فارس در ماه مبارک رمضان اينگونه به پيشواز شب‌احيا ميرود.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، با توجه به شب احيا در ماه مبارک رمضان استان فارس اينگونه به سمت شبهاي قدر مي‌رود. 


افطارى دادن يكى از رسوم پسنديده‏اى است كه در اين استان رايج است. بعضى از خانواده‏ها براى افطارى روزه‏داران را دعوت مى‏كنند و يا اينكه در داخل مساجد پس از نماز مغرب و عشا با خرما و يا شيرينى از مردم پذيرايى مى‏كنند.

در ايام ضربت خوردن حضرت على در مساجد استان مراسم نوحه خوانى و عزادارى برپاست.
در شبهاى قدر كه به «شو الغوث» مشهورى است مردم در مساجد جمع شده و پس از خواندن سوره‏هايى از قرآن، دعاى جوشن كبير و در بعضى جاها دعاى ابوحمزه ثمالى را مى‏خوانند و پس از بر سر گذاشتن قرآن و خواندن نمازهاى قضا و مستحبى به منازل خود باز مى‏گردند. در اين شبها در كمتر مسجدى مى‏توان جايى را براى نشستن پيدا كرد.


در برخى جاها پس از مراسم احيا، به حاضران سحرى مى‏دهند و پس از خوردن سحرى و اقامه نماز صبح به منزل برمى‏گردند.

روز جمعه آخر ماه رمضان را شيرازى‏ها «جمعه الوداعى» مى‏نامند. در اين روز تعدادى از مردم، در مسجد جامع جمع مى‏شوند و پس از نماز ظهر و عصر و اتمام وعظ و سخنرانى، عده زيادى از زنان اطراف منبر جمع مى‏شوند و هر كسى خواسته‏اى را از خداوند طلب مى‏كند و پس از آن به مسجد فتح مى‏روند و در آنجا شمعى را روشن مى‏كنند.


عده‏اى از زنان هم در صحن مسجد مشغول پختن حلوا مى‏شوند و هر حاجتمندى برگى از درخت نارنج وسط حياط مى‏چيند و به حوض آب مى‏اندازند و سپس دو ركعت نماز تهيت مسجد مى‏خوانند و به منازل برمى‏گردند./ز
برچسب ها: فارس ، شب احیا ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.