مهم‌ترین تفاوت شرکت‌های سبدگردان با سایر نهادهای مالیِ اداره‌کننده وجوه (مانند بانک‌ها یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک) این است که این شرکت‌ها بیش از محصول‌محور (Product-Based) بودن، مشتری‌محور (Client-Based) هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران : «شرکت‌های سبدگردان» یکی از انواع نهادهای مالی جدیدی هستند که پیرو اجرای قانون جدید بازار اوراق بهادار ج. ا. ایران (مصوب آذر ۱۳۸۴)، به منظور مدیریت حرفه‌ای وجوه اشخاص (اعم از حقیقی و حقوقی) در بازار سرمایه، معرفی شده‌اند.

موضوع فعالیت شرکت‌های سبدگردان تصمیم به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار به نام سرمایه‌گذار معین به منظور کسب انتفاع برای وی در قالب قرارداد مشخص و پذیرش سِمَت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وسایر فعالیت‌های مجاز طبق مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار است.

به موجب قرارداد منعقده بین شرکت‌های سبدگردان و مشتریان، سبدگردان تعهد می‌نماید که با استفاده از متخصصين حوزه‌هاي مالي و سرمایه‌گذاری و با توجه به سلایق هر یک از مشتریان، ترتیبی اتخاذ نماید تا وجوه موضوع قرارداد را در راستای کسب بازدهی با تقبل ريسک‌های منطقی به امر سرمايه‌گذاری اختصاص دهد.

مهم‌ترین تفاوت شرکت‌های سبدگردان با سایر نهادهای مالیِ اداره‌کننده وجوه (مانند بانک‌ها یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک) این است که این شرکت‌ها بیش از محصول‌محور (Product-Based) بودن، مشتری‌محور (Client-Based) هستند، بدین معنی که در شرکت‌های سبدگردان ابتدا با ارزیابی ظرفیت ریسک‌پذیری (Risk Appetite-Risk Profile) و اهداف (Objectives) هر مشتری، نیازهای سرمایه‌گذاری وی مشخص می‌گردد و سپس اقدام به تشکیل سبد اختصاصی برای وی می‌شود. حال آن که سایر شرکت‌های فوق‌الإشاره، به تمام مشتریان، محصول یکسانی را ارائه می‌دهند و این امر ممکن است مورد پسند عده‌ای نباشد.

از مزایای استفاده از خدمات شرکت سبدگردان جهت مدیریت دارایی‌ها و ثروت ميتوان به بهره‌گیری از دانش و تجربه نیروی انسانی متخصص و باسابقه در امر سرمایه‌گذاری ومدیریت کارآمد و اثربخش در سبد سرمایه‌گذاری با استفاده از سازوکارهای علمی ومدیریت ساختاری سبد هر سرمایه‌گذار متناسب با درجه ریسک‌پذیری اوو پرهیز از رفتارهای هیجانی با مدیریت عقلایی سبد همچنين اطمینان از عدم سوء ‌مدیریت و سوء‌استفاده از وجوه، به واسطه تعدد ارکان و نهادهای نظارتی مدیریت وجوه نقد راکد با حفظ درجه نقدشوندگی سبد متناسب با نیاز شرکت‌ها و افراد اشاره کرد.

برچسب ها: شرکت ، سبدگردان ، نهاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار