متأسفانه نمایش های پیش روی کودکان امروزی به وسیلۀ والدین انجام نمی شود بلکه اجراکننده این نمایش ها که شبکه های تلویزیونی، نقاشی های مهدکودک، عروسک ها و... هستند، اکثر آنها هیچ شباهتی به تربیت دینی ندارند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، حجت الاسلام مهدی ماندگاری، رییس مؤسسه روایت سیره شهدا روز گذشته در برنامه «دین، نشاط، زندگی» که در صحن جمهوری حرم رضوی برگزار شد، با تبیین «چگونگی پاسخ گویی به سوالات اعتقادی کودکان» اظهار کرد: کودکان اکثر اوقات در مورد مسائل اطرافشان و مسائلی که می بینند، می شنوند و یا به ذهنشان خطور می کند سوال می پرسند چرا که سوأل پرسیدن اساس رشد فرزندان است.

وی با تاکید بر مستند بودن پاسخ هایی که به سوألات فرزندانمان می دهیم، تصریح کرد: پاسخ های ما باید مستند، محکم، قابل قبول و دارای دلایل عقلی، دینی یا علمی باشند تا بتوانند فرزندانمان را قانع کند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه پاسخ سوالات باید با استفاده از تمثیل، تشبیه و توضیحات کلفی قابل فهم باشد، افزود: همچنین باید کاربردی باشد تا اگر فرزندانمان هنگام عملیاتی کردن آنها در زندگی با مشکلی روبرو نشوند.

وی با نقل روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) تربیت فرزندان را به سه دورۀ هفت ساله تقسیم کرد و گفت: دورۀ اول مخصوص تربیت نمایشی است و کودک با دیدن و شنیدن تربیت می شود بنابراین باید به وسیلۀ تربیت عملی، مفاهیم زیبا را به وسیله نمایش های زیبا پیش روی کودک گذاشت.

نبود شباهت نمایش های کودکانه به تربیت دینی

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا ابراز کرد: متأسفانه نمایش های پیش روی کودکان امروزی به وسیلۀ والدین انجام نمی شود بلکه این نمایش ها را شبکه های تلویزیونی، نرم افزارهای نمایشی، نقاشی های مهدکودک، عروسک و کاردستی ها و ... اجرا می کنند که اکثر آنها هیچ شباهتی به تربیت دینی ندارند.

حجت الاسلام ماندگاری بیان کرد: دختر خردسالی که با عروسک باربی تربیت می شود مشخص نیست در آینده علاقمند به حجاب شود چرا که متاسفانه هیچ یک از عروسک هایش لباس مناسبی نداشته اند.

کودک، در هفت سال نخست زندگی امیر است

وی با بیان اینکه به فرمودۀ پیامبر(ص)، کودکان در هفت سال نخست زندگیشان امیر هستند، تصریح کرد: در هفت سال نخست زندگی نباید با کودک مخالفتی داشت، لجباز می شود ولی به این معنا هم نیست که به تمام خواسته های کودک پاسخ مثبت بدهیم بلکه باید خواسته هایش را جهت بدهیم که این جهت دهی می تواند با ابزارهایی چون نقاشی های مفید، کاردستی، تئاتر و نمایش توسط والدین صورت گیرد.

این کارشناس مذهبی با تأکید براینکه والدین مراقب رفتارهایشان نزد کودکان باشند، افزود: کودکان تا هفت سالگی تصاویر و حرکات و جملات دیگران را، حتی اگر معنا و مفهومش را ندانند به خوبی در ذهنشان ثبت می کنند.

هفت سال دوم آموزش پذیراست

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا بیان کرد: در هفت سال دوم، کودکان آموزش و ادب پذیر هستند؛ در این سن باید آداب و فرهنگ های مختلف از جمله فرهنگ نماز و قرآن خواندن، همکاری، آداب اطاعت از والدین، مسجد رفتن، زیارت کردن و ... را مانند تکلیف مدرسه همراه با تشویق و تنبیه به کودکان آموزش دهیم.

هفت ساله سوم زندگی وزیر است

این کارشناس مذهبی ادامه داد: کودک در دوران هفت سالۀ سوم زندگی اش مانند وزیر به معنای مسئولیت پذیر است؛ در این دوران، که دورۀ تربیت کارگاهی است باید وظایف مردانه را به پسر ها و وظایف زنانه را به دخترها آموزش داد.

وی با بیان اینکه باید فرزندانمان را به محیط های دینی ببریم تا در تربیت دینی آن ها تأثیر گذار باشند، خاطرنشان کرد: همچنین باید سوال کردن از کارشناسان دینی را به آن ها آموزش دهیم و اگر پاسخ سوالی را نمی دانیم به جای ارائه پاسخ های نادرست، به او بگوییم پاسخ را نمی دانیم اما برای یافتن پاسخ سعی و تلاشی آشکارا داشته باشیم./س


برچسب ها: روایت ، سیره ، شهدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.