رییس جمهور تونس در گفتگو با لوموند تاکید کرد دولتش مصمم است روند انتقال دموکراتیک قدرت در این کشور را به پایان برساند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از روزنامه لوموند ک منصف مرزوقی رییس جمهور تونس در گفتگو با این روزنامه ترور شکری بلعید از رهبران مخالف دولت تونس و محمد براهمی را محکوم کرد.
 
مرزوقی در مورد هویت عاملین ترور براهمی، پنج ماه پس از ترور شکری بلعید گفت ما در انتهای تحقیقات خود در مورد عامل ترور شکری بلعید بودیم و در این باره نیز نظراتی داشتیم. قاتلین شروع به ایجاد وحشت کرده اند. آنها خواسته اند با تروری دیگر تحقیقات را منحرف کنند. تاریخ بیست و پنجم ژوئیه برای ترور براهیمی به طور اتفاقی انتخاب نشده بود. این روز سالروز تاسیس جمهوری در تونس است اما مسئله به همین جا ختم نمی شود. همه در مجلس موسسان برای انجام آخرین اقدامات برای تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید جمع شده بودند. قرار بود تاریخ انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری اعلام شود.

ما در آخرین قسمت مربوط به دولت موقت بودیم. بار دیگر تکرار می کنیم این اتفاقی نبود که این ترور در چنین روزی رخ داد. برای برخی افراد اهمیت بسیاری دارد که نشان دهند بهار کشورهای عربی همه جا با مشکل رو به رو است. این در حالی است که در تونس آشتی ملی پا برجاست و صلح مدنی در کشور حاکم است. این همان چیزی است که آنها می خواهند از بین ببرند. 

مرزوقی در مورد اظهارات خود مبنی بر حاکمیت صلح بر تونس و در مقابل کشته شدن دو تن از مخالفان دولت از ابتدای سال جاری در کشور گفت در واقع در هر دو ترور عملیات ایجاد بی ثباتی در جریان بود. هدف آنها این است که نگذراند انتقال دموکراتیک به نتیجه برسد. وی در ادامه تاکید کرد هیچ تردیدی نیست که فرمان هر دو ترور از سوی یک گروه صادر شده است. ارتباط سیاسی نزدیکی بین هر دو مورد وجود دارد. بی ثبات کردن تونس و جلوگیری از انتقال موفقیت آمیز قدرت و همچنین تمایل به ایجاد نفاق میان نیروهای سیاسی از جمله اهداف آنهاست.

مرزوقی افزود ما نام عاملین قتل شکری بلعید و یا صادر کنندگان دستور آن را می دانیم. اما هنوز هم نیازمند جمع آوری اطلاعات هستیم و در نهایت نیز نام آنها در اختیار وزارت کشور قرار می گیرد تا اعلام شود. وی تاکید کرد من هرکاری خواهم کرد تا این اطلاعات با سرعت هرچه ممکن افشا شود. رییس جمهور تونس در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از تشدید خشونت ها در کشور و جلوگیری از به راه افتادن حمام خون، همانطور که چند ساعت پیش دبیر کل اتحادیه کارگری UGTT اعلام کرد چه تدابیری اندیشیده شده است گفت من امشب با مردم کشور سخن خواهم گفت و آنها را به آرامش فرا می خوانم. نباید به دست کسانی که قصد دارند تونس را به آتش و خون بکشند بهانه داد.

وی گفت محمد براهیمی مردی بود که من شخصا وی را می شناختم. وی چهار تا پنج بار به دفتر من آمده بود. من احساسات مردم را درک می کنم اما باید آنها را هدفمند کرد. عاملین ترور تنها به دنبال درگیری هستند. تمایلات آنها مشروع است اما درگیری و خشونت مشروع نیست. مرزوقی در مورد نگرانی های خود در خصوص تبدیل شدن تونس به مصر گفت من در این باره نگران نیستم. عوامل مورد نیاز برای تبدیل شدن تونس به مصر در تونس وجود ندارد. در تونس اجماع وجود دارد. ما از همه نیروهای مخالف دولت استقبال کردیم. گفتگو ها همچنان در جریان است. ارتش تونس هم حرفه ای و منظم است و هرگز با سیاست نمی آمیزد.

وی در پایان گفت ما تاکنون موفق شده ایم از بروز هرگونه درگیری ممانعت کنیم. رویارویی های سیاسی بر خلاف سایر نقاط جهان نیز تنها در چارچوب نهادها و رسانه هاست . تونس برای پایان دادن به روند انتقال دموکراتیک قدرت مصمم است و من فکر می کنم در این راه موفق شود.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار