تكرار/ در گفتگوي مشروح علا‌ء الدين بروجردي با باشگاه خبرنگاران مطرح شد

تشكيل كميته ديگر براي پيگيري حادثه قم غير قانوني است/ حضور 8 مقام عالي‌رتبه در مراسم تحليف

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفتگويي مشروح مهم‌ترين اتفاقات اخير از جمله اتفاقات مربوط به اين كميسيون را تشريح كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، اين روزها بهارستان در صدر توجهات قرا گرفته و اتفاقات متعددي در اين قوه رخ مي‌دهد كه هركدام موضوع مهمي براي افكار عمومي به شمار مي‌رود.

كميسون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس يكي از محورهاي مهم خبرساز خانه ملت به شمار مي‌رود كه بعضا گزارشات و اخبار مربوط به آن از جهات مختلفي قابل ارزيابي است.

از اين جهت در يك گفتگوي كوتاهي با علاء الدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس برخي از اين حوادث مهم را در ميان گذاشتيم كه در ادامه مي‌خوانيم:


گزارش «حادثه 22 بهمن قم» هفته آينده در صحن قرائت مي‌شود

* باشگاه خبرنگاران: اين روزها گزارش «حادثه 22 بهمن قم» كه توسط كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تهيه شده است بازتاب گسترده داشته و واكنش‌هاي مثبت يا منفي بسياري در پي دارد، ظاهرا گفته شده اين گزارش در صحن علني توزيع شده است، صحت دارد؟

- بروجردي: گزارش مذكور هنوز در صحن مجلس خوانده نشده است، احتمالا هفته آينده اين اقدام صورت بگيرد.


نيازي به دوباره كاري در خصوص بررسي حادثه قم نيست

* مخالفان اين گزارش از جمله آقاي حسينيان كه نسبت به صحت آن انتقاد دارند، گفته‌اند كميته ديگري براي بررسي موضوع حادثه 22 بهمن قم تشكيل خواهند داد، نظر جنابعالي در اين خصوص چيست؟

- آقاي حسينيان هم از کساني است که در چندين نوبت درخواست کرده است كه اين گزارش حتما در صحن مجلس خوانده شود، ما در مجلس اينقدر موضوع براي پيگيري داريم که زمان کم مي‌آوريم همچون طرح و لوايح و تحقيق و تفحص‌ها ديگر زمان زيادي براي بررسي دوباره نداريم.

همان‌گونه که بارها اعلام شد اين گزارش مستند و دقيق بوده و طبيعتا با توجه به دقت به کار رفته، گزارش مستند است بنابراين به نظر نمي‌رسد هيچ‌گونه دوباره کاري در اين زمينه نياز باشد.


تشكيل كمينه‌اي ديگر براي پيگيري حادثه قم غيرقانوني است

*آيا تشكيل چنين كميته‌اي به لحاظ قانوني امكان‌پذير است؟ چراكه مباحث امنيتي كشور مربوط به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي است

- نه، طبيعي است که تقسيم کار کميسيون‌ها وجود دارد و کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در حوزه کاري خود انجام وظيفه کرده است.


حذف برخي نكات گزارش حادثه قم حين قرائت در مجلس

* آيا فضاي مجلس براي قرائت اين گزارش آماده است؟

- فضاي مجلس در پي دو سه روز گذشته درخواست براي قرائت گزارش «حادثه 22 بهمن قم»  است و من فکر مي‌کنم اين گزارش با حذف نکاتي که نبايد قرائت شود قابل قرائت است.

آنچه از گزارش مذکور ميان نمايندگان محترم توزيع شد داراي طبقه‌بندي خيلي محرمانه است و قابل انتشار نيست.


* آيا گزارشي که در اختيار نمايندگان قرار دارد گزارش کامل 22 بهمن قم است؟

- اين چکيده گزارش اصلي «حادثه 22 بهمن قم» است.


* پس هفته آينده در صحن علني قرئت خواهد شد؟

- ما کار خودمان را کرديم و گزارش را فرستاديم به هيئت رئيسه، قرائت آن بستگي به نظر هيئت رئيسه دارد.


انتقال پرونده هسته‌اي  به وزارت امور خارجه نيازمند تصميم‌گيري در شوراي عالي امنيت ملي

*اين روزها موضوع مهم ديگري در خصوص انتقال پرونده هسته‌اي كشورمان از شوراي عالي امنيت ملي به وزارت امورخارجه مطرح است، آيا چنين موضوعي امكان دارد؟


- باید مشخص شود که وزیر امور خارجه دولت آینده چه کسی خواهد شد و همچنین تعیین شود رياست شورای عالی امنیت ملی را چه کسی در اختیار می‌گیرد. پس از این با وجود اینکه پرونده هسته‌ای در اختیار شورای عالی امنیت ملی است باید منتظر نظر رئیس آینده شورای عالی امنیت ملی باشیم چرا که این انتقال نیازمند تصمیم‌گیری در شورای عالی امنیت ملی است.


پيگيري زندانيان دربند مالزي با سفر هيئت پارلماني ايران به اين كشور

*ظاهرا هياتي از مجلس به اندونزی و مالزی سفر كرده‌اند، موضوع سفر چیست؟

- هیات پارلمانی کشورمان و نمایندگان کمیسیون ملی و سیاست خارجی مجلس متشکل از وحيد احمدی، محمدصالح جوکار و نوذر شفیعی است كه پیام کتبی علی لاریجانی را به  رئیس‌مجلس اندونزی رساندند و فردا(پنج شنبه) این هیات با رئیس مجلس مالزی  نيز ملاقات خواهند کرد.


* آيا در اين ديدار موضوع ايرانيان در بند اين كشور مطرح خواهد شد؟

- بله، موضوع این دیدارها پیگیری ایرانیان دربند در دو کشور است،‌ همچنین درباره توسعه روابط دوجانبه نیز بحث و گفتگو می‌شود.


تشريح نشست كميسيون امنيت با مسئولان نظامي و امنيتي

* آقاي بروجردي ظهر امروز( چهارشنبه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره اجرای اصل 8 قانون اساسی که مربوط به نحوه عملیاتی شدن امر به معروف و نهی از منکر است، جلسه‌اي با برخي مسولان انتظامي و نظامي داشت، نتيجه اين نشست چه شد؟


- جلسه امروز بيش از دو ساعت طول کشید در این جلسه سردار ساجدی‌نیا فرمانده تهران بزرگ، معاون نیروی مقاومت بسیج و معاون دادستانی تهران و تعدادی از نمایندگان حضور داشتند.

امر به معروف وظیفه دینی آحاد جامعه است و توقع می‌رود که در ماه رمضان حرمت این ماه را نگه دارند و به تذکر افرادی که در چارچوب دستور الهی امر به معروف و نهی از منکر عمل می‌کنند عکس‌العمل بد نشان ندهند.

رفتارهای خشن با برخورد قانونی نیروی انتظامی و قوه قضاییه مواجه خواهد شد در این ایام انتظار می‌رود روزه‌خواری و تظاهر به آن از سوی مردم صورت نگیرد چرا که این موضوع امری خلاف است.

همچنین باید مردم به موضوع حجاب نیز توجه کنند و حتی افراد خارجی غیرمسلمان که در کشور به سر می‌برند باید به این موضوع اهمیت دهند.


كميسيون فرهنگي مسول قانون‌گذاري در حوزه امربه معروف

* ظاهر در اين جلسه قرار شد در خصوص اجراي اصل 8 قانون اساسي قانون‌گذاري شود، درست است؟


موضوع حجاب به کمیسیون فرهنگی به ریاست آقای سالک ارجاع شد و قرار است که این کمیسیون این موضوع را پیگیری کند.


نبايد نسبت به حضور جك‌استراو در مراسم تحليف رئيس‌جمهور منتخب عكس‌العمل بدي نشان داد

* يك ديگر از موضوعاتي كه اين روزها بيش از متن موضوع به آن پرداخته مي‌شود حضور يا عدم حضور جك استراو(نخست‌وزير سابق انگليس) در مراسم تحليف حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني است، نظر جنابعالي در اين خصوص چيست؟


- امروز جک استراو نماینده پارلمان انگلیس است، او در مدت نمایندگی‌اش مدافع ارتباط با جمهوری اسلامی بوده بنابراین نباید نسبت به جک استراو نماینده مردم انگلیس که نگاه جانبدارانه به ایران دارد عکس‌العمل بدی نشان داد، موضع مردم کشور ما درباره کشور انگلیس روشن و طبیعی است.

اگر جک استراو جزء مدعوین مراسم تحلیف رئيس جمهور منتخب باشد ایراد ندارد، در خصوص دعوت از جک استراو مجلس اقدام خاصی انجام نداده است.

حضور 8 مقام عالي در مراسم تحليف

* شما به عنوان رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس آيا از میهمانان مراسم تحلیف اطلاع داريد ؟

دعوت از میهمانان به عهده رئیس‌جمهور منتخب است و اگر میهمانانی از مجالس مختلف دعوت شوند با مجلس نیز هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد.

اما تاکنون حدود 8 نماینده‌ به عنوان عالی‌ترین مقام، از کشورهای منطقه دعوت شده‌اند و این اقدام برای اولین بار صورت گرفته از این رو فرصت خوبی برای تعامل با این کشور به شمار می‌آید.

براي مشاهده دو مصاحبه تفصلي علاء‌‌اادين بروجردي با باشگاه خبرنگاران اينجا كليك كنيد

گفتگو از : وحيد عظيم‌نيا

انتهای پیام/

برچسب ها: بروجردی ، روحانی ، کابینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار