قم در ماه مبارک رمضان اينگونه به پيشواز شب‌احيا ميرود.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، با توجه به شب احيا در ماه مبارک رمضان استان قم اينگونه به سمت شب‌هاي قدر مي‌رود.


افطارى دادن يكى از رسوم پسنديده است و آنهايى كه توانايى دارند يك يا چند روز از ماه رمضان را افطارى مى‏دهند و از روزه داران دعوت به عمل مى‏آورند.

افطارى دادن ثواب بسيار دارد و بسيارى معتقدند، كسى كه افطارى مى‏دهد با ثواب روزه ميهمانانش شريك مى‏شود و خداوند اجر و مزد بسيار به او مى‏دهد.

آنان كه توانايى چندانى ندارند و نمى‏توانند از روزه‏داران پذيرايى كنند، خرما يا شربت يا نوعى شيرينى مثل زولبيا به مسجد مى‏برند و بين دو نماز مغرب و عشا از روزه‏داران پذيرايى مى‏كنند.


شبهاى نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم ماه مبارك رمضان كه مصادف با شبهاى قدر و ضربت خوردن و شهادت مولاى متقيان على عليه‏السلام مى‏باشد مردم تا سحر به عبادت، خواندن قرآن، دعا و سوگوارى مولاى متقيان مشغولند.

بعضى در خانه و بسيارى در مسجد و قبور امام‏زادگان اعمال و مراسم احيا را به جا مى‏آورند.
حرم حضرت معصومه، مصلاى قدس، مسجد امام حسن عسگرى عليه‏السلام و مسجد جمكران از مكان‏هاى مهمى هستند كه مردم براى احيا به آنجا مى‏روند.


مراسم احيا معمولاً از ساعت 10 شب با سخنرانى و مداحى آغاز مى‏شود، سپس دعاى جوشن كبير خوانده مى‏شود و بعد، چراغ‏ها را خاموش مى‏كنند و قرآن‏ها را بر سر مى‏گذارند و پس از استغفار و طلب حاجت، مراسم به اتمام مى‏رسد و مردم براى خوردن سحرى به خانه‏هاى خود مى‏روند./ز
برچسب ها: قم ، شب احیا ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.