استاد دانشگاه و محقق برجسته کشور گفت: منطقه آذربایجان به ویژه اردبیل نقش مهمی در احیای فرهنگ، تاریخ، مدنیت و معنویت این سرزمین چه پیش از اسلام و چه بعد از اسلام داشته که این نقش یک نقش مادری بوده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ سیداحمد محیط طباطبایی در مراسم گرامیداشت روز ملی اردبیل با اشاره به نقش و جایگاه اردبیل در کهن تاریخ و فرهنگ این دیار اظهار داشت: مردمان ایران زمین در استقلال هویت فرهنگی و دینی این سرزمین حرکتی سرنوشت‌ساز داشتند به طوریکه هویت تاریخی و فرهنگ ملی ما به همت گروه‌های مختلف به ویژه آذری زبان‌ها، گروه‌های آریایی، فارس زبان‌ها و... تاکنون به شایستگی حفظ و مراقبت شده است.

وی تصریح کرد: اگر در دورانی منطقه خراسان در تجدید حیات فرهنگی این سرزمین نقش ایفا کرده است بعد از حمله مغول آذربایجان در تجدید هویت اصیل و ساختار فرهنگی و تاریخی این سرزمین سهم بسزایی داشته و توانسته اصالت خود را حفظ کند.

محیط طباطبایی خاطر نشان کرد:‌ هر چند بعد از حمله مغول و فرو ریختن نظام اخلاقی، آسیب‌های معنوی و همچنین روح و اندیشه مردمان این دیار دچار اختلالاتی شده است اما شیخ صفی‌الدین اردبیلی و فرزند برومندش این جایگاه را تجدید کرد و به آن ابهت و عظمت بخشید.

وی بیان کرد: عده‌ای در دهه‌های اخیر سعی کردند بین فرهنگ شیعی و ایرانی جدایی بیندازند در حالی که این دو، دو بال یک پرنده هستند که منسجم و متحد در مسیر اعتلای ایران اسلامی حرکت می‌کنند.

این استاد دانشگاه و محقق برجسته کشور به شکست ایرانیان در چالدران اشاره کرد و ادامه داد‌: هر چند در این مبارزه ایرانیان شکست نظامی خوردند اما این شکست سرآغاز تجدید حیات ایران و امیدواری بیشتر مردم به حاکمیت دینی و اعتقادی بوده است.

محیط طباطبایی یادآور شد: ‌به همت شاه اسماعیل نمادها و پرچم ایرانی با نشانه‌های اصیل حقیقتی واقعی پیدا کرد به طوریکه اردبیل نقش اساسی خود را در احیای فرهنگ دینی و تاریخی به خوبی ایفا کرد.

محیط طباطبایی به مقاطع مختلف و درخشان اردبیل در طول تاریخ و حیات پاک و طیبه اسلامی در این سرزمین اشاره کرد و افزود: اگر امروز روز اردبیل قرین با چهار مرداد شده باید این روز را جشن گرفت چرا که در این روز تاریخ و فرهنگ این سرزمین حیاتی دوباره پیدا کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اینکه مردم اردبیل به آثار و بناهای تاریخی خود و دستاوردهای ارزشمند افتخار کنند و این افتخار را با نام بردن از اردبیل زینتی ارزشمند ببخشند جای قدردانی و سپاس دارد/س.

برچسب ها: اردبیل ، روز ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.