مجموعه ای از آثار خاتم استاد محمد صنیع خاتم که تا کنون در مخزن کاخ صاحبقرانیه نگهداری می شد جهت نمایش به اتاق خاتم موزه حوضخانه منتقل شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در پی در معرض نمایش قرار دادن آثاری که در مخازن موزه ها قرار دارند تعدادی دیگر از آثار هنر خاتم سازی متعلق به کارگاه استاد صنیع خاتم در موزه حوضخانه در معرض نمایش قرار گرفت.

این آثار شامل  مجموعه ای از جعبه های کوچک، جلد کتاب، جا قلمی، مرکب خشک کن و غیره هستند.  

محمد حسین صنیع خاتم درآبان ماه سال 1262 ه.ش در شیراز، در یک خانواده خاتم ساز به دنیا آمد. وی در 27 ربیع الثانی 1336 ه.ق به " امین الصنایع " ملقب گردید. محمد حسین صنیع خاتم در سال 1311 ه.ش از شیراز به تهران دعوت شد و به همت او کارگاه خاتم سازی در مجتمع بزرگ هنرهای دستی شروع به کار کرد. در سال 1307 ه.ش ریاست کارگاه خاتم سازی را به عهده گرفت و تا پایان عمر به سمت استاد خاتم سازی در اداره هنرهای کشور خدمت کرد. بهترین کار هنری او تالار خاتم در کاخ مرمر است. این تالار هشت متر طول و شش متر عرض دارد و تمام دیوارها و اثاثیه و سقف آن از خاتم بسیار عالی ساخته شده است. 

هنرمندان خاتم ساز به شیوه ی زیبایی سطح اشیاء چوبی را با مثلث های کوچک سه پهلو استخوانی و فلزی تزئین می کنند و بعضی از آنها خاتم را با هنر دیگری به نام "معرق" می آمیزند که حاصل آن به نام هنر "خاتم معرق" مشهور است و جلوه و زیبایی خاص دارد. 

چوب آبنوس، چوب فوفل، چوب بقم، چوب عناب، چوب نارنج، چوب کیکم، چوب تبریزی، چوب شمشاد و چوب گردو را مي توان از چوبهای مورد استفاده در خاتم سازی ذکر کرد و هم اکنون اکثر خاتم سازان از چوب گردو برای تهیه مثلثهای سیاه رنگ و از چوب عناب برای رنگ قرمز در خاتم استفاده می کنند.

مهم‌ترین مراکز خاتم‌سازی درایران شیراز، اصفهان ،یزد و تهران هستند که البته اکثر خاتم‌سازان در تهران اصفهانی یا شیرازی هستند./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار