مزدا بسته فناورانه جدیدیبه مزدا6 مدل 2014 اضافه کرده که شامل i-Eloop نیز می‌شود و مصرف این خودرو را به 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر بزرگراهی خواهد رساند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، مزدا حتی پیش از آنکه از مزدا 6 مدل 2014 رونمایی کند، سیستم خلاقانه i-Eloop را معرفی کرد که خلاصه شده عبارت «مدار هوشمند انرژی» است و به سیستم بازیافت انرژی ترمز در خودروهای غیرهیبریدی اطلاق می‌شود. این فناوری به کمک یک آلترناتور، یک مبدل جریان مستقیم به مستقیم و یک خازن، انرژی جنبشی را در حین کاهش سرعت خودرو بازیابی می‌کند. این انرژی ذخیره‌شده در نهایت می‌تواند برای تأمین توان مورد نیاز سیستم صوتی خودرو یا تهویه آن به کار گرفته شود. مصرف این انرژی ذخیره‌شده باعث می‌شود سوخت کمتری مصرف شده و به موتور خودرو فشار کمتری وارد شود.

بسته فناوری GT که شامل سیستم i-Eloop نیز می‌شود، با قیمت 2080 دلار به مزدا 6 اضافه خواهد شد که همراه با جلوپنجره کرکره‌ای فعال یا active grille shutter می‌تواند مصرف خودرو را در شهر به 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر و در بزرگراه‌ها به تنها 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر برساند. هزینه کردن این رقم برای کسانی که می‌خواهند در مصرف خودروی خود صرفه جویی کنند، گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. از اجزای دیگر این بسته فناوری می‌توان به حالت اسپرت، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم رادار کنترل سرعت ثابت و هشدار وجود مانع در جلوی خودرو اشاره کرد.



مطابق اعلام مزدا این سیستم هوشمند بازیافت انرژی برای مزدا 3 نیز به کار گرفته خواهد شد؛ اما استفاده از این سیستم در مزدا 6 آن را به اقتصادی‌ترین خودرو کلاس خود (سدان‌های سایز متوسط) تبدیل کرده است. این خودرو حتی بدون به‌کارگیری سیستم i-Eloop نیز با مصرف تنها 6.2 لیتر در هر صدکیلومتر، کمترین مصرف را در کلاس خود در بزرگراه‌ها دارد.

جیمز سولیوان، مدیر عامل MNAO (کارخانجات مزدا در آمریکای شمالی) می‌گوید: «مزدا یک‌بار دیگر قاعده بازی در صنعت خودروسازی را تغییر داده و این‌بار فناوری را رونمایی کرده که همین حالا می‌تواند به شکل عملی مورد استفاده قرار بگیرد. مزدا 6 با استفاده از i-Eloop به کم‌مصرف‌ترین سدان سایز متوسط غیرهیبریدی تبدیل شده است. با این حال تمام تمرکز ما روی کاهش مصرف این خودرو نبوده و همزمان تلاش کرده‌ایم با بهبود شرایط ایمنی، داینامیک خودرو و طراحی آن بازی برنده - برنده را برای مزدا و خریداران خودروهای آن ادامه دهیم».

این سیستم مبتنی بر ذخیره انرژی جنبشی خودرو در حین کاهش سرعت به شکل انرژی الکتریکی در یک خازن است. این انرژی الکتریکی ذخیره‌شده می‌تواند در طول زمان برای تغذیه چراغ‌های جلو خودرو، سیستم تهویه آن یا سیستم صوتی داخل خودرو مورد استفاده قرار بگیرد. در این صورت مصرف سوخت بدون کاهش بهره‌وری موتور خودرو امکان‌پذیر خواهد شد. برای تشکیل این مدار انرژی از آلترناتور ولتاژ متغیر به علاوه مبدل جریان مستقیم به مستقیم و یک ابرخازن الکتریکی دو لایه با ‌مقاومت پایین یا به اختصار EDLC استفاده شده است.



آلترناتورهای کنونی برای شارژ مداوم باتری از نیروی تولید شده توسط موتور تغذیه می‌کنند؛ اما آلترناتور به‌کارگرفته‌شده در سیستم i-Eloop هرزگرد است و به جای اینکه از نیروی موتور تغذیه کند، از اینرسی خودرو در زمان کاهش سرعت بهره می‌برد. در نهایت این انرژی در خازن جمع خواهد شد تا جریانی آرام از الکتریسیته را در اختیار بخش‌های مختلف خودرو قرار دهد.

قیمت مزدا 6 از حدود 21هزار دلار آغاز خواهد شد. سه مدل اسپرت، تورینگ و گرندتورینگ از این خودرو وارد بازار خواهد شد که موتور مورد استفاده در همگی موتور 2.5 لیتری بنزین‌سوز SKYACTIV-G است. این موتور در دور موتور 5700 دور در دقیقه 184 اسب‌بخار توان تولید می‌کند. خریداران می‌توانند جعبه‌دنده 6 سرعته دستی یا خودکار را برای مدل‌های اسپرت و تورینگ انتخاب کنند.

مزدا 6 از لحاظ ایمنی نیز فوق‌العاده است و موفق شده گواهی Top Safety Pick+ را از مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها یا IIHS دریافت کند. تمامی مدل‌های این خودرو به 6 کیسه هوا مجهز است، ترمز ABS همراه با سیستم الکتریکی توزیع نیروی ترمز و بخش کمکی دارد، سیستم‌های متعدد تشخیص نقط کور، هشدار ترافیک در عقب خودرو، هشدار برخورد در تقاطع‌ها و بسیاری سیستم‌های ایمنی امروزی دیگر در آن پیش‌بینی شده است.
برچسب ها: مزدا ، مصرف ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.