شورای‌نگهبان نظر خود را در مورد طرح دوفوریتی نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی شورای نگهبان، طرح دوفوریتی نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه مورخ سی‌ویکم تیرماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 02 /05 /1392 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر این شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد:

ماده واحده از این حیث که معلوم نیست آیا سود مورد نظر از دارائی‌های متعلق به دولت است یا خیر و اینکه به خزانه واریز می‌گردد یا نه، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

گفتنی است، در هفته‌ای که گذشت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب جزئیات طرح نحوه تسعیر دارایی‌ها و بدهی های ارزی بانک مرکزی و مصرف سود آن، مصوبه 74 هزار میلیاردی دولت برای تسویه بدهی‌های خود را ملغی اثر کرده و مقرر کردند درآمد حاصل از افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی صرفا به جبران زیان های ناشی از کاهش برابری های قانونی نرخ ارز اختصاص یابد.

جمعی از نمایندگان به دنبال تلاش دولت برای تسویه بدهی‌های خود از محل درآمدهای حاصل از افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در نتیجه افزایش قیمت ارز این طرح دو فوریتی را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه کردند.
 
دولت با کسب درآمد 74 هزار میلیارد تومانی از این محل قصد داشت بدهی‌های سازمان هدفمندی، شرکت‌های دولتی و بانک ها به بانک مرکزی را تسویه کند تا بر اساس اظهارات رئیس جمهور، دولت بدون بدهی را به رئیس‌جمهور منتخب تحویل دهد.
 
همزمان با مصوبه مجلس ، دیوان عالت اداری نیز درپی شکایت احمد توکلی نماینده تهران و سازمان بازرسی کل کشور مصوبه بانک مرکزی را از زمان تصویب لغو کرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار