به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، بعد از گذشت شش ماه از امامت، امام
حسن علیه السلام برای حفظ خون شیعیان و مصالح دیگر، با شرائطی صلح نامه ای
با معاویه امضاء کرد . هنوز لشکرگاه خود را در «نخیله » ترک نکرده بود که
معاویه وارد شد، و در آنجا به بحث و گفتگو پرداختند . در این میان، پسر هند
از امام حسن علیه السلام پرسید: ای ابا محمد! شنیده ام که رسول خدا از
عالم غیب خبر می داد! مثلا می گفت: این درخت خرما چه مقدار میوه و رطب
دارد! آیا شما نیز در این موارد علومی دارید؟ زیرا شیعیان شما عقیده دارند
که هر چه در آسمانها و زمین است، از شما پوشیده نیست و شما از همه آنها
آگاهی دارید! حضرت در جواب معاویه فرمود: «ای معاویه! اگر رسول خدا از نظر
مقدار وکیل این قبیل ارقام را تعیین می کرد، من می توانم به صورت دقیق،
تعداد آن را مشخص سازم .
در
این وقت، معاویه به عنوان آزمایش سؤال کرد: این درخت چند دانه رطب دارد؟
حضرت فرمود: دقیقا چهار هزار و چهار عدد . معاویه دستور داد دانه های خرمای
آن درخت را چیدند و به طور دقیق شمردند و با کمال تعجب دیدند تعداد آنها
چهار هزار و سه عدد است! ! حضرت فرمود: آنچه را گفته ام درست است . سپس
بررسی دقیق تری کردند و دیدند که یک دانه خرما را «عبدالله بن عامر» در دست
خود نگه داشته است!
آن گاه، حضرت
فرمود: ای معاویه! من به تو اخباری می دهم که تعجب کنی که من چگونه این
اخبار را در دوران کودکی از پیامبر آموختم! و آن اینکه تو در آینده زیاد بن
ابیه را برادر خود می خوانی! و حجر بن عدی را مظلومانه به قتل می رسانی! و
سرهای بریده را از شهرهای دیگر برای تو حمل می کنند . (۱)
در
تحقیق این گونه پیشگوییها و اخبار از آینده که حضرت امام حسن مجتبی علیه
السلام از آنها پرده برداشته است، علماء بزرگ اهل سنت در تاریخ آورده اند
که: زیاد بن ابیه از طرف معاویه فرماندار کوفه شد و چون شناخت کامل به
اصحاب امیرمؤمنان داشت، یکایک آنها را دستگیر کرده و دستور داد آنها را
گردن زدند . از جمله دستگیر شدگان «حجر بن عدی » بود که او را به شام
فرستاد . حجر در کنار معاویه قبرهای آماده را یکطرف و کفنهای مهیا را در
طرف دیگر دید، خود را آماده مرگ نمود (۲) و اجازه خواست دو رکعت نماز
بخواند . پس از آن سر او را از بدنش جدا کردند .
و
همین معاویه زیادبن ابیه را در بالای منبر نشانید و به طور علنی اعلان کرد
که وی برادر معاویه از نطفه ابوسفیان است که به طور نامشروع متولد گردیده
است و آن گاه، شرح ماجرای خلاف عفت پدرش را نیز تشریح کرد!
پی نوشت:
۱) بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۳۲۹ - ۳۳۰، ح ۹; جلاءالعیوان شبر، ج ۳، ص ۳۳۴; تجلیات ولایت، ص ۳۳۵ .
۲) کامل ابن اثیر، ج ۳، ص ۴۸۳ - ۴۸۸; شرح ابن ابی الحدید، ج ۱۶، ص ۱۸۰ - ۱۸۷ .