كارشناسان فوﻻد مباركه اصفهان موفق به كسب دانش فني بهينه‌سازي سامانه كمپرسورهاي اكسيژن شدند .

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان كارشناس الكترونيك و ابزار دقيق واحد اكسيژن و هيدروژن فوﻻد مباركه با تاييد اين خبرگفت: يكي از حساس ترين تجهيزات موجود در واحد اكسيژن فوﻻد مباركه كمپرسورهاي اكسيژن مي باشند كه فشار را از ٢ / ٠ بار به ٤٠ بار افزايش وآن را در اختيار واحدهاي توليدي قرار مي دهد.

سعيد جلالي با بيان اينكه فناوری به كار رفته در اين تجهيز به نحوي است كه با وجود مجاورت روغن با اكسيژن خطري متوجه كمپرسور نخواهد بود و با توجه به حساسيت باﻻي اين تجهيز از سامانه ويژه اي جهت كنترل آن استفاده شده است، افزود: اين كمپرسور توسط يك پانل محلي كنترل مي شد. اجزاي تشكيل دهنده اين پانل شامل يكسري رله و تايمر و كنترل كننده‌هاي نيوماتيكي مي باشند كه به علت قديمي بودن اين سامانه و همچنين خارج از رده توليد بودن پاره اي از قطعات آن مدتهاي مديدي بهره‌برداري از آن با مشکلات فراواني همراه بود ضمن اينكه حتي در شرايطي عملكرد عادی كمپرسور، از هيچ كدام از عوامل حياتي از قبيل فشار، دما و ... مانيتورينگ صورت نمي‌گرفت و عملاً افراد بهره بردار اطﻼعي از عملكرد مناسب اين كمپرسور در اختيار نداشتند .

اين کارشناس در ادامه افزود : با توجه به مشکلات ذكر شده و همچنين باﻻ بودن نرخ خرابي روي اين تجهيز و نقش مهم و كليدي اين كمپرسور ها در روند بدون وقفه توليد در فوﻻد مباركه تصميم بر تغيير و بهبود سامانه كنترل قديمي گرفته شد و از آنجايي كه توانايي اين كار دركاركنان قسمت اتوماسيون و ابزار دقيق واحد اكسيژن وجود داشت، انجام اين طرح به اين قسمت محول شد .

وي در خصوص چگونگي اجراي اين طرح گفت: ابتدا ليست قطعات و تجهيزات مورد نياز تهيه در اختيار قسمت خريد قرار گرفت و به موازات آن كار طراحي و تهيه كليه نقشه‌هاي مربوط به سامانه كنترل جديد انجام شد در ادامه با تهيه تجهيزات كنترلي و ابزار دقيقي كار مونتاژ تابلوي كنترل شروع شد .

سعيد جلالي با بيان اينكه سامانه كنترل جديد شا مل plc زيمنس به همراه op جهت مانيتورينگ مي باشد، خاطر نشان كرد : فعاليت برنامه نويسي جهت سامانه كنترل و سامانه مانيتورينگ اين كمپرسور در قسمت اتوماسيون و ابزار دقيق واحد اكسيژن انجام گرفت ضمن اينكه با هماهنگي ‌هاي ﻻزم با قسمت بهره برداري و توليد مراحل نصب، آزمایش و تحويل دهي سامانه كنترل جديد و كمپرسور اكسيژن طي يك هفته صورت گرفت .

كارشناس الكترونيك و ابزار دقيق واحد اكسيژن و هيدروژن فوﻻد مباركه دست يابي به دانش فني جهت انجام طرح هاي مشابه و ايجاد خود باوري در كاركنان، عدم نياز به برون سپاري اين كار به پيمانكار و درنتيجه صرفه جويي ١٠٠ ميليون توماني را بخشي از دستاوردهاي اجراي اين طرح خواند وكاهش چشمگير ميزان خرابي كمپرسور، سهولت بهره برداري و دسترسي به كليه عوامل حياتي سامانه توسط بهره‌بردار را از ديگر مزاياي كسب اين دانش فني و اجراي اين طرح برشمرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.