شاهاندشت، توریستی ترین روستای ایران روستایی تاریخی از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل است که در استان مازندران قرار دارد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران شاهان دشت، روستایی تاریخی از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل است که در استان مازندران قرار دارد.این روستا دارای جاذبه های متنوع در بخش گردشگری طبیعی وتاریخی است .این امر سبب شده تا توریستی ترین روستای ایران لقب بگیرد .
**قدمت
روستا شاهاندشت با قدمتی 3500 ساله یک روستا و دهکده تاریخی و دیدنی است که در شمال ایران در شهرستان آمل قرار دارد.این روستا با دارا بودن 4 اثر ثبت شده ملی در آثار ملی ایران یکی از روستاهای اکوتوریسم و از روستاهای دیدنی و تاریخی ایران محسوب می شود.
**جاذبه های گردشگری و دیدنی شاهاندشت
*تکیه شاهاندشت
تکیه شاهاندشت مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان آمل، بخش لاریجان، روستای شاهاندشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
*آبشار شاهاندشت
آبشار شاهاندشت ،بزرگترین آبشار استان مازندران و یکی از آثار ملی کشور در فهرست آثار ملی ایران است.
این آبشار در در روستای شاهاندشت واقع در کیلومتر ۹۶ جاده هراز(در ۶۵ کیلومتری شهر آمل) بخش امیری قرار دارد و از سمت جاده نسبت به آن دید وجود دارد. در ارتفاعات مشرف به روستای شاهاندشت آبشار اصلی شاهان‌دشت با ارتفاع ۵۱ متر بزرگترین آبشار استان مازندران به شمار می‌رود که این آبشار که دارای سه آبشار متعدد است در مجموعه ارتفاعی ۱۸۰ متری دارد.
*برج سی شاهاندشت
این برج مربوط به پیش از اسلام است و در شهرستان آمل، بخش لاریجان، روستای شاهاندشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۳۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
*قلعه ملک بهمن
قلعه ملک بهمن یا ملک قلا مربوط به پیش از اسلام است و در شهرستان آمل، بخش لاریجان، روستای شاهدشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این قلعه از قلعه‌های عظیم البرز و ایران است که در جاده هراز بخش لاریجان شهرستان آمل و مشرف به قریه شاهاندشت در ۷۵ کیلومتری جنوب آمل قرار دارد.
*جاذبه های دیگر
غار الیاس تنگه و غار کبوتر کلی و دشت شونا و تخته سنگی و خانه های تاریخی و گلی و همچنین دخمه های سه طاق و امامزاده الیاس و چشمه خوزک و تکیه شاهاندشت از مهمترین جاذبه های دیدنی و گردشگری این روستا می باشد.در طی سال های قبل هم کتیبه های سنگی بسیاری با خط کوفی در این روستا پدیدار شد.این روستا گوشه ای از قدمت چندین هزار ساله آماردها و آمل است.
*سوغات
سوغات این روستا به دلیل کوهستانی بودن آن گیلاس ، آلبالو ، سیب ، گردو ، تمشک ، شاه توت ، گلابی ، زردآلو می باشد.البته نان کوهی و نان مخصوص مردمان مازندران هم در این روستا به گردشگران داده می شود این روستا 1500 متر از سطح دریا فاصله دارد.کوچه پس کوچه ها و چشمه سارها و باغ های شاهاندشت هم زیبا و دیدنی هستند و مردمانی مهمان نواز دارد.
*جمعیت
این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳90 صورت گرفته و جمعیت آن ۲۱ خانوارمعادل 450 نفربوده‌است.
برچسب ها: شاهان دشت ، روستا ، توریسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار