عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اصولگرایان افراطی باید قبول کنند که پیروز انتخابات اخیر، اصلا‌ح‌طلبان و اصولگرایان معتدل هستند و دیواری میان این دو نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران،‌ "علی مطهری" نماینده مردم تهران در خانه ملت، در صحن علنی امروز مجلس و در نطق میان دستور خود گفت: همه می‌دانید که خوارج دشمن شماره یک امام علی(ع) بودند و ایشان به دست این گروه به شهادت رسیدند.  
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: روش برخورد علی(ع) با خوارج باید برای همه درس باشد؛ خوارج به صورت علنی با حضرت علی اعلام مخالفت کرده و خطبه‌های حضرت را قطع و به او انتقاد می‌کردند، ولی این حضرت حقوق اجتماعی خوارج را قطع نکرد و حتی سهم‌شان را از حق بیت‌المال به آن‌ها می‌داد.  
 
وی تصریح کرد: علی (ع) با خوارج مانند سایر مردم رفتار می‌کرد تا زمانی که آن‌ها دست به شمشیر بردند و ایشان را به شهادت رساندند.  
 مطهری با اشاره به تاکیدات شهید آیت‌الله مطهری بر سیره حضرت علی(ع) افزود: شهید آیت‌الله مطهری روش برخورد علی(ع) با خوارج را به دموکراسی علی تعبیر می‌کند؛‌ اکنون ما نیز برخی زندانیان سیاسی داریم که به صرف انتقاد از حکومت در بند به سر می‌برند که این امر با سیره امیرالمومنین سازگار نیست و لازم است رئیس قوه قضاییه بدون اعتنا به فشارهای مقام‌های امنیتی این افراد را آزاد کند.  
 
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ انتخابات ریاست جمهوری با استفاده از تجربیات سال 88 به خوبی برگزار شد؛ نقطه آغاز فتنه 88 این بود که عده‌ای به اصطلاح ولایتمدار به راه  افتادند و گفتند نظر آقا (رهبر انقلاب)، احمدی‌نژاد است و جامعه را دوقطبی کردند.  
 
عضو کمیسیون فرهنگی اظهار داشت: در انتخابات اخیر، رهبر معظم انقلاب این راه را بستند و فرمودند؛" نظر من را هیچ‌کس حتی اعضای خانواده‌ام نمی‌دانند" و در روز رای‌گیری بر حفظ امانت مردم تاکید کردند. همچنین ایشان به برخی نهادهای نظامی در توصیه‌‌ای اکید فرمودند که در انتخابات دخالت نکنند.  
 
وی اضافه کرد: نتیجه انتخابات بر خلاف سال 88 که ساعت 10 شب زمانی که برخی حوزه‌ها در حال رای‌گیری بودند اعلام شده بود، با تأنی و به مرور اعلام شد و در نتیجه آن هیجان طبیعی انتخابات به تدریج فروکش کرد و این موارد باعث شد انتخابات 92 متمایز از انتخابات 88 باشد.  
 
مطهری با تاکید بر پیروزی گفتمان اعتدال در انتخابات اخیر تصریح کرد: پیروزی گفتمان اعتدال، پیام‌ها و عبرت‌های زیادی برای کسانی داشت که در 8 سال اخیر راه حذف نیروهای انقلاب را پیمودند.  
 
این نماینده مجلس گفت: 4 سال تمام رسانه‌های مختلف، "هاشمی رفسنجانی" و "خاتمی" را تخریب کردند بدون اینکه حتی یک دقیقه فرصت دفاع به آن‌ها داده شود، با این وجود کاندیدای مورد نظر آن‌ها در انتخابات مورد اقبال مردم قرار گرفت و این موضوع بسیار جای تأمل و حاکی از رشد اجتماعی مردم است.  
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه گفتمان افراط چهار میلیون رأی بیشتر نداشت، افزود: متأسفانه در حال حاضر سروصدای افراطیون از همه بیشتر است و برای دولت آینده تعیین تکلیف می‌کنند؛ گویی آن‌ها پیروز انتخابات بودند، ولی این افراد باید قبول کنند که پیروز انتخابات اخیر، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل بوده‌اند.
 
وی ادامه داد: برخلاف القای افراطی‌ها دیواری میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معتدل نیست و حلقه اعتدال آن‌ها را به یکدیگر پیوند زده است.  
 
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: مجلس نیز باید به انتخاب مردم احترام بگذارد و سعی نکند با بهانه‌های واهی مانند ارتباط با فتنه‌گران، وزرای کابینه را به رئیس‌جمهور منتخب تحمیل کند.  
 
مطهری تصریح کرد:‌ اصولگرایان تندرو نیز به جای مصادره انتخاب مردم بهتر است به آسیب‌شناسی گفتمان خود بپردازند و برداشت خود را از اصل ولایت فقیه که آن را مترادف با تدبیر عقل و اظهارنظر درباره هرگونه اقدام تفسیر می‌کنند، ارائه دهند.  
 
