برای نخستین بار طرح دکتری حرفه ای فیزیوتراپی در وزارت بهداشت تصویب شده و پذیرش دانشجو صورت گرفته است.

محسن رازقی، رئیس دانشكده علوم توانبخشي شیراز در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران با اعلام اینکه فیزیوتراپی در نظام سلامت جایگاه ویژه ای دارد گفت امروزه توجه به درمان های غیر دارویی که عوارض جانبی کمتری دارند، بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته اند. در حقیقت بسیاری از بیماری ها و ناهنجاری هایی که در سیستم بدن به وجود می آیند عوارضی را برجا می گذارند که این عوارض از طریق دارو قابل رفع نیست و از همین منظر فیزیوتراپی به عنوان یکی از این درمان ها اهمیت ویژه ای پیدا می کندو در نتیجه در کشور ما هم توسعه ی رشته های فیزیوتراپی و علوم مرتبط با آن مدنظر است.

وی افزود: در حوزه پژوهش هم در چند سال گذشته اولویت های تحقیقاتی در حوزه توانبخشی با تأکید بر فیزیوتراپی مشخص شده است. تلاش بر این است که پژوهش ها موضوع محور و مسأله محور شده و تبدیل به پژوهش های کاربردی شوند.

وي در ادامه اظهار داشت: در حوزه درمان هم تلاش بر این است که هم در بحث ارائه خدمات درمانی جدید و هم در بحث شفاف سازی و تبیین تعرفه ها قدم هایی برداشته شود و البته این تلاش ها گرچه در مواردی مؤثر بوده است ولی هنوز بخشی از چالشها در این زمینه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مراکز درمانی دولتی و خصوصی در این زمینه در سطح شهر و استان گسترده هستند و از نظر وجود امکانات توانبخشی کمبودی احساس نمی شود.

رئیس دانشكده علوم توانبخشي شیراز گفت: در حوزه پژوهش چالش هایی داریم که بخشی از آن مربوط به ارتباط ضعیف میان نهادهای پژوهشگر و بخش های نیازمند پژوهش است. در کشورهای پیشرفته ما شاهد انجام پژوهش های سفارش محور هستیم که درخواست آن از سوی بخش های دولتی یا خصوصی و متناسب با نیازهای آنها به دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی می رسد. در حوزه ی توانبخشی هم ایده آل این است که سازمان هایی نظیر سازمان بهزیستی ارتباط بیشتری با دانشگاه ها به خصوص دانشکده های توانبخشی داشته باشند و به خصوص با توجه به مسائل مرتبط با معلولین و حوزه های عملکردی بهزیستی در رابطه با توانبخشی، معضلات و مشکلات این حوزه ها شناسایی شده و راه حل های آنها ارائه شود.نقطه قوتی که در حوزه ی پژوهش داریم اعضای توانمند هیأت علمی و امکانات پژوهشی ماست که در دانشکده های توانبخشی و به خصوص در دانشکده توانبخشی شیراز وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر بیشتر پژوهش های ما در حوزه علوم پایه در توانبخشی است که تلاش براین است که ضمن تقویت پژوهش های علوم پایه، که نقش به سزایی در افزایش سهم کشور ما در تولید علم جهان دارد، به پژوهش های بالینی در جهت رفع نیازهای جامعه هم توجه ویژه داشته باشیم.

رازقی تصریح کرد: همینطور که در حوزه سلامت بطورکلی سرانه سلامت کافی نیست، در حوزه توانبخشی هم اعتباری که برای دستگاه های دولتی در این زمینه اختصاص داده می شود پاسخگوی نیازها نیست و در بسیاری موارد اعتبار کافی برای بروز کردن تجهیزات و تهیه مواد مصرفی را که متأثر از قیمت های بازار در حال صعود است، تأمین نمی کند. تلاش ها و مذاکراتی با وزارت بهداشت هم در قالب سازمان نظام پزشکی از طریق انجمن فیزیوتراپی ایران و در سطح استان فارس از طریق انجمن فیزیوتراپی شعبه فارس در جهت اصلاح تعرفه ها انجام شده ولی هنوز جا دارد که به سمت واقعی تر شدن تعرفه ها برویم.

وي اضافه کرد: در ارتباط با تعرفه ها پوشش بیمه ای خدمات فیزیوتراپی است که متأسفانه کامل نیست و به نظر می رسد سازمان های بیمه گر باید نقش فعال تری در تأمین اعتبار و هزینه های خدمات فیزیوتراپی داشته باشند تا بار این هزینه ها از دوش بیماران برداشته شود. نکته دیگر شفاف سازی آیین نامه های اداره مراکز فیزیوتراپی و ارائه خدمات فیزیوتراپی است. هم دانشگاه در قالب اداره نظارت بر درمان و هم در نظام پزشکی تلاش هایی در این زمینه شده است ولی هنوز به نظر می رسد باید قدم های بیشتری برداشته شود. خوشبختانه درصد تخلفاتی که در زمینه ارائه خدمات فیزیوتراپی وجود دارد نسبت به سایر حرفه های پزشکی چشم گیر نیست ولی از دید ما حتی موارد محدود بایستی به حداقل و در نهایت به صفر برسد. در نتیجه باید یک نظارت منسجم تری بر عملکرد کلینیک های فییزیوتراپی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی به وجود بیاید و تقویت شود.

محسن رازقی اضافه کرد: مورد دیگری که  بر ارائه خدمات فیزیوتراپی تأثیرگذار است، جایگاه مناسب فیزیوتراپیست هاست که باید سهم آنها در ادامه تحصیل، در مدارک تحصیلی و در درآمدها با نقش آنها در نظام سلامت متناسب شود. به همین علت از چند سال پیش کار کارشناسی گسترده ای انجام گرفته و طرحی تحت عنوان دکترای حرفه ای فیزیوتراپی پیشنهاد شده و مراحل تصویب اولیه آن در وزارت بهداشت طی شده است. این طرح برای اولین دوره هم آزمون آن برگزار شده ولی باید تعداد دانشگاه های پذیرنده ی این مقطع و ظرفیت پذیرش دانشجو در آن افزایش یابد تا همانطور که در کشورهای پیشرفته دنیا هم این بحث طرح دکترای حرفه ای فیزیوتراپی به عنوان یکی از راه حل های ارتقای کیفی و کمی فیزیوتراپی انتخاب و پیموده شده، در کشور ما هم به نتیجه برسد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.