اخضر ابراهیمی، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد که وی با تغییر موازنه به سود مخالفان سوری، مخالف است. وی می‌گوید: پیروزی نظامی برای هیچ کس وجود ندارد. یک روز مخالفان [دستاوردهایی را از آن خود می‌کنند] و روز بعد، حکومت بشار اسد پیروز میدان است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "المانتیتور" در مقاله‌ای به قلم "لورا روزن" می‌نویسد:‌ اخضر ابراهیمی، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، روز دوشنبه گفت که اختلافات موجود در بین مخالفان سوریه و همینطور بین واشنگتن و موسکو بر سر اینکه چه کسانی باید در کنفرانس صلح حضور پیدا کنند، عامل اصلی به تاخیر افتادن این کنفرانس به شمار می‌رود.


*** اخضر ابراهیمی، توافقنامه هفتم ماه می را «گامی بسیار بزرگ» نامید
اخضر ابراهیمی، روز دوشنبه با حضور در بنیاد «صلح بین المللی کارنگی» در پاسخ به سوال «المانیتور» در مورد اینکه چرا کنفرانس ژنو 2، حداقل تا پاییز به تعویق افتاده است، گفت: «مخالفان دچار اختلاف و دودستگی شده‌اند و این مسئله بر هیچ کس پوشیده نیست. آنها در تلاش‌اند تا همکاری بهتری داشته باشند و یک هیات نمایندگی واقعی از میان خود برگزینند؛ از این رو، این مسئله یکی از مشکلات به شمار می‌رود.»
اخضر ابراهیمی توافقنامه هفتم ماه می که توسط جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه جهت برگزاری کنفرانس صلح در مورد سوریه حاصل شده بود را تحسین کرد و آن را «گامی بسیار بزرگ» نامید و در عین حال اذعان کرد این دو قدرت بزرگ، هنوز هم بر سر مسائلی از جمله حضور ایران در این کنفرانس، با یکدیگر به توافق نرسیده‌اند.


*** تمام کشورهایی که در سوریه نفوذ دارند و یا دارای منافعی در این کشور هستند، باید در کنفرانس ژنو شرکت کنند
به گفته وی: «بدون شک در مورد کسانی که قرار است در این کنفرانس حضور پیدا کنند، اختلاف نظرهایی به چشم می‌خورد که هنوز به طور کامل حل و فصل نشده‌ است. کری و لاوروف در هفته‌های آینده به دنبال سفر لاوروف به نیویورک و واشنگتن، با یکدیگر دیدار و گفت و گو خواهند کرد.
وی گفت:‌ »آمریکا تصریح کرده است که ... تمامی کشورهایی که [در سوریه] نفوذ دارند و یا دارای منافعی در این کشور هستند، باید در کنفرانس ژنو شرکت کنند.»
اخضر ابراهیمی به عنوان یکی از اعضای بازنشسته رهبران جهان که در قالب گروهی موسوم به گروه (پیشکسوتان)، به همراه جیمی کارتر، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، نلسون ماندلا از آفریقای جنوبی، مارتی اهتیساری، برنده جایزه صلح نوبل، ماری رابینسون از ایرلند و کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل که پیش از ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه بود، برای ایجاد صلح در جهان فعالیت می‌کنند، روز دوشنبه در واشنگتن حضور پیدا کرد. ابراهیمی، اهتیساری و رابینسون روز دوشنبه با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا، ملاقات کردند تا در خصوص تلاش‌های صلح جان  کری و همینطور مسائل مربوط به سوریه، با یکدیگر گفت و گو کنند.

*** اخضر ابراهیمی: کنفرانس ژنو، سوریه را به مسیری جدید هدایت خواهد کرد
ابراهیمی 79 ساله گفت: «هیچ راه حل نظامی وجود ندارد. ما هنوز در حال حل و فصل اختلافات انباشته شده در میان خود هستیم اما به اعتقاد من، ما رو به جلو حرکت می‌کنیم. مخالفان به آرامی مسیر خود را طی می‌کنند... اگر اینطور باشد، نه تنها وقتی تلف نمی‌شود، بلکه فرصت بیشتری نیز به وجود می‌آید.»
او در پاسخ به این سوال که آیا وی فکر می‌کند بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه سرانجام قدرت را ترک خواهد کرد یا نه (خواسته اصلی مخالفان سوری)، پاسخی غیرمستقیم داد. وی گفت که بیانیه ژنو که در تاریخ 30 ژوئن 2012 به تصویب رسیده و مورد قبول واشنگتن و موسکو است، به تشکیل دولتی موقت با قدرت اجرایی کامل که تا برگزاری انتخابات، بر کشور سوریه حکومت کند، فرا خوانده است.
این دیپلمات 79 ساله الجزایری گفت: «به نظر من، کنفرانس ژنو، سوریه را به مسیری جدید هدایت خواهد کرد. برای تغییرات ظاهری زمان چندانی نداریم. [در سرتاسر] منطقه، مردم خواستار تغییر و دگرگونی جوامع خود هستند و سوریه نیز در این میان استثنا نیست.»

*** ابراهیمی با تغییر موازنه به سود مخالفان سوری، مخالف است
ابراهیمی اهمیت استراتژیک دستاوردهای اخیر نیروهای بشار اسد را بی‌ارزش تلقی کرد و گفت: «پیشرفت و پیروزی، دو موضوع کاملا متفاوت هستند.»
وی گفت: «آنها در حال حاضر به خوبی عمل می کنند اما نه در همه جا. و به همین خاطر است که من، آمریکا و روسیه، همگی می‌گوییم، هیچ پیروزی نظامی برای هیچ کس وجود ندارد. یک روز مخالفان [دستاوردهایی را از آن خود می‌کنند] و روز بعد، حکومت بشار اسد پیروز میدان است. اما جنگ همچنان کشته می‌دهد. ما باید از این دور باطل خارج شویم.»
وی همچنین اظهار داشت که با دیدگاه برخی در دولت آمریکا و کشورهای اروپایی، مبنی بر اینکه تغییر موازنه به نفع مخالفان سوری، برای وادار کردن بشار اسد به تن در دادن به دولت انتقالی بسیار مهم است، مخالف است. ابراهیمی گفت: «در سازمان ملل، موضع ما صریح و روشن است. ما معتقدیم که سلاح‌ها هیچ صلحی به بار نمی‌آورند. ما دوست داریم شاهد این باشیم که ارسال اسلحه به تمامی طرف‌های درگیر، متوقف گردد.»

***ژنرال دمپسی: آمریکا باید منتظر و آماده عواقب ناخواسته اعمال خود باشد
این نماینده در حالی اظهارات خود را مطرح کرد که ژنرال «مارتین دمپسی»، افسر ارشد نظامی آمریکا، ارزیابی بدون اغراقی را درمورد گزینه‌های احتمالی آمریکا در سوریه، به کمیته نیروهای مسلح سنا ارائه داده است.
دمپسی با حمایت از رویکردی منطقه‌ای به منظور محدود کردن درگیری‌ها، هشدار داد که مداخله و کم کاری در تقویت مخالفان، هر دو می‌توانند خطرناک باشند. 
ژنرال دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در سندی غیر محرمانه که در پاسخ به سناتور «کارل لوین» تهیه شده بود، نوشت: «ما باید منتظر و آماده عواقب ناخواسته اعمال خود باشیم.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار