد چشم از جهان فروبست.
 
برنامه"صفحه تقويم" كه هرروز ساعت 8:40 صبح به مدت 5دقيقه از راديو قرآن پخش مي شود كاري از گروه مناسبت هاي ويژه و به سردبيري و تهيه كنندگي فاطمه گنجي است و عبد ا... فجري و مريم صلحي گويندگي آن را برعهده دارند.
 
در برنامه "صفحه تقويم" به فراخور موضوع، كارشناسان مختلف حضور مي يابند و درخصوص رويداد مهم تاريخي آن روز مطالبي را براي شنوندگان  بيان مي كنند./ص
برچسب ها: صفحه ، تقویم ، رادیو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار