صدای ربنا برنامه ای مناسبتی است که به منظور آماده سازی هرچه بیشتر مخاطبان رادیو قرآن برای بهره مندی از ضیافت الهی تدارک دیده شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل روابط عمومی رادیو قرآن؛ برنامه "صدای ربنا" هرشب از ساعت 30/19 آغاز شده و همراه با لحظات افطار و اذان گاهی اذان مغرب به افق تهران تا ساعت 21 ادامه می یابد.

 درونمایه اصلی این برنامه تأکید بر آداب روزه داری و فضایل اخلاقی است که به ویژه در ماه مبارک رمضان می باید مورد اهتمام جدی تری قرار گیرد. 

تکیه گاه اصلی این برنامه به لحاظ محتوایی پیوند میان عترت علیهم السلام و قرآن مجید است از این رو در آیتم های گوناگون آن، موضوعات مطروحه به طور همزمان از منظر آیات شریفه قرآن و روایات گوهربار معصومین علیهم السلام مورد توجه بوده است. 

در این برنامه ابتدا بخش هایی از دعای مکارم الاخلاق توسط حجت الاسلام حسینی همدانی شرح و توضیح داده می شود، آنگاه آیات مربوط به مبحث اخلاقی نیز مورد تأکید قرار می گیرد. 

در بخش های دیگر برنامه، شرح دعای روز توسط استاد مرحوم آیت الله بهجت، مباحث احکام ماه مبارک رمضان توسط حجت الاسلام فلاح زاده و شرح وصایای اخلاقی حضرت امام رضا (ع) به اباصلت هروی توسط استاد جاودان نیز گنجانده شده است.

از بخش های برجسته، برنامه "صدای ربنا"  می توان به آیتم "عطر عترت" اشاره کرد، این آیتم حاوی درس های ارزشمند مقام معظم رهبری مدظله العالی است که مورد توجه ویژه مخاطبان ولایت مدار شبکه قرآن قرار گرفته است.

بنابراین گزارش در پایان هر برنامه، به هنگام خداحافظی گوینده ادعیه ماه مبارک رمضان از جمله دعای افتتاح و به فراخور ایام هفته دعاهای کمیل و توسط نیز پایان معنوی تری را به برنامه می بخشد.

از آنجا که این برنامه در زمان روشنی هوا (عصرگاه) آغاز می شود و کمی بعد از غروب ادامه دارد، سعی شده تا با استفاده از تکنیک های برنامه سازی و به طور همزمان عناصر معنوی بودن و شادابی و (از نوع مورد پسند در شبکه قرآن) نیز در برنامه سازی حضور داشته باشند، از این رو، به رغم جنس صدای گوینده که نوعاً تناسب با فضاهای ادبی و مناجاتی دارد، سعی شده تا از ایشان به نحو موثری در القاء حس شادابی و طراوات ایام ماه مبارک اجرا گرفته شود و در عین حال فواصل آوایی فرحبخش قرآنی نیز به این فضاسازی کمک نموده است.

برنامه زنده "صدای ربنا" همچنین بر " سفره های افطار" و در "آیین های ماه رمضان" از طریق آیتم "قاب رمضان" نیز تأکید می ورزد.

 این آیتم مستند گزارشی است که توسط خانم گیلی تهیه شده و معمولاً بازتاب دهنده آداب و رسوم شهرهای مختلف ایران در برگزاری مراسم افطار ماه مبارک است.

این بخش به منظور تلطیف سنگینی فضای برنامه و نیز تعمیق بخشیدن به دامنه مخاطبان شبکه قرآن و نیز مخاطبان خود برنامه مؤثر بوده است، علاوه بر این که سراسری بودن شبکه قرآن را نیز با ذکر آداب و رسوم شهرهای دور و نزدیک ایران به نمایش می گذارد.

با توجه به ایام فراغت در تابستان و همزمانی آن با ماه مبارک، کودکان و نوجوانان نیز در این برنامه سهم مؤثری دارند و تقریباً هر شب بخش کوتاهی به گفتگو با این عزیزان در جلسات قرآن اختصاص می یابد که در این گفتگوها، علاوه بر تأکید بر آموزش قرآن به از حال و هوای روزه داری نو تکلیف ها نیز شمس به میان می آید.

 در مجموع این بخش، گستره سنی مخاطبان برنامه را بیشتر کرده و فضای خودمانی تری به آن می بخشد و در نهایت، آیتم "بازگشت" با تکیه بر عناصر روایی و داستانی سعی کرده تا مفهوم "بازگشت" به خدا را به شکل نمادین در قالب یک روایت رادیویی بازگو کند و از این رهگذار، غنای ساختاری و محتوایی بیشتری به برنامه ببخشد.

 در مجموع، آیتم های برنامه، نواها و آواها، بخش های کارشناسی، متبرک بودن برنامه به گفتار و کلام مقام معظم رهبری، فاصله های کوتاه و فی البداهه ادبی که توسط گوینده برنامه در لحظه خلق می شوند و انتخاب بهترین  تلاوتها در کنار ابعاد خودمانی تر و صمیمانه تر برنامه تلاش ساختاری و محتوایی طاقت فرسای عوامل برنامه برای تولید اثری فاطر و در عین حال صمیمانه را در بوته ارزیابی و قضاوت قرار داده است، به امید آنکه مورد اقبال و پسند مخاطبان فهیم رادیو قرآن قرار گیرد.

 برنامه "صدای ربنا" به سردبیر و تهیه کننده مریم کلانتر وگویندگی مهدی عابدی به همت گروه مناسبتهای ویژه تهیه شده  است و در ماه مبارک رمضان هر افطار برروی موج اف ام ردیف100مگاهرتز ازشبکه رادیویی قرآن  تقدیم شنوندگان می شود./ص

برچسب ها: افطار ، برنامه ، صدای ربنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار