دیده بان حقوق بشر با صدور بیانیه ای کشتار شمار زیادی از مردم را در خشونت های مصر محکوم و مقامات این کشور را متهم کرد که با بی توجهی و نادیده گرفتن لزوم حفظ جان مردم ، مرتکب عمل مجرمانه شده اند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛وزارت بهداشت و درمان مصر شمار کشته شدگان در حمله به تظاهرات دیروز طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده را تنها در قاهره پایتخت ، دست کم 72 تن اعلام کرده است . در بیانیه دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک در این باره آمده است بسیاری از کسانی که در قاهره کشته شده اند از ناحیه سر یا سینه هدف گلوله قرار گرفته اند و پرسنل پزشکی که کارشناسان دیده بان حقوق بشر با آنها گفتگو کرده اند می گویند ‌ با استناد به موقعیت گلوله ، بسیاری از این افراد مستقیما هدف قرار گرفته اند . »‌

معترضان نیروهای امنیتی مصر را به تیراندازی به سوی مردم با گلوله های واقعی متهم می کنند ، ولی وزارت کشور اعلام کرده است نیروهای امنیتی تنها از گاز اشک آور استفاده کرده اند . وزارت بهداشت مصر پیشتر نیز از کشته شدن 9 تن دیگر در اعتراضات روز جمعه در اسکندریه خبر داده بود . اعتراضات دیروز پس از آن برگزار شد که ژنرال السیسی فرمانده ارتش مصر که هدایت کودتا برای سرنگونی مرسی را بر عهده داشت، برپایی تظاهرات را به نشانه حمایت از سرکوب تروریسم خواستار شد . 

ندیم حوری نماینده دیده بان حقوق بشر در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در بیانیه ای اعلام کرد : «‌ کشتار این افراد از تمایل تکان دهنده و اشتیاق منزجر کننده نیروهای پلیس و برخی از سیاستمداران مصری برای دامن زدن به موج خشونتها بر ضد طرفداران مرسی حکایت دارد . »‌وی می افزاید : این تصور تقریبا غیر ممکن است که این همه کشتار و خونریزی بدون قصد و نیت کشتن یا دست کم بدون رویکرد مجرمانه بی توجهی به جان مردم اتفاق افتاده باشد . »

در بیانیه دیده بان حقوق بشر از دولت موقت مصر و رهبران و فرماندهان ارتش این کشور خواسته شده است تا  هرچه سریعتر دستور پایان استفاده از شگرد تیراندازی به سوی مردم با مهمات واقعی صادر شود مگر آنکه در برخی شرایط خاص برای دفاع از جان نیروهای امنیتی این کار ضروری باشد . کشتار دیروز در قاهره خونبارترین حادثه از زمان سرنگونی محمد مرسی در مصر بود و نگرانیهای جدیدی را درباره روند انتقال قدرت در این کشور پدید آورده است . 


برچسب ها: دیده بان ، مصر ، معترض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار