آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر استفاده از فرصت شب‌های قدر گفت: شب‌ قدر شبی است که انسان باید هم تبریک بگوید و هم تسلیت؛ تبریک به مناسبت شبی که بهتر از هزار ماه است و تسلیت نیز به دلیل آمیختگی این ایام با شهادت امام علی علیه‌السلام .

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، ‌آیت الله مکارم شیرازی در هجدهمین  روز از ماه مبارک رمضان، در درس تفسیر خود در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با قرائت آیه «وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الأولَى وَأَقِمْنَ الصَّلاةَ وآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا (33 سوره مبارکه احزاب) گفت:‌ در این آیه، مقام اهل بیت(ع) به  صراحت بیان شده است.
 
وي به دلایل عقلی درباره عصمت ائمه هدی(ع)  اشاره کردند و گفت: امام و پیامبر(ع) باید معصوم از خطا و گناه باشند در غیر این صورت نمی‌توانند مقام نبوت و امامت داشته باشند، چراکه بر اساس آیات قرآن کریم و روایات، ما مأموریم که بدون قید و شرط تابع رسول و امام (ع)باشیم.
 
آیت الله مکارم شیرازی افزود: ما معتقدیم که معرفت پیامبر و امام(ع) بسیار بالاست؛ کسی که معرفت او بالا باشد، محال است گناهی از ایشان سر بزند؛ چون می‌داند گناهان چه آثار شومی دارد، از این رو هرگز به سراغ گناه نمی‌رود.
 
این مرجع تقلید با بیان این که شیعه معتقد است نبی باید قبل و بعد از نبوت معصوم باشد، افزود: هیچ یک ازمذاهب دیگر چنین عقیده‌ای را به پیامبر(ص) ندارند.
 
معظم له اظهار داشت: اگر پیامبر(ص) قبل از نبوت معصوم نباشد، چطور می‌توان به او اعتماد کرد. همچنین برخی مذاهب غیر شیعی می‌گویند که معصومیت  در مقام احکام کافی است، و ‌در دیگر جاها لازم به این معصومیت نیست؛ حال این پرسش وجود دارد که وقتی در کارهای دیگر خطا می‌کند، مشخص است که در بیان احکام نیز می‌تواند خطا و اشتباه داشته باشد.
 
آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به دلایل اطلاق آیه تطهیر به پنج تن آل عبا پرداختند و گفت:‌ در این آیه می‌خوانیم که خداوند اراده کرده است از شما اهل‌بیت(ع)، هرگونه پلیدی(گناهان و...)  را دور کند که در این عرصه، نخستین دلیل بر اطلاق آیه تطهیر به پنج تن آل عبا،‌ حدیث شریف کسا است که مورد تأیید شیعه و سنی است.
 
وي به دلیل دیگر در این عرصه اشاره کرد و افزود:‌ سه تن از صحابه معروف پیامبر(ص)‌ روایات متعددی در تفسیر این آیه بیان داشتند که پیامبر(ص) شش تا هشت ماه صبح‌ها، زمانی که می‌خواستند به مسجد بیایند،‌ در کنار خانه زهرا سلام الله علیها آیه تطهیر را می‌خواندند تا نشان دهند مخاطب این آیه آنها هستند.
 
معظم‌له افزود:‌ دلیل سوم در این عرصه، روایات متعددی است که گفته می‌شود در حد تواتر بوده و در کتب اهل سنت است. مضمون آنها این است که این آیه، درباره این پنج تن نازل شده.
 
ایشان با اشاره به دیگر دلایل گفتند: در روایات است، زمانی که پیامبر(ص) عبا را می‌طلبند، یکی از همسران پیامبر فرمود، اجازه می دهید من هم بیایم، گفتند خیر؛ تو در مسیر نیکی و خوبی هستی ولی اینجا جای تو نیست؛ اینها هستند که مشمول این آیه شریفه هستند.
 
آیت الله مکارم شیرازی درباره دلیل پنجم گفت:‌ مرحوم آیت الله نجفی رضوان الله  علیه، تمامی روایاتی که اهل سنت درباره ولایت ائمه بیان داشته‌اند را جمع کرده است. درباره آیه تطهیر، ‌از 70 کتاب اهل سنت این روایت را بیان می‌دارد که این آیه مخصوص این پنج نفر است. حاکم حسکانی، از علمای اهل سنت نیز 130 روایت درباره شأن نزول آیه تطهیر آورده که همه گفته‌اند:اهل بیت(ع) این پنج نفر می‌باشند.
 
معظم له با بیان این که یک مسئله باید با چند دلیل ثابت شود تا طرف مقابل بپذیرد؟ افزود: خداوند متعال در حق ما لطف کرده که ما را از شیعیان قرار داده و محبت اهل بیت(ع) را در دل ما قرار داده است.
 
این مرجع تقلید با بیان اینکه این افتخار هزینه سنگینی دارد، افزود: قدم در جای قدم‌های حضرت علی(ع) و سایر ائمه هدی علهیم‌السلام گذاشتن، کار ساده‌ای نیست؛ حال که خداوند این نعمت بزرگ را به ما داده پس، شکرانه آن این است که تا حد توان در اصلاح خود، جامعه، خویشان و... تلاش کنیم.
 
وي به فرصت شب‌های قدر اشاره کرد و گفت: شب‌ قدر شبی است که انسان باید هم تبریک بگوید و هم تسلیت؛ تبریک به مناسبت شبی که بهتر از هزار ماه است و تسلیت نیز به دلیل آمیختگی این ایام با شهادت امام علی علیه‌السلام .

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار