مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: هوای کلانشهر اراک طی چهار ماه گذشته 68 روز در وضعیت ناسالم و در وضعیت هشدار قرار داشته است.

به گزارش خبر نگار باشگاه خبرنگاران اراک، انصاری در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک تعداد روزهای آلوده در سال گذشته را 40 روز عنوان کرد و اظهار داشت: تعداد روزهای آلوده نسبت به سال گذشته 28 روز افزایش داشته که کاهش بارندگی و افزایش ریزگردها موجب تجمع گرد و غبار و حرکت آنها از سمت استان‌ها و کشورهای غربی و حاشیه تالاب میقان اراک به سوی استان بوده است.

وی تصریح کرد: براساس تحقیقات، برآوردها و نتایج کارشناسی 70 درصد ریزگردها منشأ خارجی دارند و از کشورهای عراق، عربستان و سوریه وارد کشور می‌شوند و 30 درصد ریزگردها و گرد و غبار منشأ داخلی دارند و از اراضی بیابانی استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به وجود بیش از 490 هزار هکتار اراضی بیابانی در استان خاطرنشان کرد: 450 هزار هکتار اراضی بیابانی استان و 50 هزار هکتار اراضی تالاب میقان منشاء فرسایش بادی و تولید گرد و غبار داخلی است.

انصاری با تشریح گزارشی از وضعیت کیفی هوای اراک و نگهداری و راهبری ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای اراک، شازند، دلیجان و ساوه، بیان کرد: مصوبات خوبی در فرمانداری‌های اراک، شازند، دلیجان و ساوه در خصوص راه‌اندازی ایستگاه‌های ثابت سنجش آلودگی هوا توسط صنایع انجام شده است.

وی ابراز داشت: آلودگی کارخانه ایرالکو یکی از مهم‌ترین چالش‌های آلودگی هوای اراک بود که در بازدید اخیر از این کارخانه شاهد پیشرفت 85 درصدی استقرار سیستم‌های کنترل آلودگی و فیلتراسیون حدود 400 دیگ خطوط چهار و پنج و نیمی از خط سوم کارخانه قدیم ایرالکو بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: بر اساس آمارهای قبلی 48 درصد آلودگی شهر اراک ناشی از خودروها بوده که اکنون با تغییرات صورت گرفته در سوخت و تبدیل خودروهای فرسوده تحقیقات لازم به منظور مشخص شدن دقیق این درصد در حال انجام است.

انصاری اذعان داشت: از مجموع 190 هزار خودروی شماره‌گذاری شده در اراک 15 هزار خودرو فرسوده در کلانشهر اراک وجود دارد که با همکاری فرمانداری، تاکسیرانی و پلیس راهور برنامه‌هایی به منظور نوسازی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در دستورکار است.

وی عنوان کرد: 20 درصد اتوبوس‌های شهر اراک گازوئیل سوز هستند که باید از مرکز شهر خارج شوند که با تعامل با شهرداری مقرر شده است که از این اتوبوس‌ها در مرکز شهر استفاده نشود./س

برچسب ها: آلودگی هوا ، اراک ، روز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.