توماس اردبرينک" سرمقاله نويس روزنامه "نيويورک تايمز" در سرمقاله جديد خود نسبت به امکان مذاکره ايران و آمريکا ابراز خوش بيني کرده است و اذعان کرده که روحاني "سرباز هميشه فعال" نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از نيويورک تايمز، نويسنده مقاله با ابراز خوش بيني در مورد بهبود روابط کشورمان با کشورهای غربي بخصوص با آمريکايي ها افزوده است "انتخاب "حسن روحاني" بعنوان رييس جمهور جديد ايران بارقه هاي اميدي در مورد احتمال بهبود روابط ايران و کشورهاي غربي را ايجاد کرده است. در اين باره يکي از مقامات پيشين وزارت امور خارجه فرانسه گفته است "روحاني نشان داده که نقش مهمي در عرصه سياست خارجي ايران ايفا مي کند." وي در اين باره افزوده است "روحاني از حمايت عمومي برخوردار است و مي تواند در پيشبرد مذاکرات هسته اي ايران با کشورهاي عضو گروه 1+5 نقش موثري ايفا نمايد." 
تحليلگر "نيويورک تايمز" با بيان "خوش بيني" ايجاد شده در مورد بهبود روابط کشورمان با کشورهاي غربي مي افزايد "خوش بيني هاي ايجاد شده به حد وصف ناپذيري بوده است. روحاني رييس جمهور 64 ساله ايران آماده است تا مذاکراتي جدي را در مورد برنامه هسته اي با کشورهاي غربي آغاز نمايد. دولت "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا نيز بطور ضمني از گسترش تعامل ميان دو کشور و آغاز گفتگوهاي چندجانبه در مورد برنامه هسته اي ايران ابراز تمايل کرده است. روحاني پيش تر اظهار داشته بود که براي گشايش باب مذاکره بايستي تحريم هاي وضع شده از سوي کشورهاي غربي عليه جمهوري اسلامي ايران لغو شوند." 
سرمقاله نويس نيويورک تايمز در ادامه مقاله به پيشينه مبارزاتي رييس جمهور منتخب کشورمان در مبارزه عليه رژيم ستمشاهي اشاره مي کند و در اين باره مي افزايد "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب ايران در زمان حکومت پهلوي به دنيا آمد حکومتي که وابسته به غرب بود. روحاني در خانواده اي بازاري رشد يافت و به مبارزه عليه رژيم ستمشاهي پرداخت. وي در سن 13 سالگي دروس حوزوي را فراگرفت. وي خود در اين باره افزوده است که از دوران نوجواني مایل بوده تا به کسوت روحانيت درآيد. وي سپس در دانشگاه تهران به تحصيل پرداخت و با نظاميان ايران در ارتش جمهوري اسلامي ايران نيز همکاري هاي نزديکي داشت. روحاني همچنين روابط حسنه اي با آيت الله خامنه اي مقام معظم رهبري جمهوري اسلامي ايران داشته است. وي در سال 1978 به انگليس سفر کرد و در آنجا به ادامه تحصيل پرداخت و مدرک دکتراي خود را دريافت نمود. روحاني سابقه طولاني حضور در شوراي امنيت ملي ايران را نيز داشته است. روحاني همواره تاکيد کرده است که موضع ايران در قبال برنامه هسته اي اش تغيير نخواهد کرد. با اين حال وي تمايل دارد تا با کشورهاي غربي به تعامل بپردازد. وي در يکي از کتابهاي خود نوشته است که سکولاريسم در غرب شکست خورده و اين معنويت و دين گرايي است که در کشورهاي غربي در حال رشد مي باشد. وي همچنين در مورد رژيم صهيونيستي نيز موضع صريحي دارد و در کتابش نوشته که آن رژيم به فعاليت هاي خصمانه عليه "نظام جمهوري اسلامي ايران" پرداخته است. از سوي ديگر، هيئت مذاکره کننده اروپايي مهارت و انعطاف پذيري وي در مذاکرات هسته اي را يکي از نقاط قوت اساسي وي دانسته است." 
نويسنده  در بخش پاياني سرمقاله مي افزايد "روحاني نشان داده که از جواني سرباز فعال نظام جمهوري اسلامي ايران بوده است. وي در قبال نظام احساس مسئوليت مي کند. روحاني در مورد مذاکره با اروپايي ها در اظهارات اخير خود اظهار داشت که در دوره هاي قبلي مذاکرات با اروپايي ها اشتباه ايران آن بود که اعتبار زيادي براي نمايندگان اروپايي قايل شد در صورتيکه اروپايي ها دائما با آمريکايي ها در تماس بودند و از آنان دستورمي گرفتند. روحاني خاطر نشان ساخته که فرصتي مهم براي کشورهاي غربي به منظور تعامل با جمهوري اسلامي ايران فراهم شده است. 




برچسب ها: بین الملل ، ایران ، آمریکا ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار