معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور گفت: سدسازی بر روی رودخانه های آب شیرین که به خلیج فارس سرازیر می شوند از ورود مواد مغذی به خلیج جلوگیری می کند.

کرباسی در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: از پدیده های نوظهور که چالش پیش روی محیط زیست دریایی کشور شده کشند قرمز است که چند سالیست میهمانان ناخوانده خلیج فارس شده است.
وی افزود: کشند قرمز عمدتاً در اثر افزایش نیترات و فسفات صورت می گیرد که هم می تواند منشاء و هم انسانی داشته باشد، همان طور که در سال های قبل از 1380 کشند قرمز را در آب های خلیج فارس مشاهده نمی کردیم و اگر در صورت بروز در سال تنها 2 تا 3 روز شکل می گرفت و از بین می رفت اما حالا ماه ها زمان می برد تا از بین برود و در این مدت سبب مرگ و میر گسترده آبزیان می شود.
وی با اشاره به علت بروز طولانی مدت کشند قرمز طی 12 سال گذشته اظهار داشت: از زمانی که بر روی رودخانه های محدودی که آب شیرین به خلیج فارس می ریزند.
سدسازی کردند از ورود مواد مغذی همچون رس که عامل کنترل کشند قرمز است جلوگیری شد و در نتیجه رودخانه ها آن حجم رسوبی که باید وارد خلیج فارس می شود و نیترات و فسفات رو به روی خود جذب می کرد دیگر جذب نمی کند.
کرباسی با اشاره به افزایش جمعیت ساحل نشین به عنوان عامل دیگر در افزایش کشند قرمز اشاره کرد و ادامه داد: از سال 1380 به بعد با یک نرخ 13.6 درصد شاهد افزایش جمعیت در سوال هستیم و حالا تصفیه خانه هایی که وزارت نیرو ساخته دیگر جوابگوی جمعیت فعلی نیست و حجم قابل توجهی از فاضلاب های انسانی بدون تصفیه وارد آب می شود که حاوی نیترات و فسفات است و ما شاهد تشکیل کشندقرمز هم در خلیج فارس و هم در دریای عمان بیش از گذشته هستیم./ف

 

برچسب ها: رودخانه ، کشند ، خلیج ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار