رييس مركز بهداشت خوزستان در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس آخرين اطلاعات دريافتي از سامانه پزشك خانواده و نظام ارجاع، 157 پزشك در كل استان در جهت اجراي اين برنامه شركت كرده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، دكتر سيدمحمد علوي در نشست خبري كه  در محل معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز برگزار شد، اظهاركرد: پزشك خانواده و نظام ارجاع يكي از برنامه هاي مهم و راهبردي وزارت بهداشت است كه سال هاي 74 و 75 برنامه ريزي شد ولي به دليل برخي مسايل در آن سالها به فراموشي سپرده شد تا اينكه سرانجام با جديت از سر گرفته شد.
 
وي با بيان اينكه نظام ارجاع، حلقه مفقوده سيستم بهداشت و درمان كشور بوده است، افزود: خوزستان يكي از سه استان كشور بود كه نسخه 01 این طرح را اجرا كرد ولي به دليل برخي مسايل از جمله شيوه اجرا، اجراي نسخه 02 در دستور كار قرار گرفت. دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز نيز در اين جهت از ارديبهشت ماه جدول برنامه را تهيه كرد و خوشبختانه در اين لحظه برنامه به خوبي در استان اجرا شد.
 
رييس مركز بهداشت خوزستان گفت: برنامه پزشك خانواده اكنون در شهرهاي بهبهان، آبادان و خرمشهر و به تازگی در هنديجان، شوشتر، شوش، گتوند و دزفول در حال اجراست و به اجراي موفق اين برنامه در خوزستان خوش بين هستيم.
 
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز اظهاركرد: اگر برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع به خوبي اجرا شود از مراجعه هاي غيرضروري به پزشك، مصرف بالاي دارو و همچنين مصرف بي رويه آنتي بيوتيك جلوگيري مي شود. همچنين اين برنامه به علمي شدن درمان بسيار كمك مي كند و بسياري از چالش ها در سيستم بهداشت و درمان كشور با اجراي اين برنامه حل خواهد شد.
 
علوي گفت: در مركز بهداشت شرق اهواز، 10 پزشك دولتي و 19 پزشك خصوصي و در مركز بهداشت غرب نیز 14 پزشك دولتي و 18 پزشك خصوصي و در مجموع 61 پزشك در سيستم برنامه پزشك خانواده ثبت نام كرده‌اند و با سازمان هاي بيمه گر عقد قرارداد انجام شده است. در شهرستان بهبهان نيز 53 پزشك، آبادان و خرمشهر 21 پزشك و در دزفول، شوش و گتوند 22 پزشك و در مجموع 157 پزشك در كل استان در جهت اجراي برنامه پزشك خانواده شروع به كار كرده اند. با توجه به اينكه هر پزشك سه نفر را تحت پوشش دارد، در مجموع حدود نيم ميليون نفر در استان وارد سيستم پزشك خانواده شده اند.
سيروس موگهي، كارشناس برنامه پزشك خانواده مركز بهداشت خوزستان، نیز در این نشست گفت: كلیه زيرساخت هاي برنامه پزشك خانواده بر يك بستر گسترده اينترنتي و اينترانتي استوار و سامانه خدمات سلامت ايرانيان به عنوان سامانه مربوط به ثبت اطلاعات برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع فعال است. لذا اطلاعات كل جمعيت استان بايد وارد اين سيستم شود تا پزشكان به صورت آنلاين به اطلاعات دسترسي داشته باشند.
 
وي ادامه داد: بر اساس آخرين اطلاعات دريافتي از سامانه، اطلاعات حدود 2 ميليون و 200 هزار نفر از جمعيت شهري استان وارد سامانه شده كه از اين تعداد بيش از 800 هزار نفر به پزشك خود لينك شده اند. همچنين جمعيت روستايي يك ميليون و 470 نفر است كه از اين تعداد اطلاعات حدود 900 هزار نفر از اين تعداد وارد سامانه شده و 680 هزار نفر نيز به پزشك خود لينك شده اند.
 
موگهي اظهاركرد: برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع بيمار محور نيست بلكه سلامت محور است كه اجراي اين برنامه به صورت گسترده مزاياي بسياري براي سيستم سلامت كشور دارد.
 
 در ادامه اين نشست دكتر علوي، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز، به اقدامهای انجام شده در زمينه كنترل بيماري هاي رفتاري پرخطر از جمله HIV و هپاتيت C اشاره كرد و گفت: در هر جامعه اي كه پاي بندي به اخلاق و ارزش هاي اجتماعي و ديني محكم و قوي باشد، بروز بيماري هاي رفتاري پر خطر كمتر است، لذا در كشور ما اگر از آموزه هاي ديني بهره كافي ببريم بيماري هايي مانند HIV و هپاتيت كم تر بروز مي كند.
 
وي افزود: در جمعيت عادي خود بروز اين بيماري ها را نداريم، بلكه اين بيماريها در جمعيتي كه از بسياري از ارزشها فاصله گرفته است شيوع پيدا مي كند. رفتارهاي سوء، افراد را در معرض آسيب خانمان براندازي به نام HIV و هپاتيت و همچنين اعتياد از هر نوع كه گاه منجر به ابتلا به اين بيماریها مي شود، قرار مي دهد. 
 
رييس مركز بهداشت خوزستان، با بيان اينكه حدود یک هزار 866 بيمار HIV مثبت در استان وجود دارد، اظهاركرد: اين آمار تهديد بزرگي براي جامعه 4.5 ميليون نفري استان است. البته این تعداد بیمار HIV كساني هستند كه شناسايي شده اند؛ و از تعداد از بيماران شناسايي نشده آماري در دست نيست.
 
علوي گفت: قدرت و توانايي تشخيص و همچنين سيستم بيماريابي ما در استان خوب است و خوزستان از نظر آمار بيماران شناخته شده در ميانه هاي فهرست استان هاي كشور قرار دارد. علاوه بر بيماري HIV ، يكي ديگر از بيماري هاي خطرناك هپاتيت C است كه بيش از 70 درصد بيماران هپاتيت C در استان معتادان تزريقي هستند. چون هپاتيت C واكسن ندارد آمار افراد بيمار سير صعودي دارد.
 
وي اظهاركرد: مركز بهداشت خوزستان اقدام بسيار مهمي در جهت راهنمايي و مشاوره و حتي درمان اين بيماران انجام داده و آن راه اندازي مركز مشاوره رفتاري است. مركز مشاوره رفتاري به صورت رايگان به همه افراد با رفتارهاي پرخطر خدمات ارايه مي دهد. افراد تحت پوشش اين مركز مشاوره، خدمات مشاوره اي، درماني و دارويي خود را مي توانند به صورت كاملاً رايگان دريافت كنند. افرادي كه تمايل به برقراري ارتباط با اين مركز هستند، مي توانند از طريق شماره هاي تلفن 3337691 و 3337694 تماس گرفته و اطلاعات لازم را دريافت كنند./س

برچسب ها: بیمار ، ایدز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.