وی گفت:‌ همچنین اصولگرایان تندرو برداشت خود را از آزادی بیان که بسیار ضیق تعریف می‌کنند و همچنین برداشت خود را از حفظ نظام که در آن گاهی استفاده از وسیله نامشروع را نیز مجاز می‌دانند اصلاح کرده و به موازات دفاع از اسلام و حقوق مردم حرکت کنند.  
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت فعلی در حال کنار رفتن و دولت یازدهم در حال استقرار است، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که دولت آینده باید نکات قوت دولت فعلی را دارا باشد و نقاط ضعف دولت را نداشته باشد. از نقاط قوت دولت فعلی می‌توان به سرکشی به همه نقاط کشور، داشتن صلابت در مقابل تکبر و سلطه‌گری غربی‌ها، توجه به توده مردم و زنده کردن بخش‌هایی از شعارهای اولیه انقلاب اشاره کرد؛ گرچه این دولت بخش‌هایی از شعارهای انقلاب را خصوصاً در حوزه احزاب و فرهنگ میراند.  
 
مطهری با اشاره به نقاط ضعف دولت فعلی گفت: متأسفانه در دولت فعلی رئیس جمهور تصور می‌کرد چون مردم به او رای داده‌اند باید همه نظریات او در حوزه‌های اقتصاد،‌ سیاست خارجی و اشتغال اجرایی شود، غافل از اینکه رئیس‌جمهور موظف به اجرای مصوبات مجلس و سیاست‌های کلی نظام است و نه نظریات خود.  
 
عضو کمیسیون فرهنگی ادامه داد: بیشترین قانون‌شکنی در این دولت اتفاق افتاد، تا جایی که رئیس‌جمهور به صراحت اعلام می‌کرد که برخی مصوبات مجلس را اجرا نمی‌کند و این یعنی استبداد. متاسفانه مجلس نیز به وظیفه خود در این راستا به خوبی عمل نکرد.  
 
وی اظهار داشت: عدم انضباط مالی یکی دیگر از نقاط ضعف دولت فعلی است که گزارشات دیوان محاسبات بهترین گواه آن است.  
 
مطهری نگاه خاص دولت فعلی را اشکال دیگر آن دانست و تصریح کرد:‌ مطرح شدن مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی توسط "مشایی" که رئیس‌جمهور نیز از آن حمایت می‌کرد نوعی تلاش برای بازگشت به ایران باستان و ایران قبل از اسلام بود که با مخالفت علما و شخصیت‌های سیاسی ابتر ماند.  
 
عضو کمیسیون فرهنگی گفت: این دولت وظیفه خود را در رابطه به امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون و نظر فقها بود قبول نداشت؛‌ این دولت پوشش اسلامی را با وجود اینکه به عنوان حزب‌الهی سر کار آمده بود نادیده گرفت.
 
وی همچنین ضعف محتوای فیلم‌های سینمایی برای مبارزه با مظاهر غربی در جامعه را ضعف دیگر دولت برشمرد و اظهار داشت: کم ‌توجهی به سبک زندگی اسلامی نمونه‌ دیگری از رویکردهای منفی این دولت است.  
 
مطهری خطاب به رئیس‌جمهور منتخب اذعان داشت:‌ از آقای روحانی می‌خواهیم به شعارهای خود در خصوص دفاع از حقوق ملت و اجرای فصل سوم قانون اساسی پای‌بند باشند.  
 
این نماینده مجلس ادامه داد: با انتخابات اخیر آشتی ملی تحقق یافته و لازم است که آثار بحران سال 88 در مقطع کنونی رفع شود و زندانیان سیاسی که جرمی جز انتقاد ندارند آزاد شوند.  
 
عضو کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: همچنین باید تکلیف "موسوی" و "کروبی" روشن شود؛ اگر این دو باید عذرخواهی کنند آیا نیازی به عذرخواهی احمدی‌نژاد که فتنه را با مناظره و رفتارهای بعدی خود دامن زد نیست؟ حداقل باید به این دو اجازه دفاع از خود داده شود.  
 
وی با انتقاد از برخی تعهدات ایجاد شده از سوی دولت فعلی برای دولت بعدی بیان کرد:‌ دولت فعلی تعهداتی را در خصوص استخدام‌ها و واگذاری در مناطق آزاد و صدا و سیما به وجود آورده است که از رئیس‌جمهور منتخب می‌خواهم به این روند خاتمه دهد.  
 
مطهری با تاکید بر قرائت گزارش فتنه 22 بهمن قم اذعان داشت: قرائت این گزارش برکاتی خواهد داشت که از جمله آن شناسایی یک فرقه مذهبی مستقر در قم است که سال‌ها در حمله به بیوت مراجع و بر هم زدن جلسات آن‌ها نقش داشته است؛ امروز ما باید چشم فتنه را درآوریم.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار