وقوع حادثه جمعه خونین مکه، روز صدا و سیما، اعلام طرح پرچم رسمی جمهوری اسلامی ایران، روز اهدای خون و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 9 مرداد 1392 خورشیدی برابر با 22 رمضان 1434 هجری و 31 جولای 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

وقوع حادثه جمعه خونین مکه (1366 ش)
در روز نهم مردادماه 1366 شمسی برابر با ششم ذیحجّه سال 1407 قمری، هزاران زائر ایرانی و تعدادی از زائران دیگر کشورهای اسلامی در مکه معظّمه و خانه خدا، در حال انجام فریضه الهی برائت از مشرکین بودند که به دست ماموران دولت وهابی عربستان سعودی مورد تهاجم وحشیانه قرار گرفته و به شهادت رسیدند. زائران خانه خدا، مراسم برائت را همه ساله با الهام از تعالیم اسلام و قرآن برگزار می‌کنند و در آن، ضمن دعوت مسلمانان به اتحاد، بیزاری خود را از دشمنان اسلام به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام می‌دارند.

بر اثر این یورش بی‌رحمانه در خانه امن الهی، چهارصد نفر از حُجّاج ایرانی به شهادت رسیده و بیش از هزار نفر نیز زخمی شدند. حمله به زائران خانه خدا نشان داد که سردمداران وهابی عربستان، نه تنها لیاقت خدمت به حرمین شرفین در این کشور را ندارند، بلکه برای اثبات سرسپردگی خویش حاضرند احکام مُحکم الهی را نیز زیر پا بگذارند. برگزاری مراسم برائت از مشرکین در جریان اجتماع بزرگ و پرشکوه حجّ، تاثیر آن را دوچندان می‌کند. با توجه به این اهمیت، رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای، همه ساله بر انجام هرچه باشکوه‌تر مراسم برائت از مشرکین تاکید داشته و دارند.

رحلت عالم امامی و فقیه اصولی آیت اللَّه «ملااحمد بن علی اکبر فاضل مراغی» (1271 ش)
آیت‌اللَّه ملااحمد فاضل مراغی در اواسط قرن سیزدهم هجری قمری به دنیا آمد. وی در اصل از اهالی مراغه و ساکن تبریز بود. ایشان پس از طی تحصیلات مقدماتی علوم اسلامی، راهی حوزه علمیه نجف اشرف گردید و از محضر استاد اعظم، شیخ مرتضی انصاری و سید حسین کوه کمره‌ای و دیگر بزرگان استفاده نمود. فاضل مراغی پس از سالیانی که در حوزه نجف حضور داشت به مدارج بالای علمی دست یافت به تبریز بازگشت و به تدریس فقه و اصول و کلام پرداخت. از ایشان آثاری بر جای مانده که حاشیه بر نهج‌البلاغه، حاشیه بر صمدیه، تفسیر قرآن و نکات القرآن و بیان دقائقه از آن جمله است. سرانجام این عالم امامی و فقیه اصولی و متکلم و ادیب بزرگوار، در نهم مرداد 1271 ش برابر با پنجم محرم الحرام 1310 ق در تبریز درگذشت و پیکرش را به نجف منتقل نموده و در وادی‌السلام به خاک سپرده شد.

دیدار تاریخی مقام معظم رهبری از صدا و سیما (1375 ش)
در تاریخ نهم مرداد 1375، مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای، از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بازدید کردند و ضمن آشنایی با فعالیت‌های گوناگون این سازمان، رهنمودهایی برای ارتقای کاری این مجموعه بیان فرمودند. ایشان در اولین مرحله از بازدید، از نمایشگاه ویژه‌ای تحت عنوان صدا و سیما در یک نگاه دیدن کردند و سپس از چهار استودیوی رادیویی نیز دیدار نمودند.
همچنین حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای، در اجتماع مدیران و کارکنان سازمان صدا و سیما که در مسجد بلال این سازمان برگزار شد، از فعالیت‌های انجام شده در این سازمان، طی سال‌های اخیر به عنوان تلاش جهادگرانه، قوی، منسجم، متکی به اصول و دارای اهداف خوب و روشن یاد کردند و تداوم این تلاش‌ها را برای نیل به سطحی مطلوب و در حد انتظار از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ضروری دانستند. همزمان با این بازدید، ساختمان جدید مرکز صدا و سیما در اصفهان، مرکز تولید و پخش رادیویی اراک و طرح توسعه مرکز یزد به بهره‌برداری رسید و چهارده منطقه دیگر از کشور تحت پوشش شبکه چهار سیما قرار گرفتند.


روز صدا و سیما
برای گرامیداشت نهم مرداد 1375، سالروز بازدید تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، این روز با عنوان روز صدا و سیما نامگذاری گردید. حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای، مقام معظم رهبری، در بازدید سیزده ساعته خود از این سازمان، پس از آشنایی با واحدهای گوناگون سازمان، بیاناتی درباره فعالیت‌های سازمان ایراد فرمودند و از روند کلی فعالیت‌های آن، اظهار رضایت نمودند.

تولد «شارل آگوستین کولِنْ» فیزیک‌دان برجسته فرانسوی (1736 م)
شارْلْ آگوستین کولِنْ، فیزیک‌دان فرانسوی، در 31 ژوئیه 1736 م در شهر پاریس فرانسه به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات خود، به تحقیق در رشته‌های الکتریسیته و مغناطیس پرداخت. کولن در طی سال‌های بعد تالیفات متعددی نگاشت و قوانین فراوانی وضع کرد که امروزه در فیزیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. قوانینی که در وی فیزیک به وجود آورده، در کتب فیزیک به نام او «قوانین کولن» خوانده می‌شود. کولن در طی اکتشافات خود، خواص عقربه مغناطیسی را که تحت تاثیر میدان مغناطیس زمین قرار گرفته باشد شرح داد و از آنجا چنین نتیجه گرفت که بهترین راه برای ساختمان قطب نما آن است که عقربه را به انتهای نخی متصل سازند و آن را به حال آزاد بیاویزند به طوری که بتواند در هر امتدادی که می‌خواهد ممتد شود.
 این نوع تعلیقْ، او را واداشت که درباره انواع مختلف نخ و اندازه‌گیری آنها مطالعه کند و این مطالعات در نهایت باعث کشف واختراع ترازوی تاب دار گردید که در آن، نیروی بسیار کوچکی با استفاده از این مقاومت، اندازه‌گیری می‌شود. وی از سال 1785 تا 1789، حاصل بررسی‌های خود را که از مجموعه آنها، اکتشاف یکی از اساسی‌ترین قوانین الکتریسته ساکن نتیجه گردید، منتشر ساخت. کولن ثابت کرد که قانون جاذبه نیوتنی در مورد بار الکتریکی نیز صحت دارد و جسمی که بار الکتریکی منفی دارد، جسم دارای بار الکتریکی مثبت را به خود جذب می‌کند. شارل کولن سرانجام در 31 اوت 1806 م در 70 سالگی درگذشت.


اعلام طرح پرچم رسمی جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی (1359 ش)
پس از گذشت بیش از یک سال از شکل‌گیری و تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران، از طرف دولت وقت، مشخصات فنی و ظاهری پرچم رسمی کشور اعلام شد. این طرح که پیش از این، در نیمه تیرماه 59 از تصویب شورای انقلاب و رییس جمهور گذشته بود، پرچم کشور را در رنگ‌های سبز در بالا، سفید در وسط و سرخ در پایین همراه با علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار اللَّه اکبر مشخص کرده بود. در توضیح مشخصات فنی و هندسی این طرح آمده است: علامت مخصوص جمهوری اسلامی به رنگ سرخ در وسط پرچم قرار می‌گیرد.

همچنین شعار اللَّه اکبر به رنگ سفید و با خط کوفی بنّایی به نشانه روز پیروزی انقلاب، بیست و دو بار به صورت حاشیه در مرز رنگ سبز و سفید و نیز مرز سرخ و سفید تکرار می‌گردد. این طرح بیان کننده محتوای حکومت اسلامی به شمار می‌رفت و نقش کلمه اللَّه در آن اشاره‌ای به مبدأ و منتهای آفرینش داشت. در پرچم جمهوری اسلامی ایران، رنگ سبز به عنوان نشانه مذهب شیعه، رنگ سفید به نشانه صلح دوستی و آرامش‌طلبی ملت ایران و رنگ قرمز به نشانه آمادگی ملت برای دفاع از استقلال و آزادی به قیمت ریخته شدن خون فرزندان این مرز و بوم تفسیر شده است.

روز اهدای خون
در مرداد سال 1353 ش سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد. از آن تاریخ به بعد، سالروز تأسیس این سازمان در نهم مرداد ماه، به عنوان روز اهدای خون نام‌گذاری شده است. طبق گفته کارشناسان، هر فرد بالغ (بین 17 تا 65 سال) با وزن متوسط پنجاه کیلوگرم، حدود پنج و نیم تا شش لیتر خون دارد و با اهدای 250 سی‌سی تا 450 سی‌سی از خون خود، نه تنها سلامتی خود را به مخاطره نمی‌اندازد، بلکه ضمن کمک به سلامتی خود، نجات بخش زندگی دیگری نیز خواهد شد. اهدای خون همچنین می‌تواند در کشف بیماری‌های نهفته در اهدا کنندگان کاملاً مؤثر باشد. هر فرد سالم می‌تواند در هر سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهدا کند.

درگذشت «ابن ماجه» محدث بزرگ اهل سنت (273 ق)
ابوعبداللَّه محمد بن یزید بن ماجهٔ قزوینی معروف به «ابن ماجه» از مشاهیر و بزرگان حدیث اهل‌سنت، در سال 209 ق در قزوین به دنیا آمد. ابن ماجه از پیشوایان علم حدیث محسوب می‌شود و در تمامی شعب آن دانا و منحصر به فرد می‌باشد. ابن ماجه برای تکمیل آن علم شریف به ری، مصر، عراق، شام، مکه، بغداد و کوفه مسافرت‌ها کرد و از بزرگان این رشته، استماع حدیث نبوی نمود. کتاب سُنَنِ ابن ماجه در حدیث را یکی از صحّاح ستهٔ اهل سنت می‌نامند و این کتاب بسیار معروف و مورد استناد شیعه و سنی است. وی در تاریخ و تفسیر نیز عالم و متبحر بوده و دارای تالیفاتی می‌باشد. تاریخ قزوین و تفسیر قرآن مجید نیز از آثار اوست. ابن ماجه در 64 سالگی درگذشت.

تصرف مجدد شهر آمل از سوی علویان طبرستان به فرماندهی «داعی کبیر»(255 ق)
حسن بن زید علوی معروف به داعی کبیر نخستین سید علوی از نسل امام حسن مجتبی (ع) بود که در شمال ایران حکومت مستقل شیعی علویان را تشکیل داد و دست خلفای عباسی و عاملان منطقه‌ای آن‌ها را از طبرستان (شامل مازندران، گرگان و دو سوی سلسله جبال البرز در قسمت جنوبی مازندران) کوتاه کرد. خلیفهٔ وقت عباسی با اعزام لشکری به فرماندهی دو سردار ترک، داعی کبیر را با شکست و اضمحلال مواجه ساخته و بخش‌های عظیمی از طبرستان را اشغال نمود؛ اما پس از مدتی، داعی کبیر با کمک دیلمیان مجدّداً بر طبرستان تسلط یافت و شهر آمل را در 22 رمضان سال 255 قمری در استیلای خویش قرار داد.

رحلت آیت‌اللَّه «شیخ عبدالحسین تهرانی» مشهور به «شیخ العراقین» (1286 ق)
آیت اللَّه حاج شیخ عبدالحسین تهرانی معروف به شیخ العراقین از علمای بزرگ ایران و دانشمندی فقیه و زاهدی پارسا بود که از درک و حافظه‌ای بسیار نیرومند بهره می‌بُرد. این عالم بزرگ که از شاگردان شیخ محمدحسن نجفی، صاحب کتاب جواهر، بود، در فقه، حدیث و تفسیر قرآن، استادی کم نظیر به شمار می‌رفت و مرجع افاضل بود. شیخ العراقین در حمایت از دین و رفع شُبهات مُلحدین، تلاش زیادی از خود نشان داد و در تعمیر حرم‌های مبارک ائمهٔ معصومین در عراق، همّتی عالی ورزید.
طلاکاری گنبد منور امام حسین (ع) و توسعهٔ صحن شریف آن حضرت و نیز طلاکاری گنبد بارگاه ملکوتی عسکریّین (امام هادی و امام عسکری) در سامرا از آن جمله‌اند. از این عالم وارسته ترجمهٔ کتاب نجم العِباد و کتابی در طبقات رُوات برجای مانده است. شیخ العراقین به جمع‌آوری کتب و آثار مذهبی علاقهٔ بسیار داشت و وصیت کرد تا پس از مرگش، کتابخانهٔ بزرگ و غنی او را وقف دانش‌پژوهان و اهل علم و مطالعه نمایند. این عالم بزرگوار در کاظمین درگذشت و بدن پاک وی را به کربلا منتقل کرده و در جوار بارگاه حسینی به خاک سپردند.


مرگ «آنتوان اگزوپری» نویسنده فرانسوی (1944 م)
آنتوان دو سِنْتْ اگزوپِری داستان‌نویس فرانسوی در 27 ژانویه 1900 م در شهر لئون فرانسه به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات خود به نیروی هوایی فرانسه پیوست و در کنار آن به نویسندگی پرداخت. اگزوپری در 29 سالگی اولین اثر خود را با الهام از وقایع زندگی خود در کتابی به نام پیک جنوب منتشر کرد و با چاپ کتاب‌های بعدی خود، به شهرت دست یافت؛ اما آن‌چه سِنْتْ اگزوپری را به شهرت جهانی رسانید کتاب شازده کوچولو بود که آن را در سال 1943 م منتشر نمود.
در آثار او تخیل‌های نویسنده‌ای انسانْ دوست دیده می‌شود که در دنیای اخلاق و وجدان به سر می‌بَرَد و فلسفه‌اش را از عالم عینی و واقعی بیرون می‌کشد. از اگزوپری آثار دیگری نیز برجای مانده که پرواز شبانه، سرزمین آدمیان و خلبان جنگ از آن جمله است. آنتوان سنت اگزوپری سرانجام در 31 ژوئیه 1944 م در جریان یک ماموریت هوایی بر فراز فرانسه، در هنگامه جنگ جهانی دوم، بر اثر سقوط هواپیمایش، در سن 44 سالگی کشته شد.


تشکیل دولت سیاهپوستان آمریکا توسط الیجا محمد (1960 م)
الیجا محمد رئیس جنبش مسلمان سیاهپوست ایالات متحده که جنبش او رنگ ناسیونالیستی به خود گرفته بود، ۳۱ ژوئیه ۱۹۶۰م خواهان تشکیل دولتی از سوی سیاهپوستان در چهارچوب این کشور شد. الیجا محمد با نام اصلی «الیجا پول» در دهم اکتبر ۱۸۹۸م در جورجیا متولد شد. الیجا در سن ۲۶ سالگی به شهر دیترویت میشیگان نقل مکان کرد. پدر وی در جورجیا یک مروج مسیحیت پروتستان بود.

الیجا در دیترویت با «فرد محمد» آشنا و مسلمان شد و از آنجا به شیکاگو رفت و یک مرکز اسلامی تأسیس کرد و در سال ۱۹۳۴م جنبش سیاهان مسلمان را بنیاد گذارد. وی در دوران جنگ جهانی دوم، دولت آمریکا را متهم کرد که چون ژاپنی‌ها سفیدپوست نیستند مورد خصومت آمریکا قرار گرفته‌اند و به‌همین سبب زندانی شد. زندانی شدن به سود او تمام شد و در آنجا موفق گردید جمع کثیری از زندانیان را که یکی از آنان مالکوم ایکس بود مسلمان کند. او تا پایان عمر (۲۵ فوریه ۱۹۷۵م) به فعالیت‌های خود ادامه داد. جنبش او نخستین جنبش مسلمانان در آمریکا به‌شمار می‌آید.

برخی دیگر از رخدادهای امروز
1556: سن ایگناشیوس موسس فرقه مسیحی «ژوزویت» در رم درگذشت.
1777: موسسان ایالات متحده آمریکا به «مارکیز دو لافایت» فرانسوی که به کمک آنان شتافته بود درجه ژنرالی و مقام فرماندهی در ارتش انقلاب استقلال دادند.
1945: 1945 پیر لاوال نخست وزیر پیشین فرانسه که پس از شکست آلمان در جنگ به اتریش گریخته بود خود را تسلیم کرد و 15 اکتبر همان سال به جرم سازش با هیتلر اعدام شد.
1991: بوش (پدر) و گورباچف قرارداد محدود کردن تسلیحات استراتژیک امضاء کردند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار