به گزارش گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران؛ برخي بازيگران با درخشش در يك نقش خاص به تصويري ماندگار در ذهن مخاطب تبديل ميشوند و اينكه در ديگر حضورهايشان كمرمق يا خنثي هستند چندان به تصوير خوبشان در باور عمومي لطمهاي نميزند. "داريوش ارجمند" نيز از جمله چنين بازيگراني است.
درخشش خيرهكننده در نقش مالكاشتر و حضور تماشايي در مجموعه ستايش دو نقش آفريني خوب وي در تلويزيون است كه بيش از ديگر حضورهايش به چشم آمده است.
در مقياس نقش آفرينيهايي كه از وي در يادگار مانده دو نقش ياد شده از حيث اجرا داراي دو شيوه متفاوت است.
.
در كاركتر مالك وقاري نهفته است كه شخصيت پدر در ستايش با غرور و خود بزرگبينياش چنين وقار و متانتي را ندارد در عوض شخصيت مالك بيش از هر چيز وامدار سنگيني نگاه نفوذ كلام و اندام ورزيدهاي است كه "داريوشارجمند را در قالب اجراي آن به يك بازيگر خواستني بدل كرده اما پدر خود شيفته و مغروري كه در ستايش ثبت شد برآمده از عنصر غلو در گستره بازي بياني و اندامي به اكتهاي پرشوري روي آورد كه نقش را در مقياس كاري "ارجمند" به عنوان تجربه اي تاب دراورد. در تجربه راز پنهان نيز با كاراكتري روبرو هستيم كه دل بريده از شرايط روزگار از شهر خارج شده و در باغي با گل و گياه خود راسرگرم كرده است.
در اينجا تركيب بازي زيرپوستي با برخي لحظات انفجاري ماهيت اجرايي نقش را شكل داده است مروري تيتروار بر كارنامه "ارجمندگ نمايانگر حضورهايي متفاوت و فكورانه از وي است كه در زير به آن اشاره ميشود.
"ناخدا خورشيد"(ناصر تقوايي، 1365): همون كه يه دست نداره، نه همون كه يه دست داره
كشتي آجليكا (محمدرضا بزرگنيا، 1367): درخشش فراتر از تصوير
پرده آخر(واروژ كريم مسيحي، 1369): درخشش فراتر از تصور
"قرباني"(رسول صدر عاملي، 1370): تصور ناب اميركبير در سينما
آدم برفي(داود ميرباقري، 1373) استثناييترين شمايل يك دلال با معرفت
هبوط(احمدرضا معتمدي، 1374): فراموش شده
شور زندگي فريال بهزاد، 1377) اشكهايش
اعتراض (مسعود كيميايي، 1378): تعريف غيرت و مردانگي يك قهرمان فراموش شده
مسافر ري( داود ميرباقري، 1379): تلاش براي احياي سيماي تاريخي مالك
سگكشي (بهرام بيضايي، 1379): حاجي نقدي مرد خداست
تب(رضا كريمي، 1381): در قالب تقش ننشست
ازدواج به سبك ايراني(حسن فتحي، 1383): توانا در ايجاد توازن ميان جديت و طنازي در نقش قاعده
بازي (احمدرضا معتمدي، 1385): بدون نامتعارف ژانر كمدي
شهزاده ايراني(1385): تصوير سينمايي رستم
رئيس (مسعود كيميايي، 1385): فقط براي ان مونولوگ
ميزاك (حسينعلي لياستاني، 1387): اشتباه در انتخاب نقش
راه آبي ابريشم(محمد بزرگنيا، 1388): خطا در نشانهگذاري حس نقش
شكلات داغ(حامد كلاهداري، 1388): تكرار و ديگر هيچ
جرم" مسعود كيميايي، 1389): حضور كوتاه به عشق كيميايي
پايان نامه(حامد كلاهداري، 1389): رسيدن به دور تكرار
امامعلي (ع) (داوود ميرباقري، 1370-1374: (نشان پررنگ روزهاي اوج بازيگر به سوي افتخار (سيروس مقدم، 1377): مربي آرمانگرا
پليس جوان(سيروس مقدم 1380) : نه چندان مهم
ستايش(سعيد سلطاني، 1389): قدرت نمايي ستايشگونه يك بازيگر توانا راز پنهان (فلورا سام، 1391): دل بريده از شرايط روزگار
"داريوش ارجمند" از هنرمندان تابستاني است كه در پنجمين روز مرداد ماه در سال 1323 به دنيا آمد./ص
گزارش از: فائزه آقابابايي