"کمال هلباوی" از رهبران پیشین گروه اخوان‌المسلمین می گوید مصر اکنون در شرایط خطرناکی به سر می‌برد که موجودیت این کشور را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛"هلباوی" در یادداشتی در شماره امروز روزنامه القدس العربی در اینترنت، گفت: هر کسی که بخواهد در مصر حکومت کند باید بداند که این کشور دارای تنوع فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اعتقادی است و باید به همه این گروهها احترام بگذارد.

"هلباوی" افزود: مصر امروز شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد و در مرحله خطرناکی به سر می‌برد و بر دو راهی سختی قرار گرفته که موجودیت این کشو را در معرض خطر قرار داده است.
 
وی در ادامه به فراخوان وزیر دفاع مصر برای حضور در خیابان‌ها و مکلف کردن ارتش به مبارزه با تروریسم پرداخت و در این زمینه تصریح کرد: شاید اگر صاحبان قدرت به وعده‌های خود عمل می‌کردند و امنیت و ثبات کشور تأمین شده بود این فراخوان غیرمنطقی به نظر می‌آمد و مردم به آن پاسخ مثبت نمی‌دادند اما شرایط متفاوت است زیرا حاکمی که از قدرت برکنار شده به خواسته‌ ملت عمل نکرد و به حرف آنها گوش نداده است و مردم در این میان با بحران‌های متعددی روبرو شدند و خشونت به حدی رسید که حتی در خواب هم قابل تصور نبود، به همین دلیل فراخوان "السیسی" برای تظاهرات غیر منطقی نبود.
 
"هلباوی" به درگیری‌های رابعه العدویه اشاره کرد و گفت: زبان خشونت و تکفیر که با مردم مصر و فرهنگ آنها بیگانه است وارد تظاهرات مسالمت آمیز آنها شده تا جایی که رابعه العدویه را مانند آنچه در سوریه، افغانستان و عراق دیده می‌شود به «امارت» تبدیل کرده است؛ امارت‌هایی که در آن برخی افراد گاهی بر حسب آنچه از شریعت درک می‌کنند حد شرعی نیز اجرا می‌کنند که با تفسیر‌های غلط تنها چهره اسلام را خدشه دار می‌کنند و مردم را از دعوت به تعادل فراری می دهند.

"هلباوی" همچنین از تهمت‌هایی که به «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع زده شده انتقاد کرد و گفت: اسلامگرا‌ها بیش از دیگران باید مراقب واژه‌هایی که استفاده می‌کنند باشند.
 
وی با اشاره به نیاز کنونی مصر به آرامش و برگزاری انتخابات،تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور، اکنون نیازمند انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری زودهنگام هستیم که در سایه قانون اساسی که بند‌های آن معیوب نباشد، اجرا شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار